Jsme největší eshop s akvaristikou v ČR a SK!
555 444 753(Po-Pá: 7-15h.)
Expedujeme ihneddoprava zdarmasklad v OpavěDokážeme poradit

Zakládáme akvárium bez umělého přidávání CO2

V kategorii: CO2 - oxid uhličitý

Gargamel - 21/06/2012

 


Zakládáme akvárium bez umělého přidávání CO2


Pročítáním nejrůznějších akvaristických diskuzí jsem si všiml, že řada lidí nechápe, proč a hlavně kdy používat umělé přidávání CO2. Není pravdou, že rostlinné akvárium se bez CO2 neobejde. Stejně tak neplatí, že CO2 je spása. Pokud se člověk rozhodne, že CO2 používat nechce, vůbec nic mu v tom nebrání a bude mít krásné, zdravé akvárium. Musí tomu ale přizpůsobit i ostatní proměnné - světlo, živiny, výběr rostlin.


Podle mě rostlinná akvaristika není o tom, že musíme svítit jako zběsilí a krmit ČEZ. Stejně tak můžeme mít nádherné rostliny a čisté akvárium bez řas i bez umělého sycení CO2 a mohutného hnojení. Pod pojmem rostlinná akvaristika si představuju každé akvárium, ve kterém dochází k soužití ryb a rostlin a snažíme se zabezpečit maximální prosperitu rostlin, která potom vede i ke spokojenosti ryb.


Člověk si ale musí vybrat, kterou cestou rostlinné akvaristiky chce jít. Buď se může snažit pěstovat náročné druhy rostlin, které vyžadují silné osvětlení a s tím související hnojení a sycení CO2 nebo může jít cestou bezúdržbového akvária bez přidávání CO2 a silného osvětlení, kde je sice výběr rostlin omezený, ale i tyto rostliny jsou při správném nastavení poměru živiny:CO2:světlo nádherné.


 


Chcete mít pěkné akvárium se svěžími rostlinami, které je naprosto bez řas, ale zároveň nehodláte uměle dodávat CO2? Právě pro vás je potom určen tento článek.


Ze všeho nejdříve si musíte uvědomit, že existuje nějaký vztah mezi světlem, CO2 a živinami z hnojiv a přirozených producentů - ryb. Aby mohlo akvárium fungovat i bez CO2, musíme tento poměr vhodně nastavit. Světlo působí jako akcelerátor rychlosti růstu rostlin - urychluje fotosyntézu. Čím více světla je, tím rychleji rostliny porostou. Rostliny ale nerostou z vody. K tomu, aby mohly vytvořit listy a tkáň, musejí přijmout z vody živiny a CO2. Je tedy logické, že vysoká rychlost růstu klade vysoké požadavky i na množství CO2 a živin. Proto je nutné v silně osvětlených akváriích uměle sytit CO2, protože jeho přirozená hladina prostě a jednoduše nestačí. Stejně tak je v takto silně osvětlených akváriích nutné dodávat hnojivem živiny, protože jsou velice rychle spotřebovány rostlinami. Co se stane když hnojivo a CO2 nepřidáme? Stane se to, že je rostliny zcela vyčerpají a nebudou mít už z čeho růst. Problém je ale v tom, že je stále k růstu tlačí silné osvětlení a rostliny tak chřadnou a opadávají. Na jejich místo se proto dostanou řasy, které si vystačí i s málem živin, které ve vodě zbyly a díky silnému osvětlení se velice rychle rozšíří po celém akváriu.


low tech


Pokud tedy nechcete do akvária přidávat CO2, nesmíte dopustit, aby bylo světlo příliš silné. Pokud zvolíte optimální sílu osvětlení, k vyčerpání CO2 nedojde a rostliny porostou spokojeně dál.


Pojďme si založit takovéto modelové akvárium, které potřebuje jen minimální údržbu, nepotřebuje umělé dodávání CO2 a vystačí si jen s pár kapkami hnojiva týdně.


 


Technika a samotné akvárium


Jako naši modelovou nádrž zvolíme akvárium o objemu 100 litrů, což je pro začátečníka tak akorát. V takto velkém akváriu lze chovat většinu ryb.


