🔥Probíhá akce Více zde 01d 17h 46m 32s

Jsme největší eshop s akvaristikou v ČR a SK!

Watt na liter

V kategorii: Osvětlení

Slavko - 16/06/2012

Zdravím,

ak sa niekde zmieňuje intenzita osvetlenia, používa sa jednotka W/l. Je mi zhruba jasný dôvod používania tejto jednotky (zrozumiteľné aj laikom), ale rád by som sa dopátral k jadru. Nepochybujem, že pri W/l sú myslené žiarivky.

Avšak ktoré? Staré T12, novšie T8, nové T5 alebo najnovšie T2? Ak sa nemýlim, tak pri rôznych typoch (v uvedenom poradí) množstvo vyžiareného svetla na 1 spotrebovaný Watt rastie…


Vladik - 16/06/2012

Čau, já myslím, že je to jenom takový orientační údaj. Kdyby jsi psal u akvária třeba kolik máš lumenů nebo luxů tak by ti to stejně nic neřeklo, protože nikdo nemá takové přístroje, které by to změřily. Ber to jako orientační(nepřesnou) hodnotu.


Slavko - 16/06/2012

Ahoj,

pri rozdiele, ktorý majú v účinnosti jednotlivé typy žiariviek (bez ohľadu na spektrum), to bez špecifikácie typu nie je ani orientačný údaj, ale „hausnumero”.

Nehovoriac, o tom, že s novými typmi prichádzajú nové farebné spektrá, ktoré sú (môžu byť - závisí od výberu) pre rastliny ešte účinnejšie ako prosté porovnanie lúmenov ;-)


Slavko - 17/06/2012

Takže, odpoviem si sám, citáciou (skrátené):

„#3 the WPG rule/guideline was only meant to apply to T12, not T8 and certainly not T5.”

Skratka WPG znamená Watty na galón, u nás teda Watty na liter. Inými slovami, toto pravidlo bolo platné pre žiarivky T12 a v súčasnej dobe už nie je vhodné toto pravidlo mechanicky preberať zo starších zdrojov.


Gargamel - 17/06/2012

Takhle to nejde brát. Není to žádná jednotka a je jen hrubě orientační. Nezáleží ani tak moc na tom, jestli je to T8 nebo T5. Záleží na vzdálenosti světla od hladiny, závisí na hloubce akvária, na čirosti vody, jestli tam jsou krycí skla a X dalších faktorech.
Ta jednotka je dobrá jen na porovnávání a představivost.
A ta anglická citace mi přijde jako blbost. Žádná taková jednotka neexistuje, takže na ní nemůže existovat ani tahle definice. Všichni používají trubice T5 a T8, takže udávají i W/l v T5 a T8, ne v T12.


Slavko - 17/06/2012

Ja orientačnosť tohoto pravidla nespochybňujem. Snažím sa dopátrať, ku ktorému typu žiarovky je toto pravidlo vztiahnuté. Vzhľadom na to, že na na toto pravidlo narážam už v článkoch s dátumom z 90-tych rokov, tak sa určite netýkalo žiariviek T5.

Citovaný text nie je definícia, to som nikde nenapísal, je to len citácia niekoho podobného nám, teda z fóra http://www.aquariacentral.com/forums/showthread.php?174295-T5-Watts-Per-Gallon.

Mňa jednoducho zaujíma, ku ktorému typu žiariviek je toto pravidlo vztiahnuté, nie do akej miery to je alebo nie je presné. Či sa náhodou jednoducho nepreberá pravidlo, ktoré už má svoje najlepšie roky za sebou.

Ak sa bavíme o type svetelného zdroja a budeme nahradzovať len žiarivky, tak vzdialenosť od svetla od hladiny (+- priemer trubice) a výška akvária ostávajú rovnaké. Čo sa však mení je množstvo a kvalita dodaného svetla, a preto to, podľa mňa, nemôže byť jedno. Inými slovami, na dodanie rovnakého množstva PAR ako pri použití T12, stačí menej výkonná T5.

