Jsme největší eshop s akvaristikou v ČR a SK!
555 444 753(Po-Pá: 7-15h.)
Expedujeme ihneddoprava zdarmasklad v OpavěDokážeme poradit

Kolik světla?

V kategorii: Osvětlení

Sures2 - 27/01/2013

Čau prosím o radu,mám 100L akvárium a prostě už nevím kolik světla.Měl jsem tam T5 2x24W,ale kytky najednou přestaly rust a obalily se řasou až jsem je musel komplet vyhodit,tak ze jsem tam zkusil dát staré osvětlení T8 1X15W a kytky zase začaly zázračně rust.Ješte jsem chtěl zkusit tam nechat svítit jenom jednu 24W T5,ale bojím se.
Kytky mám same nenáročne:Cryptocoryne,echinodorus,Microsorium pteropus,
Co2 jsem dodával z kvasnic a bylo roznášeno po celém akvarium pomocí rozsřikovací rampy,ale stejně bez výsledku.


Ardjuna - 27/01/2013

Abych mohl něco doporučit/navrhnout, potřeboval bych znát rozměry tvého akvária (především výšku nádrže, tloušťku substrátu a vzdálenost od světel k hladině ...). Intenzita osvětlení klesá s přibývající vzdáleností, takže jinak musíš svítit, když máš akvárko vysoké jen 30 cm a jinak, když při 60 cm.


Sures2 - 28/01/2013

Rozměry akvaria jsou,délka 60cm,šířka 30cm a výška je 55cm.Tlouštka subsratu je 5cm.Světlo je položeno přímo na krytu akvaria tak že asi 57cm.


Ardjuna - 28/01/2013

Na základě měření, která jsem doposud prováděl, bych řekl, že 2x24W T5HO s reflektory ve vzdálenosti kolem 60 cm je VELMI SLABÉ osvětlení (vychází mi to na 30-40 µmol PAR). Většina rostlin (podle toho, co jsem četl) vyžaduje osvětlení kolem 50 µmol PAR (a nemělo by přesáhnout 80-100 µmol PAR). Nižší osvětlení (tj. kolem 30-40 µmol PAR) může stačit především stínomilným rostlinám (mechy, kapradiny, anubiasy ... možná i některé echinodory apod.).

Ve tvém případě by tedy bylo lepší pečlivě sledovat, co přesně se ve tvém akváriu vlastně děje, a být opatrnější v dělání závěrů. Jelikož máš v akváriu nenáročné (stínomilné) druhy rostlin, tak je jasné, že ti dobře rostly i při slabším osvětlení. Každopádně výměnou osvětlení z 1xT8 na 2xT5 určitě nemohlo dojít k nějakému přílišnému "přesvětlení" nádrže. O tom vzhledem k mým měřením pochybuji. Spíše si myslím, že se tvé rostliny adaptovaly na poměrně nízké osvětlení a v podstatě se s tím naučily žít (podle toho si upravily metabolismus = tomu přizpůsobily své nároky a příjem živin). Pokud jsi jim náhle zvýšil osvětlení, aniž bys ovšem současně s tím zvýšil i množství CO2 a živin, tak mohlo samozřejmě dojít k rychlému vyčerpání dostupných živin a následnému deficitu, který se u rostlin projevil jejich špatným stavem, zastavením růstu a invazí řas. Je proto důležité vždy pamatovat na to, že ruku v ruce se světlem musí jít i množství CO2 a živin. Jakmile změníš jeden z těchto parametrů (např. světlo), musíš podle toho upravit i zbývající dva parametry (CO2 a živiny). Jinak se dostaneš do problémů. Rostliny ti tedy s největší pravděpodobností nepřestaly růst kvůli tomu, že by měly příliš moc světla (o tom silně pochybuju), ale spíše kvůli tomu, že je zvýšená intenzita světla nutila k rychlejšímu růstu ... a tím pádem i k rychlejšímu příjmu živin. Jakmile pak rostliny tyto živiny ve svém okolí vyčerpaly, růst se zastavil, rostliny začaly strádat a nastoupily řasy. Zde je důležité si uvědomit, že není CO2 jako CO2! Světlo, CO2 i živiny je potřeba rostlinám dodávat soustavně (během celé fotoperiody). Jak známo, u CO2 z kvasnic se dá stěží mluvit o nějaké stabilní úrovni. Rostliny potřebují konstantní hladinu CO2 (pokud možno bez kolísání). Navíc je podle mých zkušeností důležité, aby ho měly dostatek už v okamžiku zapnutí světel. Pokud jim z nějakého důvodu nedokážeš tento stabilní a soustavný přísun dostečného množství CO2 zajistit, pak je mnohem lepší snížit osvětlení (nebo jim uhlík dodávat v tekuté podobě => ve formě EasyCarbo nebo Flourish Excel).