 


Filtraci zvolíme co nejsilnější. Platí pravidlo, že filtrace není nikdy dost. Osobně se přikláním k vnějšímu filtru, který neruší pohled do akvária jako vnitřní filtry. Pro naše akvárium bych volil filtr o výkonu okolo 800 l/h s filtrační kapacitou alespoň 5 litrů. Jako nejspolehlivější a nejtišší považuji vnější filtry EHEIM - konkrétně bych volil filtr EHEIM Classic 2215 nebo ještě lépe 2217. Věřte mi, že tato investice do kvalitního filtru se vám jistě vrátí. Raději si našetřete na kvalitní vnější filtr, než hyzdit akvárium škaredými vnitřními čerpadly a molitanem. Akvárium má potom úplně jinou kulturu. Výtok z filtru nasměrujte tak, aby docházelo k proudění v akváriu. Proud přináší živiny k rostlinám a sbírá výkaly ryb, které jsou přeneseny do filtru.


 


O síle osvětlení jsme již hovořili. Vyberte zářivkové osvětlení o síle maximálně 36 W. Na trhu je celá řada osvětlovacích ramp, které se připevní na boční skla akvária. Pořiďte si spínací hodiny, které budou denně zapínat a vypínat osvělení automaticky - k dostání v supermarketech. Osvětlení mějte zapnuté 9 hodin denně, ne více, spíše méně. Nechceme aby rostliny vyčerpaly živiny a aby měli manažeři v ČEZu vysoké odměny :-)


 


Pokud je v místnosti s akváriem zima nebo dochází k větším výkyvům teplot, je vhodné přikoupit i topítko.


low tech 2


Substrát


Jakmile je technika připravena, můžeme začít.


Jako podklad můžete zvolit křemičitý štěrk o zrnitosti 1-3 mm. Doporučuji pod něj přidat zásobní substrát, ze kterého budou rostliny kořeny čerpat živiny. Toto je velmi vhodný způsob přihnojování. Jako zásobní substrát bych volil Dennerle Deponit Mix, který je opravdu kvalitní. Další možností je potom například Tetra Plant Complete Substrate. Jeden z těchto substrátů přikryjte minimálně pěticentimetrovou vrstvou křemičitého štěrku.


 


Výběr rostlin


Nyní je na čase vybrat rostliny. Jak jsem již psal výše, některé rostliny vyžadují silné osvětlení a přidávání CO2. Bez přidávání CO2 by rostly, ale byly by vytahané a nepěkné. Je tedy třeba vybrat takové rostliny, které se spokojí i se slabým osvětlením. Pokud ale vše správně zařídíte, porostou i takové rostliny nádherně a nedají prostor řasám. Vhodné rostliny pro naše modelové akvárium jsou tyto:


- vybírat můžeme ze všech rostlin rodu anubias


- dále jsou to kapradiny rodu microsorum:


microsorum pteropus


microsorum pteropus narrow


microsorum pteropus windelow


- vhodnou rostlinkou bude i sagittaria subulata


- velice vděčným druhem, který poroste i v akváriích s vysokým pH a nedostatkem CO2 je druh Vallisneria


- pokud budete mít v akváriu i nějaký kořen (kořeny kupujte jen ty pro akvaristiku určené), můžete k němu silonovým vlascem přichytit nějaký mech - například jávský mech, ten se po čase ke kořenu přichytí sám


- je vhodné na hladinu místit i nějakou plovoucí rostlinu, nechceme přece, aby bylo světlo příliš silné. Vhodnou je například salvinia natans


Na rostlinách se nesnažte šetřit a hned zpočátku osázejte co největší plochu dna. Nespoléhejte na to, že se to "nějak" rozroste. Rostliny urychlí záběh akvária a zamezí růstu řas.


low tech 2


Nyní již můžete akvárium napustit a zapnout veškerou techniku.Osvětlení nastavíme na 5 hodin denně a postupně zvyšujeme až na 8 až 9 hodin denně. Asi 3 týdny až měsíc po založení měňte pravidleně velká množství vody. Čím častěji a více, tím lépe. Já měním po založení polovinu vody obden a intervaly následně prodlužuju. Je to důležité z toho důvodu, že se ještě nestačily vytvořit užitečné bakterie ve filtru, které odbourávají odpadní látky, ze kterých rostou řasy a jsou škodlivé pro ryby. Protože se jedná o bezúdržbové akvárium, můžete výměny vody později výrazně omezit. Jednou za dva týdny vyměnit 1/3 vody by mělo stačit. Po měsíci můžete nasadit do akvária ryby - bakterie už budou v tu dobu vytvořeny.


