🔥Osvětlení Sinkor v akci Více zde 02d 12h 10m 11s

Jsme největší eshop s akvaristikou v ČR a SK!

Živiny a vybarvení rostlin

V kategorii: Hnojení

budulinecek - 09/02/2012

Zajímalo by mě jakou máte zkušenost se vztahem mezi různými způsoby hnojení a vybarvením rostlin.
Když mluvím o hnojení nebo živinách tak tím nemyslím jen dodávání mikro a makroprvků ale i CO2 a osvětlení.
Jestli je vybarvení vyloženě závislé jen na světle a dostatku mikroprvků, nebo záleží i na poměru jednotlivých složek NPK apod.
Jsou při nějaké metodě hnojení rostliny vybarvenější než u jiné metody?

Já sám mám jen jednu rostlinu co by měla být do červena (Rotala rotundifolia) a moc se jí do tohoto zbarvení nechce. Ještě mám Cryptocoryne wendtii 'Tropica' a ta má tedy listy všechny úplně hnědé, zelenou by na ní hledal marně. Každá je v jiném akva a na Rotalu svítím určitě daleko víc. Na druhou strany Cryptocoryny obyčejně moc světla nepotřebují.

Nebo co se týká vybarvení, tak každý druh potřebuje trochu jiné způsoby a nelze to nijak paušalizovat obecně? Pak by to znamenalo, že dát do akva víc druhů třeba červeně vybarvených rostlin může znamenat, že se vybarví opravdu pěkně jen jeden druh a u ostatních to bude jen tak z lehka aby se neřeklo, nebo se jim dokonce nebude vůbec dařit.

Díky za postřehy zkušenějších ....


Gargamel - 09/02/2012

[quote]
Zajímalo by mě jakou máte zkušenost se vztahem mezi různými způsoby hnojení a vybarvením rostlin.[/quote]
Ano, sám jsem si všimnul, že při metodě EI nejsou rostliny tak pěkně vybarveny, jako u jiných umírněnějších metod. Proč? Protože je ve vodě dostatek (až nadbytek) všech živin a rostliny tak mají vše, na co si vzpomenou. Proto sice jejich listy dosahují obrovských rozměrů a rostou velice rychle, jejich barva však není stoprocentní, protože se při té rychlosti růstu nestačí vybarvit.
Opravdu je tedy rozdíl mezi vybarvením rostlin při různých metodách.
[quote]Jestli je vybarvení vyloženě závislé jen na světle a dostatku mikroprvků, nebo záleží i na poměru jednotlivých složek NPK apod.[/quote]
Samozřejmě, že záleží i na poměru NPK a jejich koncentracích. Dokonce bych řekl, že ještě víc než na mikru a světle. Různé druhy rostlin reagují rozdílně na různé poměry NPK. Proto je velice složité dosáhnout v akváriu maximálního vybarvení všech rostlin a většinou je tak nutné přejít k nějakému kompromisu. Tyto poměry a koncentrace NPK je ale třeba vysledovat na svém akváriu a zkoušet, testovat a přemýšlet nad tím. Toto se nikde na netu nejde naučit. To je prostě praxe a zkušenosti.
Tady je toho podstatně více: http://www.holenderskie.pl/forum/viewtopic.php?t=27953 je to pokus, kdy byly založeny dvě totožné nádrže. Jedna metodou EI, druhá pomocí něčeho, co je bližší PPS Pro.


budulinecek - 10/02/2012

Díky za info a hlavně za ten odkaz. Tam to budu muset detailněji pročíst. Jen podle zběžného prolétnutí fotek jsem tam narazil na některé "úkazy", které znám ze svých akva a je vysoce pravděpodobné že tam budou i důvody když šlo o takovýto bedlivě sledovaný pokus.


krto - 11/02/2012

Na stránkach Toma Barra je možné sa dopracovať v niektorých diskusiách k tomu, že hlavným faktorom prinútenia červenajúcich sa rastlín lepšie vyfarbovať, bude hlavne nedostatok N/NO3. Ak bude mať rastlina k dispozícii menej NO3 (okolo 5ppm) tým sa viac vyfarbuje do červena - je to akoby signalizácia nedostatku. http://www.barrreport.com/showthread.php/9342-I-want-my-Rotala-Macrandra-to-look-like-the-pros&usg=ALkJrhj5BhrH1XdOH_JUaJ-R5N5TPMbmYA . Takéto poznatky som si všimol aj v staršej diskusii o Didiplise na http://www.akva.sk/didiplis-diandra-t1456-24.html .