Sures2 - 28/01/2013

Jo jo to máš pravdu,proto že me kytky rostly po přidani 2x24W dost rychle hlavně echinodory jeden list se me vyklubal skoro za jeden den svíceni,ale to jsem tam právě pouštěl to cočko a hlavně už hodinu před rozsvícenim aby ho ve vodě bylo dost.Dával jsem do vody i tekute hnojivo Tetraplant-Plantamin,ale asi po čtrnácti dnech se stejně rust uplně zastavil a to jsem to hnojivo dávkoval pořád stejně a přesto došlo teda k vyčerpání.Tak ze jedině zkusit dodávat co2 bud profi nebo jak píšeš v tekuté formě.

A co říkaš na tento přípravek http://www.plantagrow.eu/hnojiva-plantagrow/10-plantagrow-pmfe-flourish-excel.html ?


Ardjuna - 28/01/2013

To, co jsem psal výše, byl jen můj odhad. Těžko takhle "na dálku" soudit, co se ti tam vlastně dělo. Pokud jsi tam pravidelně přidával hnojivo, tak bych nedostatek živin jako zdroj možných problémů spíše vyloučil. Je možné, že by problém mohlo způsobovat CO2 z těch kvasnic, protože z kvasnic se CO2 tvoří poměrně nesourodě (určitou roli přitom mohl hrát i způsob jeho rozpouštění nebo distribuce). Na to ti nedokážu jednoznačně odpovědět. Rostliny také údajně vypouštějí do vody asi 10% metabolických látek, což opět mohlo posloužit jako potrava pro řasy (rychleji rostoucí rostliny = větší množství uvolňovaných odpadních látek). Jak už jsem se snažil naznačit, faktorů, které na to mohou mít vliv, je celá řada. A obvykle není dobrý nápad hledat viníka jen u jednoho z nich. Aby akvárko dobře fungovalo, musí být v rovnováze několik důležitých faktorů (světlo, CO2, živiny, substrát, filtrace, cirkulace vody, údržba ...). Každopádně pokud ti rostliny dobře rostly při osvětlení 1xT8, tak bych se toho klidně držel. Pokud ale z nějakého důvodu potřebuješ přejít na 2xT5, tak bych možná zkusil používat místo toho kvásku spíše ten "tekutý uhlík". PMFE Flourish Excel by měla být podle všeho plnohodnotná varianta EasyCarbo nebo Seachem Flourish Excel, takže záleží na tobě, který konkrétní výrobek si vybereš. Vzhledem k ceně dává hodně lidí přednost právě PMFE (je to asi jedno).


Sures2 - 28/01/2013

Paráda nějak to ještě vyzkoušim,tak dík hlavně za rychlé odpovědi.


dobrman101 - 01/02/2013

Zakladám si nové AQ s rozměry 125dx40šx45v. Výška substrátu vepředu je 5cm a v zadu 20cm. Osvětlení 4x54W T5. jak vysoko ho mám dát od substrátu aby se mi dařila Glossa a Blyxa? Mám svítit přez den všema trubicema nebo jen dvěma a dalšíma simulovat poledne? Dík za radu. Nikdy mi kobercovky nešli a byl by jsem rád kdyby konečně jo.