 


Jak zabránit růstu řas


Řasy rostou pouze tehdy, pokud se


a) nedaří rostlinám


b) akvárium je špinavé z odpadních látek ryb


 


Rostlinám by se dařit mělo, protože jsme zajistili optimální poměr světla a živin. I když je akvárium opravdu bezúdržbové a rostliny tolik živin nepotřebují, doporučuji používat dvě hnojiva. Jednak jedno obsahující mikroprvky a draslík, které se do vody nemají jak dostat, protože je odstraňují ve vodárnách a z výkalů ryb se do akvária také nedostanou. Vhodná hnojiva pro tento účel jsou například EasyLife Profito, Dennerle V30 complete apod. Stačí jimi přihnojit vždy po výměně vody, aby se do vody dostaly nějaké živiny pro úspěšný růst rostlin. Pro naše akvárium bych určitě zvolil i hnojivo obsahující uhlík. Jelikož do akvária nedodáváme CO2, které uhlík obsahuje, je vhodné alespoň nějaké dávky uhlíku zajistit. Neříkám, že je to nezbytně nutné, ale hodně to pomůže, protože rostliny budou ještě vitálnější a řasa tím pádem nebude mít šanci. Výborná hnojiva s tekutým uhlíkem jsou Seachem Flourish Excel případně EasyLife EasyCarbo.


Doporučuji si pořídit testy na NO3 (dusičnany) a PO4 (fosforečnany). Pokud totiž nebude v akváriu přiměřené množství ryb, může se stát, že rostliny vypotřebují i tyto živiny, které jsou produkovány z výkalů ryb a potom by začaly chřadnout a začala by růst řasa. Pokud by koncentrace těchto dvou živin padly podle testu pod 10 mg/l u NO3 a pod 0,2 mg/l u PO4, začněte neprodleně přihnojovat hnojivy obsahující tyto živiny. Používejte pouze kvalitní a spolehlivé testy.


 


Abychom zajistili bod b), nesmíme akvárium přerybnit, mít kvalitní filtr (viz. výše) a alespoň občas vyměnit vodu a odstranit výkaly ryb - filtrace totiž není všemohoucí.


 


Údržba


- jednou týdně až dva týdny protrhejte rostliny, odstraňte nějaké plovoucí rostliny případně přesaďte rostliny. Každý takovýto zásah do substrátu a zvíření kalu musí následovat velká výměna poloviny vody, aby ze zvířených nečistot nemohly profitovat řasy. Současně odkalte dno - neprovádějte hloubkové odkalování, pouze odstraňte výkaly z povrchu štěrku.


- po výměně vody přidejte hnojivo s mikroprvky a draslíkem


- jednou měsíčně změřte množství NO3 a PO4 a podle toho zareagujte případným přihnojením


- denně krmte ryby a přidávejte Flourish Excel nebo EasyCarbo


 


Jak jde vidět, akvárium vyžaduje jen minimum času. Pokud tato jednoduchá pravidla dodržíte, můžete se těšit z kásného rostlinného akvária, které bude vytvářet přítelské prostředí rybám a znemožní růst řasám.


budulinecek - 23/08/2012

Mám už zajeté akvárko o rozměrech 50 cm x 25 cm x 20 cm. Mám nad ním světlo 15W T8 trubice se slušným reflektorem. Trubice je asi 26cm ode dna. Svítím 9hodin denně. Bohužel v akva se stále objevují vláknité řasy což je určitě nedostatkem CO2.
Jaké osvětlení by pro takové akva bylo přiměřené, tak jak se uvádí v tomto článku, nebo jak upravit osvětlení aby se akva dalo provozovat v tomto režimu bez přidávání CO2 a bez řas?


grunda - 23/08/2012

jako první krok bych sundal reflektor, nechal měsíc a pak uvidíš, jestli světlo zvednout výš, nebo nechat


Gargamel - 23/08/2012

Pokud je to možné, tak bych světlo rovnou trochu zvednul.


budulinecek - 23/08/2012

Jo zvednutí mě také napadlo, ale bohužel ho nemám jak upevnit výš.
Ten tip s reflektorem je dobrý nápad, ale budu se muset podívat jak ho odtamtud dostat. Bylo to koupené jako komplet tak uvidím.
A co změna délky osvětlení s tím by se nedalo hýbat. Když mám víc světla tak ho zapínat na kratší dobu?

