Jsme největší eshop s akvaristikou v ČR a SK!
555 444 753(Po-Pá: 7-15h.)
Expedujeme ihneddoprava zdarmasklad v OpavěDokážeme poradit

Rostlinna 240

V kategorii: Deníky a diskuze našich

Roman-4 - 02/02/2013

Dne 02.02.2013 v 11:48 byla založena prezentace akvária Rostlinna 240.


Roman-4 - 02/02/2013

Zde je video, prosim kouknete jestli co2 fici spravne.


Roman-4 - 02/02/2013

celek


Roman-4 - 02/02/2013

dropchecker


Roman-4 - 02/02/2013

blyxa


Roman-4 - 02/02/2013

rasa


Roman-4 - 02/02/2013

Zdravim, muzete mi prosim pomoct s resenim meho problemu? Uz nekolik tydnu se mi v akva objevuje vlaknita rasa a zacina sinice. Kazdy druhy den ji odstranuju ale nezlepsuje se to ani kdyz jsem zvysil davky hnojiva na hodnotu uvedenou v prezentaci. Co2 myslim davkuju dostatecne, pred par dny jsem dokonce malem otravil ryby takze jsem musel ubrat. Dropchecker je svetle zeleny uz od rana. Proud mam taky myslim dostatecny, rostliny se pohupuji. V cem muze byt problem? Rostliny rostou dobre az na dve vyjimky: Blyxa se mi zacina rozpadat a Aromatica neni vubec do cervena jako kdysi.
Napada vas neco? Diky


Ardjuna - 02/02/2013

Pokud jde o sinici, tak té údajně svědčí nízký poměr N:P, tj. když je vzhledem k fosforečnanům málo dusičnanů. To by mohl být i tvůj případ protože jestli správně počítám, tak dodáváš týdně asi 14 mg/L NO3 ku 2.5 mg/L PO4. Ideální poměr NO3:PO4 by měl být asi 10:1 = 30 mg/L NO3 ku 3 mg/L PO4. Ve tvém případě bych tedy zkusil dávkovat dvakrát tolik dusičnanů. Velkou roli v tom může hrát i množství produkovaného organického odpadu v kombinaci s nízkou hladinou kyslíku ve vodě. Všiml jsem si, že vyměňuješ každý týden jen zhruba 1/4 vody. To je podle mě u high-tech akvária dost málo. Uvědom si, že veškeré výkaly ryb a krevetek, stejně jako nespotřebované krmivo nebo tlející listy se ve vodě rozkládají a tyto (původně tuhé) organické látky se postupně rozpouštějí ve vodě, kde jsou k dispozici řasám. Je důležité si uvědomit, že rostliny neumí organické látky vstřebávat (organické živiny jsou jim tedy k ničemu). Řasy to ale umí! Výměny velkého množství vody tedy slouží především k odstranění většího množství těchto rozpuštěných organických látek (spolu s mikroskopickými řasami, které jsou v každé vodě přítomné, a v té akvarijní obzlášť). Běžné akvarijní testy dokáží stanovit množství výhradně jen anorganických látek/živin (to, kolik je ve vodě organických živin, ti tedy nezjistí). To je také častý omyl akvaristů, kteří se spoléhají na testy a chybně se domnívají, že když jim test ukáže třeba 20 mg/L NO3, všechno je OK. Ve skutečnosti ale může být ve vodě velké množství organických dusíkatých látek (které testy nezachytí), které rostliny neumí spotřebovat, zatímco řasy to umí. Organické látky dokáže z vody odstraňovat také biologická filtrace. Proto je také důležité mít co nejlepší filtraci (s co největším objemem kvalitní filtrační hmoty). Určitou negativní roli by u tebe mohla hrát i délka svícení. V popisu nádrže uvádíš, že ti světla běží 12 hodin (s tím, že 2 první a poslední hodiny svítíš jen na 1 zářivku). To je sice hezký nápad, ale možná bych to stáhnul maximálně tak na 10 hodin (s tím, že jen 8 hodin bych svítil naplno). Čím déle budeš svítit, tím většímu riziku přemnožení řas se budeš vystavovat. Některé řasy slabé osvětlení vítají, a všechny řasy mají rády dlouhou fotoperiodu. Takže se světlem bych byl opatrnější. Další problém může být nízká úroveň rozpuštěného kyslíku ve vodě. Pokud to ještě neděláš, tak by bylo určitě dobré čeřit vodní hladinu (nejjednodušší způsob, jak to udělat, je namířit vývod z filtru mírně k hladině, tak aby se hladina jemně vlnila (ale neměly by se přitom tvořit bublinky = to už by bylo moc). Dostatek kyslíku ve vodě je velmi důležitý (především pro činnost nitrifikačních bakterií). Pokud se ti bude v akváriu hromadit organický odpad, tak ti v důsledku toho bude rapidně klesat obsah kyslíku ve vodě. Jak známo, sinice nemá moc kyslík v lásce. Někdy může proti sinici pomoct i to, když na ní namíříš proud kyslíku. Další věc, kterou bych ti doporučil, je zapínat CO2 alespoň hodinu před světly (možná by bylo lepší i 2h před světly); a vypínat ho můžeš už hodinu před zhasnutím světel. Pokud zapínáš CO2 až se světly, tak je velmi pravděpodobné, že ho nebude zpočátku ve vodě pro rostliny dostatek. Jinak rozpadání (tlení) listů bývá obvykle známkou přemíry světla v kombinaci s nedostatkem živin (vč. CO2). Neříkám, že to musí být zrovna tvůj případ. Těžko říct, když nevím, jakou intenzitu osvětlení tam asi tak můžeš mít. Né vždycky také hodně CO2 znamená jeho dostatek. V nádrži můžeš mít CO2 sice hodně, ale důležitá je také jeho podoba (rostliny upřednostňují rozpuštěné CO2 => nedokáží přijímat bublinky větší než několik mikrometrů). Navíc rostliny potřebují také stabilní a vyrovnanou úroveň CO2. Nad tím vším je potřeba se zamyslet a zvážit, co z toho by mohl být tvůj případ. Podle mých zkušeností není třeba tak moc důležité mít neustále do žluta zbarvený dropcheker a pumpovat do nádrže maximální možné množství CO2 (i když se to všude doporučuje), jako spíše udržovat jeho přísun na stabilní úrovni (tj. stabilně ho dávkovat, udržovat rovnoměrnou hladinu a mít ho dostatečné množství už před zapnutím světel). Při rozumně osvětlené nádrži stačí podle mě rostlinám kolem 20-25 mg/L CO2 (není třeba to přehánět).

Když tak si můžeš přečíst pár článků o řasách na mých stránkách v sekci "ŘASY" (hlavně pak http://www.prirodni-akvarium.cz/index.php?id=rasy_atlas). To by ti mohlo pomoct.

Mimochodem, pokud používáš KNO3, tak bych úplně vysadil K2SO4 (v KNO3 je draslíku dost). Jak už jsem ale psal, možná bych v tvém případě dávkoval toho KNO3 více.


Roman-4 - 03/02/2013

Diky Marceli za tak obsahlou odpoved. Vsechny rady tedy vyzkousim: cerit hladinu, menit cca polovinu vody, pridam KNO3 a vynecham K2SO4, mene svitit (8 hodin na plno), CO2 pred svetly.
Snad to pomuze.

Nejvice me trapi ta rozpadajici se blyxa a zelena Aromatica ktera byla vzdycky do ruda.