U mňa je napr. Didiplis diandra pri variante (EI + dostatok CO2 -jasnozelený DC + silné svetlo s reflektormi -0,7W/L), jasne zelený, internodia sú od seba vzdialené max 1-2mm. Bez reflektorov pri zachovaní všetkého bol Didiplis taktiež jasno zelený, ale internodia boli od seba vzdialené na cca 7-8mm. Všeobecný mýtus, že silné svetlo je záruka červenších rastlín teda nie je vždy pravdivý. Toto platí len u niektorých rastlín, v mojich akva je to napr. Blyxa, R.rotundifolia, L.glandulosa, kde pri rôznej metóde hnojenia (EI-PPS Pro) ale slabšom svetle, sú tieto menej vyfarbené. L.glandulosa sa pri hnojení EI ale slabšom svetle vyfarbuje do oranžovočervena, pri silnejšom do krvavočervena.

Vplyv na farbu nebude mať tvrdoť vody - na UKAPS fóre som videl prezentácie akvarií, kde bola tvrdosť vody vysoká GH=24, KH=15 a rastliny boli krásne červené - napr. v diskusii v inej súvislosti (problém GH-PO4) na http://ukaps.org/forum/viewtopic.php?f=51&t=18155 fóre .
Z tejto diskusie je ale zrejmé, že dodržanie pomeru makro prvkov NPK môže byť vzhľadom na podiel iónov Mg a Ca v celkovej tvrdosti GH problematický, nakoľko či už pridávaním PO4 alebo jeho samovoľným nárastom vplyvom údržby alebo "rozrýpaním dna" akva, dochádza k zlučovaniu PO4 s Ca, vzniká fosforečňan vápenatý, ktorý je v tejto forme (P) neprístupný rastlinám. Laicky povedané, vypočítame si presné ppm dodávaných makro prvkov, ktoré denne lejeme do akva, a predsa rastliny nerastú tak, ako očakávame, málokto meria NO3 a PO4 obdeň, kde by zistil, že jeden z hlavných prvkov je na nule.

Momentálne sa chystám odskúšať, či farebná teplota spektra [K] svetidiel nemôže určitým spôsobom ovplyvniť červenanie. K dispozícii mám trubice 3000K (54W/830 a 36W/830) do kompletného osvetlenia. Doteraz idem na zostave 1x830, 2x840, 1x950 a 1x865. Nejaký týždeň-dva to "psychicky vydržím" pri pohľade na žltkasté akva a potom poreferujem. ;) Skúsim aj kombináciu bez 3000K, resp všetko posunúť viac k 6500K.

Vaše konkrétne skúsenosti s rastlinami (systém hnojenia, dĺžka osvetlenia, sila osvetlenia, farebné spektrum, CO2, parametre vody, údržba) sú v tomto aké?