EDIT: ještě jsem se díval na grafy v článku o osvětlení a vypadá to že odstraněním reflektoru (současný je skoro jako zrcadlo) bych se mohl dostat docela dost dolů pokud tedy beru že zářivka T5NO = T8, pak bych se bez reflektoru nebo s mizerným (vypodložit třeba jen bílým papírem) měl dostat na hodnotu nějakých 40 PAR u dna. To už by mohlo stačit abych nemusel přidávat CO2. Je moje úvaha správná?


grunda - 23/08/2012

zkrácení doby osvětlení pomůže jenom částečně, lepší je sundat reflektor, jinak ano, přemýšlíš správně


budulinecek - 24/08/2012

Tak jsem reflektor překryl měkčím kartovým papírem. Kdybych ho dal pryč tak by tam zůstal relativně dost lesklý hliník.
Docela mě překvapilo o kolik to ubralo světlo v akva. Je opravdu výrazně vidět. Tak uvidím jestli to pomůže.


grunda - 24/08/2012

pokud byl reflektor solidní, měl by jsi teď měl v akva tak polovinu světa.


budulinecek - 24/08/2012

Pohledem těžko měřit :-) ale při prvním pohledu do akva po zakrytí reflektorů mě hned prošlo hlavou že toho světla je tam tak polovička.


kchrz - 26/06/2012

Článek hezký, jako vždy to vypadá snadně :)
Měl bych dotaz, jaká nižší intenzita osvětlení je zde myšlena.
Dle článku je nádrž osvětlena 0,3W/l, ale nekteré květiny zde zmíněné požadují 0.5W/l.
Hodlám přestěvět svoje 720l akvarium na něco "bezúdržbového", na takovémhle objemu je každý wat znát.
Díky


Gargamel - 26/06/2012

Podle mých zkušeností všem rostlinám zmíněným v článku bohatě stačí 0,3 W/l. 0,3 W/l je dostatečné osvětlení pro většinu akvarijních rostlin, akorát porostou pomaleji a nedosáhnou své plné krásy (červené vybarvení atd.). ostliny, které jsou uvedeny v článku ale své krásy dosáhnou i při těch 0,3 W/l, proto jsem je vybral.


grunda - 11/07/2012

je spousta kytek které porostou v low tech akva. tady je pár příkladů: http://www.thegreenmachineonline.com/search-products/results/taxonomy%3A380


Jemelinos - 28/07/2012

Měl bych dotaz, tenhle článek mě hodně inspiroval a chtěl bych si takové akvárium založit. Co se týče hnojení tak stačí to co jste uvedl v článku nebo se má hnojit i PMD. Díky za odpověď:)


Gargamel - 28/07/2012

Stačí to, co je uvedené v článku. Pořiď si ale NO3 test a pokud by bylo NO3 pod 10 mg/l, tak si namíchej KNO3.
Nasypej 50g KNO3 do 600 ml vody a přidáním jednoho ml tohoto roztoku na 50 litrů akvarijní vody přidáš 1 mg/l NO3. Prostě to tak nějak přidávej, aby test vždycky ukazoval víc jak 10.
KNO3 z PMDD nepoužívej, nelze z toho vytvořit koncentrovaný roztok, protože tam je jen 6g v balíčku, je to jak když plivneš do moře.
Osvětlení měj velmi slabé, podívej se na tento článek: https://www.rostlinna-akvaria.cz/podlozene-fakty-o-sile-osvetleni-99 a na hladinu dej ještě plovoucí rostliny, které budou ještě víc stínit. Po založení nesviť víc jak 6 hodin.


Ardjuna - 25/12/2012

Jen doplním, že i v tzv. low-tech akváriu (s nízkým osvětlením a bez umělého přidávání CO2) se rostliny bez CO2 neobejdou. Uhlík je základním stavebním kamenem rostlinného pletiva. Bez něj by rostliny nemohly existovat, natož pak růst a prosperovat. Proto i v akváriích bez umělého přidávání CO2 musí nějaké CO2 být. V těchto akváriích ale není dodáváno zvenčí (např. z tlakové bomby), ale "zevnitř" = z rozkladných procesů probíhajících uvnitř substrátu. Proto je tady více než kde jinde naprosto klíčové, aby byl použit vhodný substrát (nejlépe nějaký s vyšším obsahem organických látek, kompostu => při jeho rozkladu bude vznikat CO2). Druhou možností je přidávat uhlík v tekuté formě (např. EasyCarbo nebo Excel) => tím už se ale nebude jednat o akvárium bez umělého přidávání CO2; nebude to už "přírodní akvárium" v pravém smyslu slova. Pokud tedy chcete provozovat akvárium bez umělého přidávání CO2 (= bez tlakové bomby, bez kvasnic a bez EasyCarbo/Excelu), je potřeba použít [color=#3366ff]vhodný substrát[/color] (bez něho to rostliny nezvládnou) v kombinaci se [color=#3366ff]slabším osvětlením[/color] (kolem 30-40 µmol PAR u substrátu) a [color=#3366ff]stínomilnými rostlinami[/color].

