Jsme největší eshop s akvaristikou v ČR a SK!
555 444 753(Po-Pá: 7-15h.)
Expedujeme ihneddoprava zdarmasklad v OpavěDokážeme poradit

Fotografování akvária

V kategorii: Fotografování akvárií

Bedna - 17/01/2013

autor: Bedna


Asi každý nadšený akvarista při focení akvária  do soutěže nebo jen na prezentaci akvária  zjistil, že to není tak snadný úkol. Přitom výborně nafocené akvárium často v soutěži porazí i podstatně hezčí akvária.


akvarko


Při fotografování akvária se mi nejvíce osvědčilo fotografování bez blesku, a to hlavně kvůli nepříjemným odleskům a nepřirozenému tvrdému nasvícení. Bez blesku vypadají fotografie mnohem přirozeněji.
Ve většině případech je osvětlení akvária slabší než bychom pro fotografování potřebovali,budeme muset déle exponovat.( Expoziční čas je doba, po kterou je závěrka fotoaparátu otevřena a umožňuje tak světlu dopadat na obrazový senzor nebo film ve fotoaparátu.)
Doba expozice se může tedy pohybovat řádově až v několika sekundách.Po tak dlouhou dobu fotoaparát v ruce bez jakýkoliv pohybů neudržíme a riskujeme rozmazání snímku.To vyřešíme použitím libovolného stativu.(Existuje řada stativů a jejich cena se pohybuje podle kvality od nějakých 500kč až třeba 5000kč.)
Pro naše účely nám bohatě postačí ty levnější jehož jedinou podmínkou by měla být taková nastavitelná výška  v jaké výšce máte akvárium.


stativ

V dnešní době jsou nejrozšířenější a nejlepší 2 typy fotoaparátů.



1) Digitální zrcadlovka (zkráceně DSLR nebo digitální SLR, z angl. Digital Single-Lens Reflex camera) je obdobou klasické zrcadlovky, ale používá místo filmu digitální snímač.
Má možnost  doplnění různými objektivy,podle potřeby.


 


zrcadlovka


2) Kompaktní fotoaparáty,které se od DSLR liší hlavně velikostí a jsou to tzv, příruční fotoaparáty.
Každý z obou typů si v dnešní době najde uplatnění. Záleží, co od fotoaparátu chcete.




kompakt

Osobně vlastním starší digitální zrcadlovku s pár výměnnými objektivy.




Nastavení fotoaparátu



Vypnutí blesku. Budeme fotit bez blesku, a proto ho musíme vypnout. Většina přístrojů má přímo možnost blesk vypnout, nebo alespoň nastavit režim, kde je blesk vypnutý.
Vyvážení bílé (WB - White Balance). Pokud je akvárium osvětleno umělým zdrojem, což jsou většinou zářivky, je nutné upravit nastavení vyvážení bílé barvy. Je to proto, abychom neměli například akvárium celé žluté. Běžné fotoaparáty mají několik předvolených režimů - sluneční světlo, umělé zářivkové světlo, žárovka, zamračené počasí atd. Ve výsledku musí být jednoduchý bílý předmět v akváriu i po nasvícení stále bílý.



Zaostřování. Pokud se dá, je dobré používat vícebodového zaostřování (MULTI AF). Fotoaparát si zjistí potřebné zaostření ve více sektorech fotky a podle nich určí celkové zaostření. To ale není kritické, stačí ostřit i v jednobodovém módě. Při autozaostřování vlastně jen zkontrolujeme, zda přístroj zaostřil dobře a fotky nebudou rozmazané.


Citlivost (ISO). Kvůli malému množství světla je vhodné použít vyšší ISO. Protože čím je ISO nižší, tím déle musí fotoaparát exponovat a tím víc se rozmazávají pohybující se objekty (např. ryby). Avšak zvyšováním ISO se současně zvyšuje zrnitost obrazu. Budete-li fotit ze stativu, použijte kvůli minimální zrnitosti ISO 100.