Ono to je v podstate jedno pri slabo a stredne osvetlených nádržiach (podľa tohoto pravidla), pretože len dôjde k zlepšeniu svetelných podmienok, čo rastliny iste len ocenia. Avšak pri silno osvetlených nádržiach sa môže osvetľovanie stať neefektívnym (finančne - spotrebou), pretože jednoducho prekročí maximum, ktoré rastliny dokážu spracovať.


Gargamel - 17/06/2012

Tak to ber tak, že když je údaj v nějakém článku z roku 2000, jedná se o T12, když 2005 tak T8 a 2012 T5 :D Nejde to nijak určit a nijak se toho nedopátráš, protože to každý píše a bude psát podle sebe.
Proto jsme tady taky zřídili ty prezentace akvárií. Když se totiž někdo zeptá, proč mu nerostou rostliny a napíše, že má 0,5 W/l, nemusí to nic znamenat. Proto se ten, kdo se mu pokouší poradit podívá na prezentaci a vidí - typ zářivky ten a ten, podle fotky uvidí výšku zdroje nad hladinou, hloubku nádrže a udělá si podle toho obrázek o tom, kolik tam toho světla doopravdy je.


Slavko - 17/06/2012

ad prvá časť :D - ak nie sú vo všetkých článkoch rovnaké hodnoty, pretože autor bezmyšlienkovo preberie údaj zo starého zdroja.

pre archív: myslím, že som našiel pekný príspevok, ktorý sa môže zísť aj v budúcnosti - http://www.fishlore.com/fishforum/lighting/41976-watts-per-gallon.html#post563081


dravec - 31/10/2012

Chcel by som sa poradit, ze ci mam dostacujuce osvetlenie. Zial kobrercovky nerastu podla mojich predstav, a mam pri nich sem tam problem s riasou, tak hladam pricinu. Akva ma cca 150 litr. netto, 45 cm vyska, dno ma hrubku cca 8 cm pri prednom skle. Svietim 2x39 W T5 (trubice su JBL a Hagen). Viac deatilov je v profile pripadne http://rybicky.net/nadrze/13243
vopred diky za rady


Ardjuna - 31/10/2012

Ve vzdálenosti 40 cm by mělo světlo 2x T5HO dát přibližně 60 µmol PAR, což by měla být dostatečná intenzita pro růst jakékoli rostliny (jako optimum se uvádí obvykle 50 µmol PAR). Světlem to tedy pravděpodobně nebude. Podle zkušeností Toma Barra (http://www.barrreport.com) bývá výskyt řas v 90-95% způsoben problémy s CO2 (resp. nepoměrem mezi intenzitou osvětlení a množstvím CO2). Ve tvém případě by možná mohl hrát roli i kořenový systém. Všiml jsem si, že máš v nádrži několik velkých Echinodorů, které mají na 100% kořeny rozlezlé po celé nádrži. Pokud nemáš dostatek živin v substrátu, mohly by některé rostliny trpět nedostatkem živin. Jinak 50ml hnojiva TPN+ = 20mg/L NO3, 1 mg/L PO4, 3.5mg/L K, 0.2 mg/L Fe, 1.3 mg/L Mg, 3mg/L S + stopové množství B, Cu, Mn, Mo, Zn. V prezentaci na rybicky.net píšeš, že přidáváš do vody 2 kapky (myšleno asi denně). Pokud to stále platí, tak se trochu divím, že tvoje rostliny pořád ještě vypadají tak dobře. EasyLife ProFito obsahuje pouze mikroprvky (+ hodně malou dávku draslíku). EasyCarbo obsahuje pouze "tekutý uhlík" (nic víc). Rostliny ale potřebují především makro prvky (N = dusík, K = draslík, P = fosfor). Ty z tvých hnojiv obsahuje pouze ta Tropica, ale dvěma kapkami denně rostlinám rozhodně radost dělat nebudeš. Jak už jsem uvedl, když bys týdně přidával do nádrže 50ml, tak budeš mít v pořádku NO3, ale pořád budeš mít málo draslíku a fosforečnanů. Aby rostliny opravdu prosperovaly (a nedávaly příliš prostoru řasám), nesmí být v žádné oblasti limitovány. Zkus o tom popřemýšlet. Já osobně bych asi zvýšil dávky hnojiva (především tedy makroprvků - NPK) a zkusil bych popřemýšlet o tom, co by se dalo udělat proto, aby měly rostliny dostatek CO2.