Ardjuna - 01/02/2013

Ve vzdálenosti kolem 60 cm by ti mělo osvětlení 4xT5 s reflektory dát teoreticky asi 50 µmol PAR (ve skutečnosti to bude možná i o 20-30% více), což by mělo být dostatečné světlo pro většinu světlomilných vodních rostlin.

Pátral jsem teď hodně na Internetu (hlavně v odborných "vodách"), a podařilo se mi zatím sesbírat údaje o nárocích na světlo asi u 30 rostlin. Podle toho, co jsem zjistil, tak většině [color=#006600]stínomilných rostlin[/color] (mechy, kapradiny, anubiasy) by mělo k životu stačit přibližně [color=#006600]10-30 µmol PAR[/color] (a neměly by "dostávat" více než 100-200 µmol PAR); [color=#990000]světlomilným rostlinám[/color] by pak mohlo stačit kolem [color=#990000]30-50 µmol PAR[/color] (a neměly by mít víc než asi 400-700 µmol PAR). Samozřejmě platí, že čím blíže budeme té vyšší hranici, tím většímu riziku růstu a přemnožení řas budeme čelit (= tím častější a důkladnější bude muset být údržba akvária, aby se nerozmohly řasy).

Podrobnější info: http://www.prirodni-akvarium.cz/index.php?id=naroky.


dobrman101 - 01/02/2013

Tak z toho co jsi mi napsal Marceli jsem pochopil že mám tede svítit po celou dobu čtyřmi trubicemi. Tu vzdálenost nastavím podle tebe neboť v tom máš dost zkušeností ikdyž jsem si myslel a to špatně že 70cm mi bude stacit. Děkuji ti moc za drahocenou radu.


Ardjuna - 02/02/2013

Blyxa by ti podle mě bez problémů rostla i při slabším osvětlení, ale na té Glossostigmě bych se světlem příliš nešetřil. U té by podle mě bylo lepší mít to světlo ve vzdálenosti 60cm od substrátu (a používal bych všechny 4 zářivky).

Samozřejmě je pro rostliny (i živočichy v akváriu) ideální, pokud se intenzita světla pomalu zvyšuje (na začátku fotoperiody) a snižuje (na konci fotoperiody) => stejně jako v přírodě, když se rozednívá a stmívá. Málokdo ale používá natolik vychytané osvětlení, u kterého je něco takového možné nastavit. Pokud vím, tak třeba zářivky není možné stmívat (i když zářivkové osvětlení ATI prý něco takového umí). MH výbojky a úsporné žárovky to sice neumí tak pomalu (v řádu několika hodin), ale aspoň pár minut jim trvá, než se rozžhaví na maximum (takže pro rostliny a živočichy není rozsvícení světel takový šok ... jako u zářivek). Kdykoli je to možné, tak bych doporučoval rozsvěcet světla postupně (nejdřív jednu zářivku, pak druhou, pak třetí ...). Né vždy je to ale možné (navíc bys musel mít na každou zářivku samostatné spínací hodiny, což se zase trochu prodražuje).


stafflik - 02/02/2013

Zářivky se stmívat dají, musí na to být stmívatelný elektronický předřadník. Dokonce sem někde četl že to jde stmívat v rozsahu 1-100% světelnyho toku. Což si myslím je supr..


dobrman101 - 02/02/2013

Ty předřadníky znám . Děla je třeba Osram - Quicktronik.Jenže já mám koupené světlo a tam jde pustit jen krajní trubice najednou a potom přidat ty zbylé dvě prostřední. Tak asi nejdřáv budu rozsvěcet krajní a po nějaké době přidám prostřední a u vypínání zas opačně. V tomto to mají někteří levnější výrobci nevychytaný :|