Automatická expozice (METERING MODE). Nastavení expozice je důležitá věc. Osvědčilo se zakrýt celý zdroj osvětlení tak, aby přímo nesvítil do fotoaparátu a aby takto nepodexponoval celý snímek. Pokud máte osvětlovací rampu akvária řešenou tak, že svítí přímo proti přístroji, pokuste se jí odstínit.


Podexpozice a preexpozice (EV). Při focení se osvědčilo mírně podexponovat celý snímek, přibližně o -1,7 EV.
Velikost obrázku je také důležité nastavení, většina lidí si automaticky nastaví maximální rozlišení. To vůbec není na škodu, protože se dosáhne nejvyšší možné kvality a výslednou fotografii je možné vždy zmenšit.
Časová spoušť se používá, pokud máte nestabilní stativ. Jinak není nutná.

Pro „nastavení fotoaparátu“ jsem jako zdroj použil WIKIPEDII jelikož je to dost pěkně napsané.

Po té co takto nastavíte fotoaparát můžete přejít na samostatné fotografování vašeho akvária.
Rozestavíme stativ na který upevníme fotoaparát a můžeme začít.

Úhel fotografování je zcela na vás ale většinou se vyžaduje pohled kolmo zepředu do nádrže a také je dobré nezapomenout na boční kolmé pohledy.

Na konec: Nebojte se experimentovat a dělat fotky z různých poloh, úhlů.
A vše si nezapomeňte zkontrolovat na obrazovce počítače jelikož  LCD displeje vašich fotoaparátů mohou zkreslovat.


Vyghum - 17/01/2013

Jako další možnost zlepšení podmínek pro fotografování akvária lze využít přisvícení dalším zdrojem světla nebo výměnu zdroje světla za silnější. ISO pak můžeme volit nižší a dobu expozice kratší.
Blesk bych úplně nezatracoval pokud je možnost nastavit kdy má blesknout a s jakou intenzitou, může při focení také pomoct.
Možností je mnoho, každý by měl experimentovat s dostupnou technikou a najít vhodné řešení pro svoje podmínky.
Pěkný článek.


danyboy77 - 17/01/2013

Taky se mi libi clanek ;)


Miso - 18/01/2013

presne tak, zalezi od techniky. So standartnym kompakom s manualom nemas moc na vyber - max clona, min ISO a doladit cas a nastavit samospust, cas bude dost dlhy takze v ruke sa to udrzt neda ;)


LaXo - 18/01/2013

Pekný článok, s tým experimentovaním je to naozaj pravda, treba spraviť veľa snímkov a aj tak iba pár bude vyhovovať. S množstvom svetla je to tiež pravda, počas fotenia ho v akva nikdy nie je dosť. Ja to riešim tak, že osvetlenie ktoré mi visí nad akva, počas fotenia položím na rám akvária a tým pádom je svetla podstatne viac. Z bleskom sa dá, ale musí byť mimo fotoaparát, inak je to ploché a s odrazmi. Najlepšie z bokov, alebo z hora. Kto má možnosť využiť raw formát, využite možnosť postprocessingu v PC, dá sa potom experimentovať ešte viac.


Sentinel - 06/02/2013

Nezkoušeli jste použít pro expozici střední šedou? ja si snad koupim jednu tu tabulku a zkusim ji ponořit do akva zmeřit bodově expozici a podle toho nastavit parametry. Ale jina článek supr..

Ještě poznámka k objektivu: pokud používáte zrcadlovku a máte pevný sklo (s pevným ohniskem = lepší kresba) asi bych preferoval tuto volbu a raději experimentoval se vzdáleností umístění stativu od akvária. Pokud je objektiv dostatečně světelný, asi bych se nebál použit nativní ISO (nikon má tuším 200 a cannon 100) a zaexperimentovat s clonou. Čím vyšší clonové číslo, tím větší hloubka ostrosti, což se u akvária hodí (asi bych ale nešel přes f8.. pak už se mohou projevovat i nežádoucí vlivy.. ). Tzn použil bych preferenci clony, u nikonu režim A, vyfotil a pak použil hodnoty z fotky a dál experimentoval s clonou a časem v režimu plně manuálním.