dravec - 31/10/2012

Marcel, dakujem za vycerpavajucu odpoved. Takze beriem to tak ze svetlo je OK. Sucasne hnojim len EasyLife ProFyto cca 15 ml tyzdenne. Musim nakupit aj testy a sledovat hodnoty ktore si spominal. Mozno skusim aj cerpadno Koralia nano. Druha vec je ze aj tie Echinodory to tam zatienuju, momentalne je to radne prerastene aj Bacopou takze to skusim aj trosku prestrihat...


Ardjuna - 31/10/2012

Jedna poznámka k testům:
Je celkem pravděpodobné, že ti některé testy budou ukazovat velmi malé (až neměřitelné) hodnoty některých prvků ve vodě, přestože jsi třeba tyto prvky v docela velkém množství do akvária přidal. To je celkem časté ... a je důležité si z toho nevyvozovat nesprávné závěry. Když přidáš do vody hnojivo, tak ti může spousta živin přejít z vody do substrátu. Když potom nějakým testem změříš koncentraci daného prvku ve vodě, může to vypadat, jako bys do vody skoro nic nepřidal (jakoby se ti ty živiny někam ztratily). Hodně akvaristů pak zvýší dávku živin v domnění, že mají v nádrži těch živin pořád málo. I když ale přidají živiny, testy jim opět ukáží jen malé množství daného prvku ve vodě (opět ho totiž do sebe "nasál" substrát [nebo také filtr]). Na tento vedlejší efekt prosím při testování nezapomínej. Co z toho plyne? Testy mohou být značně nespolehlivé. Mnohem lepší je dávkovat do vody vypočtené množství živin (např. 20 mg/L NO3, 20 mg/L K, 3 mg/L PO4, 0.5 mg/L Fe) a testy potom v podstatě nemusíš vůbec používat ... ať už ti ukáží cokoli, budeš vědět, že jsi dodal rostlinám všech živin dostatek ... a je jedno, jestli ty živiny zůstaly ve vodě, nebo přešly do substrátu (ve kterém je běžnými testy nedetekuješ).


dravec - 02/11/2012

Marcel este otazka (hoci by to malo byt uz v inom vlakne). Je na 150 litrove akva, hnojenie TPN+ 15 ml tyzdenne postacujuce? V navode uvádzaju takúto dávku... Pripadne je to lepšie rozdelit na denne davky?


Ardjuna - 02/11/2012

Podle kalkulačky, kterou používám (http://calc.petalphile.com/), vychází tvoje dávka následovně:

15ml TPN+ ve 180L nádrži = 4.92 mg/L NO3, 0.26 mg/L PO4, 0.86 mg/L K, 0.06 mg/L Fe, 0.33 mg/L Mg, 0.76 mg/L S + stopové množství některých dalších mikroprvků.

Podle metody EI bys měl týdně do nádrže dodat: 20-30 mg/L NO3, 20-30 mg/L K, 3 mg/L PO4, 0.5 mg/L Fe + stopové množství mikroprvků.

Tvoje týdenní dávka je tedy od doporučených koncentrací EI na hony vzdálená. Pokud by ses chtěl alespoň přiblížit těchto doporučením, musel bys týdně dodávat do vody 91ml TPN+ (to by ti dalo: 30 mg/L NO3, 5.2 mg/L K, 1.5 mg/L PO4,0.4 mg/L Fe). Přestože NO3 bys měl na doporučené úrovni, ostatních prvků bys tam měl pořád dost málo (draslík jen 5 mg/L, PO4 jen 1.5 mg/L, Fe jen 0.4 mg/L).