Navíc oproti tzv. high-tech akváriím, není v low-tech akváriích dobré měnit vodu příliš často, protože v nové (pitné) vodě je obvykle poměrně vysoký obsah rozpuštěného CO2, což by pro stínomilné rostliny fungovalo spíše jako droga => pokud jim dodáte vodu s vysokým obsahem CO2, rostliny zrychlí růst, CO2 poměrně rychle vyčerpají, a pak budou "na suchu" (až do další výměny vody). Tím budete v akváriu udržovat vlastně neustále nestabilní systém s kolísavou hladinou CO2 (což není pro rostliny dobré).


Gargamel - 25/12/2012

Souhlas, dobře že jsi to upřesnil. Ještě by jsi mohl přidat nějaký tip na substrát pro takové akvárium.
Co je ale dost diskutabilní, je že vodovodní voda obsahuje hodně CO2. Údajně toto není vůbec pravda (alespoň v Česku a Slovensku), protože je prý záměrně CO2 z vodovodního řádu odstraňováno, aby nekorodovaly trubky. Obsahuje spoustu jiných plynů, ale CO2 by to být nemělo.


tommate - 25/12/2012

stabilita CO2 v "low-tech" akváriu se paradoxně zajistí vzduchováním nebo čeřením hladiny, výměny vody na CO2 v low-tech budou mít vliv asi tolik jako výměny při EI, určitě ne negativní

i kdyby voda z vodovodu obsahovala hodně nebo žádné CO2, je to otázka nejvýše pár hodin, než se obsah plynů vyrovná, nemá to valný význam


já jsem teď zakládal akvárko pro krevety, použil jsem zahradnický substrát smíchaný s rašelinou asi 3:1a trochou písku a jílu (Florapolu), všechno bylo doma, tak jsem nemusel nic kupovat, překryl jsem to malou vrstvou čistého písku a ještě Profisoilem (kvůli barvě), nechám to zarůst Sagitarií, je to low-tech akvárium bez CO2 a se slabým osvětlením, tak jsem zvědav jak se bude dařit rostlinkám a kdy si začnou říkat o nějaké živiny :)


tonof - 25/12/2012

Pred 2 rokmi som kamošovi založil akva bez CO2 výška60cm,dlžka70cm,šírka35cm asi 150 litrov postavenom na múriku v stene priehľadne bez pozadia.Svieti iba jednou 18W T8 neonkou 12hodín denne zabudovanou v kryte s matným slabým reflektorom,kde mi vychádza iba 0,12w/L to je asi 10par!!! Akva je asi 3m od okna,ktoré je orientované na západ.Dno kremičitý piesok 2-4mm zmiešaný s aquaclayom 1:1 výška asi 6cm.Filter vnútorný 400 L/hod udávaný výkon,objem 2 L biomolitanu. Osadenstvo rôzné živorodky asi 30ks.V1/3 od kraja je vysoký masívny koreň na ktorý som upevnil microsoria a anubias okolo neho sú nasadené crypty affinis a echinodor cordifolius mini. Na pravej strane sú nasadené alternathea splendens asi 10ks.Hnojil PMDD. Neveril som tomuto akva pre slabé osvetlenie a unaveného kamoša. Po pol roku v lete, som neveril vlastným očiam všetky rastliny boli krásne a rozrastené,len alternathea bola slabšie vyfarbená s menšímmy listmy asi 30cm vysoká.Riasa bola štetičkova v menšom množstve.Ale aj tak ma výsledky prekvapily. PS:Marcel pridal si perfektné príspevky o riasach.


Ardjuna - 26/12/2012

#18: Ono v tom podle mě bude hrát roli to umístění na okně (a navíc na západní straně). Vezmi v potaz, že přímé sluneční světlo má kolem 1500-2000 µmol PAR! V takovém případě je tedy "dosvěcování" pomocí jedné zářivky spíše pomocné pro případ, že bude delší dobu zataženo. My máme doma taky okna na západ, takže vím, co slunce dokáže. Naštěstí ale používáme termo-fólie, takže u nás doma teplota ani v létě nepřesáhne 27°C (bez fólií jsme mívali až 36°C). Takže s tím výsledným PAR bych si nebyl tak jistý. Je docela možné, že tam měl mnohdy mnohem více světla, než máme my ve svých hi-tech akváriích.


Další stránka