Ardjuna - 07/02/2013

.


stafflik - 07/02/2013

pozor ale na starši Photoshopy. Ty neuměly s RAWem pracovat vubec.


Sentinel - 07/02/2013

2Marcel... jj je to tak. ja jen přemýšlel, jestli na to nemůže mít vliv třeba voda .. ale pravda je, že v moři, při focení korálů to asi budou dělat stejně.


mikkal - 07/02/2013

Na akvária obecně budou na fullframu a aps-c snímačích z mého pohledu nejvhodnější TS (tilt shift objektivy) v ohniscích 24 a 45 mm. Obrovská výhoda spočívá v naklonění roviny a tím i docílení HO prakticky od nuly, toho se dá u klasických objektivů bohužel těžko dosáhnout i pokud člověk cloní na f8 a více než se objeví difrakce.


Sentinel - 07/02/2013

2Mikkal:
S objektivy TS nemám mnoho zkušeností snad jen že vím, že jsou. Pro neprofesionální používání je objektiv drahý. S adaptery nebo s 'lens-in-a-Cap' nemám vůbec žádnou zkušenost. Nezkoušel jsi někdy něco obdobného tomuto? http://www.euroking.cz/objektiv-loreo-pc-lens-in-a-cap-tiltandshift-nikon-n


mikkal - 07/02/2013

S tím bohužel zkušenost nemám, navíc ani nevím, že něco podobného existuje:) (mám kompletní systém od Canonu..). Určitě, pro neprofi použití jej nemá cenu kupoat pokud člověk nefotí achitekturu nebo krajinu, kde se jedná o velmi výkonného pomocníka pro práci s HO. U fotografií profi nádrží ala ADA bych ale vsadil boty, že jsou jím daná akvária focena.


acik - 28/10/2013

pokud se fotí zrcadlovkou,může se fotit klidně i se 150mm,jen je třeba vědět co se fotí,když celé akva,tak je jedno jaký objektiv,jen se musí vědět jaký objektiv použít v danném místě,samozřejmě,když budu v paneláku,nemůžu fotit se 150mm a použiju širokouhlý objektiv. Taky je důležité,jestli se fotí ve dne,nebo za tmy,samozřejmě,lépe se foti za světla,ale za tmy vznikají fotografie krásnější,aspoň pro mě :) Další věc,jde o nastavení fotoaparátu viz článek. blesk bych rozhodně nepoužíval...

a když fotit ve tmě,tak fotit pouze tehdy, kdy nedávkuje co2,pak vzniká divný nádeh akvária :)


co se týče nastavení vyvážene bíle a nedaří se nám vyfotit fotku,tak aby se rovnalo trochu realitě není třeba si dělat vrásky,pokud fotíme do RAWU v photoshopu/zoneru a dalších programů si fotku vyladíme tak aby odpovídalo realitě a nic složitého to opravdu není a můžete si i klidně podexponovat fotografii. Zvládne to i amatér ;)


grunda - 28/10/2013

asi si tě pozvu na focení :D


acik - 28/10/2013

a jáááá budu nasraný ještě víc,když uvidím to tvé akva žeeee,ty chceš abych s tím praštil :D :D


grunda - 28/10/2013

ale prd, budeš mít motivaci a já radost (nejsem schopný nafotit akva tak, aby to aspoň trošku vypadalo), oba budem spokojení :P:D


acik - 28/10/2013

nebude problém,jezdím do Ostravy často a k tobě je to kousíček :) Takže stačí dát povel a beru výbavu :)


grunda - 28/10/2013

ok, naplánuj si volno, ty bereš výbavu, já láhev :D


acik - 28/10/2013

tak jooo,musíme to tedy naplánovat,jak budu mít termín dám ti vědět určitě o něco dříve,ať máš akva čistý :) a ne že budeš v čudu :)


Další stránka