Co s tím? Pokud se tvým rostlinám dobře daří i při aktuálním dávkování, tak v tom pokračuj. Pokud se rostlinám moc nedaří, můžeš zkusit zvýšit dávkování na těch cca 90 ml TPN+ týdně ... a doufat, že kromě dusičnanů budou tvým rostlinám ostatní prvky +- stačit. Třetí možností je přestat používat TPN+ a místo toho si namíchat roztok EI, kde bude všeho dostatek.

Jinak si myslím, že pro rostliny je vhodnější dávkovat hnojivo každý den (ale určitě by zvládly i týdenní dávky nebo to rozdělit do tří dnů: po, st, pá ... út, čt, so).


dravec - 02/11/2012

Este raz vdaka. No urcite s tym nieco budem musiet spravit. Mozes mi prosim ta poslat nejake linky na hnojiva EI?


Ardjuna - 02/11/2012

No, dá se to objednat třeba tady v e-shopu: https://www.rostlinna-akvaria.cz/eshop/hnojiva-pro-rostliny/estimative-index. Je u toho i návod.


Gargamel - 02/11/2012

Případně pokud máš digitální váhu, není problém si objednat jednotlivé chemikálie a dávkovat podle tohoto článku: https://www.rostlinna-akvaria.cz/metoda-hnojeni-estimative-index-ei-10


Pepis - 02/11/2012

Mám dotaz. Potřebuji do akva přidat zářivku. Podle Marcela mám u substrátu cca 35-40 umol PAR.
V součastné době tam je Juwel Warm Lite 38 W a Juvel Day Lite 38W
Jaká bude nej pro větší PAR.
3600 K červené spektrum
6500 K denní světlo
10 000 K modré spektrum
Nebo obyčejná Osramka


Ardjuna - 03/11/2012

Teplota světla (Kelvin) nemá na PAR moc velký vliv. PAR metr měří světlo v rozsahu 400-700 µmol. Studené světlo (10.000 K) je spíše v oblasti modrého spektra, kde převažuje vlnová délka 400-520 nm. Teplé světlo (kolem 3.000 K) je spíše v oblasti červeného spektra, kde převažuje vlnová délka kolem 565-700 nm. Denní světlo (kolem 5.000 K) je v oblasti bílého spektra, které má poměrně vyrovnanou vlnovou délku (= přibližně stejný obsah všech barevných spekter). Všechna tato světla ale budou mít přibližně stejné hodnoty PAR (bez ohledu na převažující barevné spektrum. Rostliny upřednostňují spíše červené a modré barevné spektrum (proto by byl možná dobrý nápad kombinovat zářivky 3.600K + 10.000K), protože žluté a zelené spektrum neumí dost dobře využít. Na druhou stranu obyčejné třípásmové zářivky mohou podle mých měření dávat mnohem vyšší PAR než akvarijní speciálky (čímž se do jisté míry případný rozdíl stírá). V podstatě lze zjednodušeně říct, že nemá moc velký smysl se honit za teplotou světla nebo barevnými spektry (tak velký rozdíl v tom zase není ... nestojí to podle mě za ty extra peníze navíc => akvarijní speciálky stojí 4-10x více než obyčejné třípásmovky).


Další stránka

Získejte výhody

Přidejte se na naši Facebookovou stránku a získejte slevy, informaci o nových článcích a návodech, praktické tipy, inspirace a mnoho dalšího

Přidat se můžete zde

Jsme i na INSTAGRAMU

Na náš Instagram, stejně jako na naši FB stránku, pravidelně každý den přidáváme zajímavý obsah, jako slevy, tipy, videa a mnoho dalšího. Přidejte se i na náš IG a nic Vám neunikne.

Přidat se můžete zde