Gargamel - 11/02/2012

[quote]Ak bude mať rastlina k dispozícii menej NO3 (okolo 5ppm) tým sa viac vyfarbuje do červena - je to akoby signalizácia nedostatku.[/quote]
Naprosto stejná zkušenost. Čím větší je koncentrace NO3, tím více se rostliny zelenají. Toto mám odzkoušené a opravdu tomu tak je. Proto také při metodě EI rostliny rostou rychle a dorůstají obrovských rozměrů, jsou ale zelené. Je to právě kvůli té koncentraci NO3, která je při EI skoro vždy nad 25 mg/l. Pokud je ta koncentrace pod 15 mg/l, načervenalé druhy už se začínají dostávat do barvy. Představuju si to tak, že když mají rostliny všeho dostatek, rostou strašně rychle a nestačí se dostat na červenější barvu. Tady je ale rozdíl mluvit o dostatku a koncentraci - rostliny musí mít všeho dostatek, tak zajistíme jejich nejlepší a nejzdravější růst. Velká limitace nikdy nevede k úspěchu. Rozdíl je v té koncentraci živin ve vodě - tzn. při vyšší koncentraci ( u toho NO3 např. nad těch 15 mg/l je růst rychlejší a vybarvení slabší).
Proto taky např. Pet - http://www.akvarko.cz/akvarium.php?nadrz=2488 hnojí několikrát během dne pomocí automatického dávkovače a tím udržuje stálou nízkou koncentraci živin = lepší vybarvení. Nikdy nenapsal proč, ale já si myslím, že je to právě z tohoto důvodu. Škoda, že se málokdy objeví na diskuzních fórech, protože by toho měl opravdu hodně co říct.
Moje zkušenost s vybarvením rostlin a koncentrací živin: Testoval jsem to hlavně na rotale rotundifolii. Mnoho rostlin jsem v akváriu vůbec neměl, takže je možné, že to o té koncentraci na ně vůbec neplatí. Na tu rotalu ale ano, na co jsem přišel?
Při střídmém hnojení, kdy byla koncentrace NO3 do 10 mg/l byla barva rotaly následující:
[img]http://www.akvarko.cz/obrazek.php?pict=obr54226&pictauthor=gargamel&tpict=a[/img]
Osvětlení necelých 0,5 W/l v T8 zářivkách. Po zahíjení metody EI jsem už sice nemusel vůbec hlídat parametry vody a růst byl rychlejší, ale barvu ztratila do zelené:
[img]http://www.akvarko.cz/obrazek.php?tpict=d&pict=d26780&pictauthor=gargamel&tpict=d[/img]
Osvětlení při tom zůstalo stejné, tzn. 0,5 W/l. Taky se mi konkrétně u ní osvědčila vyšší koncentrace PO4 ve vodě při zachování nízkého množství NO3.
Právě poměry mezi NPK hrajou podle mě jednu z nejdůležitějších rolí při vybarvování rostlin. Každá rostlina má ale ten ideální poměr jiný a je na každém, aby si to vyzkoušel. Já jsem moc rostlin zatím neotestoval a víc by k tomu určitě měli co říct zkušenější a praxí ostřílenější rostlinkáři.
[quote]kde pri rôznej metóde hnojenia (EI-PPS Pro) ale slabšom svetle, sú tieto menej vyfarbené[/quote]
Osobně si nemyslím, že má světlo nějaký obrovský význam na vybarvení rostlin. Znám nádrže, které mají osvětlení nad 1 W/l a přesto není vybarvení rostlin nijak oslňující. Na druhé straně existují akvária, která mají osvětlení 0,4 W/l a barva rostlin je famózní, viz. opět příklad Petovy nádrže:
[img]http://www.akvarko.cz/obrazek.php?pict=d7381&pictauthor=Pet&tpict=d[/img]
Hlavním faktorem vybarvení rostlin je podle mě stále hnojení.
[quote]na UKAPS fóre som videl prezentácie akvarií, kde bola tvrdosť vody vysoká GH=24, KH=15 a rastliny boli krásne červené[/quote]
Toho jsem si taky všimnul. Oni tam dokonce doporučují vysoou hodnotu GH, která obsahuje dostatek minerálů pro rostliny, což je v naprostém rozporu s doporučeními tady v naší kotlině. Rozdílný je ale podle např. Jamese, člena UKAPS, přístup k GH a KH, které naopak rostliny rády nemají. Viz. překlad jeho článku zde: https://www.rostlinna-akvaria.cz/dodani-mineralu-do-vody-z-reverzni-osmozy-56
[quote]Momentálne sa chystám odskúšať, či farebná teplota spektra [K] svetidiel nemôže určitým spôsobom ovplyvniť červenanie.[/quote]
Toto jsem nikdy netestoval, ale jestli si dobře pamatuju, psal mi jednou Sid, že barevné spektrum na vybarvení nemá vliv. Nejsem si tím ale jistý a už je to hodně dlouho. Nevím, jestli to tady čte, protože se vyskytuje hlavně na rybicky.net, ale asi by k tomu měl co napsat.


krto - 12/02/2012

Z poľského odkazu čo je uvedený vyššie, je možné v celom pokuse počas tých týždňov nájsť časť, kde pri zvýšení dodávky P/PO4 do akva (zdvojnásobenie dávky, pomer NO3 : PO4 už nebol 10:1 ale 10:2) spôsobil kompletné zozelenanie rastlín v celom akva. Riešili závislosť, dokedy sa pri návrate na pôvodné dávky P/PO4 vráti farba na pôvodnú. Toto sa mi však z textu nepodarilo odsledovať, nakoľko počas pokusov niekde menil aj druhy rastlín, budem si to musieť prečítať celé viackrát. B)


Gargamel - 12/02/2012

Já jsem to sice četl tak 2x, ale taky jsem neporozuměl všemu. Holt polština, no.
To zezelenání při zvýšení PO4 by znamenalo, že není důležitá pouze koncentrace NO3, ale i PO4. Druhá věc ale je, pro které rostliny. Řekl bych, že u každé to bude jinak. Jak už jsem psal, např. ta rotala u mě měla nejhezčí barvu právě při nízké koncentraci NO3 a poměrně vysokém PO4.