Alcide Nikopol - 02/02/2013

Ano dají, existuje na to celá řada řešení, ale našel jsem jen předřadníky, které jsou řízeny bud nějakým manualním ovladačem, světelným čidlem nebo dektory pohybu, pro akvaristiku by byl nejvhodnější asi nějaký ,,časový regulátor" . Nic takového jsem ale nanašel :/


Ardjuna - 02/02/2013

Tak zase jsem o něco chytřejší ;). Jestli to tedy dobře chápu, tak ten stmívatelný předřadník u osvětlení ATI obsahuje nějaký speciální "časový regulátor", který se ale běžně (u nás) asi sehnat nedá, co? Tam by měl jít totiž nastavit časový interval, po který se bude světlo pomalu rozsvěcet (0-100%) a zase zhasínat.


grunda - 03/02/2013

stmívání dělá i Giesemann - umí stmívat jak zářivky, tak HQI výbojky.


ladak - 03/02/2013

Ahoj všichni, mám akvarko 756l - 180Dx70Šx60V. Vyška substrátu je 7cm. Vždycky jsem chtěl mít hezké akvarium jaké vídám na netu ale nějak se mi nedaří:o Používám dva filtry Atman CF 1200. Potřeboval by jsem poradit aby se mi dařilo pěstovat i ty náročnější kytky co jsou u dna a mají na prodejním štítku CO2. Láhev jsem si nedávno koupil a nevím jak mám dát roztřikovací rampu a kam dát difuzor aby se mi CO2 dostalo všude. Osvětlení je samovýroba 6x T5 80W. Možnost rozsvěcet po dvou trubicích najednou zabudované v krytu ale bez odrazových reflektorů. Jak vysoko a kolik jich mám používat a celková doba svícení? Mohu si to udělat i na zavěšení pokud to bude lepší. Děkuji za rady.


Ardjuna - 04/02/2013

S tím osvětlením ti bohužel nepomůžu, protože sestavu 6xT5 jsem zatím ještě netestoval. Obávám se ale, že ti to dostatek světla potřebný pro pěstování světlomilných rostlin nedá ... pokud tedy nepoužiješ reflektory. Osvětlení 4xT5 s kvalitními reflektory dává ve vzdálenosti 60cm kolem 50 µmol PAR (což je pro světlomilné rostliny tak akorát). Když bys ale sundal reflektory, ocitneš se okamžitě na 1/3 této hodnoty (tj. pouhých 15 µmol PAR)! Při sestavě 6xT5 s reflektory bys mohl mít tak kolem 60-70 µmol PAR (to ale jen odhaduji). Bez reflektorů budeš opět na 1/3 hodnotě (cca 20-25 µmol PAR), což je hodně málo. Je možné, že v praxi budou ty hodnoty o něco vyšší, ale i tak mi to připadá poměrně málo. A to se pořád bavíme o vzdálenosti 60cm a používání všech šesti trubic, což znamená, že bys musel mít ty zářivky těsně nad hladinou. Pokud je zavěsíš výše nad hladinu, budeš mít toho světla opět méně. Takže já na tvém místě bych si asi pořídil na všechny ty zářivky kvalitní reflektory (např. Juwel). Pak bych tak 2 týdny sledoval růst rostlin (a zkusil bych si na zkoušku koupit nějakou kobercovku - např. Eleocharis nebo Glossostigma). Jak už jsem ale psal, ber můj názor s rezervou (sám jsem podobnou sestavu ještě nezkoušel).


ladak - 04/02/2013

Jak jsem teda pochopil tak pokud si koupím ty reflektory budou mi potom tedy stačit 4ks T5? A jak mám nastavit ty rozstřikovací rampy a difuzór aby se mi dobře dostalo všude CO2? Nevíte někdo?


Další stránka