LaXo - 14/02/2012

No ono je to asi z kazdeho rozka troska. Ludwigiu Glandulosu pestujem uz nejaky cas, mala krasne vinovo cervene listy aj pred hnojenim (obcasne striedme pridavanie komercnych hnojiv, ziadne EI ani PMDD to rozhodne nebolo) a ma ich aj teraz po prechode na EI. Cize zjavne bude zalezat aj na druhu rastlinky. Naproti tomu taka Hydrophila corymbosa ma celkom vrchne listy nacervenale a to svietim cca 0,7W s reflektormi. Cize tu by som to pripisoval zase naopak svetlu.
Nizsie listy su zelene, rovnake akva a EI. Ale skusal som aj maly experiment s farebnym spektrom, sice nie nejaky radikalny, ale ku 865kam som prihodil 10000ku namiesto 840 (samozrejme T5...) Vyfarbenie rastlin sa aspon subjektivne nezmenilo (ono sa to tazko objektivne da porovnat, to neni sranda) ale ockam to lahodilo viac.
Cize urcite je dolezita jednak intenzita svetla, jednak mnozstvo dusicnanov/fosforecnanov, ale mne pride ako dost dolezita premenna tychto "rovnic" aj to ci sa jedna o rastlinku rychlo/pomaly rastucu.


Gargamel - 14/02/2012

Ono je sice super takhle poskládat zkušenosti každého z nás, ale ve skutečnosti to může být vše jinak, než si to myslíme. Uvedu příklad:
Dejme tomu, že necháme všechny podmínky stejné a pouze zvýšíme světlo. Rostliny, které rostly zeleně najednou začnou červenat a lépe se vybarvovat. Každý automaticky usoudí, že se vybarvily díky světlu. Málokoho ale napadne, že to mohlo být třeba tím, že zvýšení intenzity světla zvýšilo poptávku rostlin po živinách a tak kleslo NO3 pod 10 mg/l a to může být ten důvod, proč rostliny zčervenaly, nikoliv světlo.
V tom je tady to úskalí pozorování a vyvozování závěrů. Musíme se na vše dívat z více pohledů. Veškeré mýty jako např. přiškrcování proudu vody apod. vznikly právě na základě těchto nesprávných pozorování, respektive správných, ale mylně vyložených. Dalším příkladem mýtu může být např. to, že fosforečnany způsobují řasy. Akvaristé vypozorovali, že přidáním většího množství PO4 do akvária začnou růst řasy. Ano, měli pravdu, protože pozorování a výsledky nelžou, ale stejně jako v příkladu uvedeném výše slepě obvinili z růstu řas fosforečnany, které se samozřejmě nabízely jako hlavní viník. Jak se ale později ukázalo, zvýšením nožství PO4 v akváriu jsme pouze dodali dostatek všech živin, ale nezvýšili jsme CO2, které se stalo novým limitujícím prvkem růstu, přestaly růst rostliny a nastoupila řasa. Viz. grafy zde: https://www.rostlinna-akvaria.cz/rozdily-mezi-metodami-estimative-index-a-pmdd-90 Fosforečnany za to tedy vůbec nemůžou, pouze nastala nerovnováha, respektive nedostatek CO2. Stejně tak vznikaly další mýty, jako že musíme vyhladovět řasy snížením živin apod. - všchno se ukázalo jako špatné přemýšlení.
Tím chci jen napsat, že je třeba přemýšlet nad vším v souvislostech a nedržet se pouze toho, co se nabízí jako hlavní příčina.


LaXo - 14/02/2012

Absolutne suhlasim. Je to kompexna problematika, cize neda sa jednoznacne prisudzovat vysledok jednemu, dvom parametrom.


budulinecek - 17/02/2012

To že to nebude jednoduché je mě jasné. Ikdyž akvária mám řadu let, tak se v tomto považuji stále za začátečníka. Momentálně jsem ve fázi zbavování se vláknitých řas. Skoro týden už přidávám CO2 ze setu (před tím jen TIBI), ale protože nemám momentálně dost času u toho víc sedět a pozorovat tak přidávám opatrně, aby to neodnesl ostatní život. Ale podle oka už toho tam pouštím minimálně jednou tolik než šlo z TIBI a ryby jsou OK. Malinkaté bublinky poletují pěkně po celém akva a vypadá to, že se zachrání i Pogostemon, který už jsem téměř s jistotou odepsal.
Rotala vypadá že přidala na růstu, ale s vybarvením se nic neděje, ale je to krátká doba. Mám pocit že to u mě může být klidně i málo světla, protože to jsem právě ubíral, abych neměl takový deficit CO2 když jsem ho dával z TIBI a bylo ho málo.


LaXo - 17/02/2012

Treba vydrzat, ale to isto vies sam. Na kvalitne testovanie CO2 vo vode mozem doporucit dropchecker od JBL. Tiez som si presiel kadejakymi DIY ale toto podla mna funguje najlepsie. To len aby si si bol istejsi, kedze nemas cas sledovat rybky ;)


Gargamel - 17/02/2012

Drop-checker by byl vhodný použít.
Taky si myslím, že ty po domácku vyrobené drop-checkery nejsou moc spolehlivé a dal bych přednost tomu od JBL, tam je přesnost měření zaručena. Stejná situace je i s testy vody. Snažil jsem se ušetřit a kupoval levné testy, které mě jenom pletly. Přešel jsem na JBL a ta kvalita a přesnost je úplně z jiného vesmíru. Sice je to dražší, ale rozhodně se do tohoto vyplatí zainvestovat. Na testech se nevyplatí šetřit, protože ty levné udělají víc škody než užitku. Obvzlášť negativní zkušenosti mám s testy na makroživiny od rataje.


budulinecek - 19/02/2012

Sice se nám to trochu odklání od tématu, ale co se týče testů tak používám právě ty Ratajovi a nestěžuju si. Používám je občas když vidím v akva problém pro potvrzení toho co si myslím že problém způsobuje a zatím mě vždy potvrdily co jsem si myslel a nasazená opatření pak dobře fungovala.
Myslím že tyhle akvarijní testy jsou kvalitativně podobné a stejně orientační. Přesnost mě dá jedině drahé laboratorní vybavení, ale zatím jsem ho nepotřeboval.
Drop-checker mám vlastní výroby. Jen jsem se nedokopal k tomu namíchat si z destilky roztok 4dkh (nebo co to má vlastně za jednotku) a ani se zatím nechystám když voda v akva má právě kolem 4dkh (byť je ovlivněna řadou jiných látek než ta z destilky) a ta z kohoutku co mě teče má cca 1,5dkh. No prostě voda kterou by leckdo pohledal :-)


LaXo - 19/02/2012

wow, taku vodu chceeeem :D
No ja som tiez cca spokojny s testami od Rataja, az na jeden. NO3 je to maraton, nabuduce zakupim iny. Tak ma napada, skusi niekto napovedat ktory by mohol byt lepsi z hladiska rychlejsieho stanovenia vysledku? Co sa tyka miesania vlastneho roztoku dKH4...ja som minul uz viac na destilke ako ma stal ten CO2 test od JBL, ale chcel som si to vyskusat...


Gargamel - 19/02/2012

Mluvil jsem jen o ratajových testech na makroživiny, ty ostatní jsem od něj netestoval. Měl jsem jich od něj několik a nefungoval v podstatě ani jeden. Jeden pořád ukazoval tutéž hodnotu, další se nikdy nezbarvil na barvu, která měla ukazovat 50 mg/l NO3 a to ani potom, co jsem změřil vodu, ze které jsem dávkoval KNO3. Prošlé ještě nebyly. Nevím, jestli jste někdy zkoušel třeba JBL, ale tam je to úplně o nčem jiném. Navíc jde krásně poznat ta barva, protože to mají jinak vyřešené - je tam takový posuvník, do kterého se dávají zkumavky a tak jde jednotlivé barvy od sebe snadno rozlišit. Zkuste a uvidíte. Nechci, aby to tady působilo jako nějaká reklama, jenom to píšu proto, že mi jednu dobu test na NO3 od rataje pořád ukazoval 20 mg/l a já pořád nemohl najít příčinu špatného růstu rostlin. Teprve po půl roce jsem přišel na to, že je ta hodnota 0.
Na NO3 můžu doporučit i tetru. Navíc zde není třeba čekat půl hodiny. Jenom se to vše nakape do zkumavky, počká se 10 min až se to vybarví a je to.


LaXo - 20/02/2012

Ak mozem otazocku na ten NO3 test od JBL, tiez sa caka cca pol hodiny?


Gargamel - 20/02/2012

Nejsem si jistý, protože už teď nějakou dobu používám tu tetru, myslím ale že to bylo jen 10 min na dokončení vybarvení roztoku. Tady je video: https://www.rostlinna-akvaria.cz/


LaXo - 20/02/2012

Dik, to s tym stojanom na skumavky je podla mna super napad


Získejte výhody

Přidejte se na naši Facebookovou stránku a získejte slevy, informaci o nových článcích a návodech, praktické tipy, inspirace a mnoho dalšího

Přidat se můžete zde

Jsme i na INSTAGRAMU

Na náš Instagram, stejně jako na naši FB stránku, pravidelně každý den přidáváme zajímavý obsah, jako slevy, tipy, videa a mnoho dalšího. Přidejte se i na náš IG a nic Vám neunikne.

Přidat se můžete zde