Jsme největší eshop s akvaristikou v ČR a SK!
555 444 753(Po-Pá: 7-15h.)
Expedujeme ihneddoprava zdarmasklad v OpavěDokážeme poradit

The Green Mountains

V kategorii: Deníky a diskuze našich

danyboy77 - 25/08/2013

Co presne myslis Marto, v cem pomohl?


Gargamel - 25/08/2013

Vidím, že se rostlinám daří a řasa zmizela, tak mě zajímá, jak jsi upravil CO2, že se to tak všechno zlepšilo? Máš zapojený pH controler?


danyboy77 - 25/08/2013

Uz rozumim :D S PH controlerem jsem nadmiru spokojeny, je to pro me velice uzitecna pomucka a tloukl jsem se do hlavy, ze jsem si ho neporidil uz driv. Mam ho zapnuty non-stop tak prubezne sleduju ph v akva. Spinaci hodiny mam zapojene az v zasuvce od ph controleru. Za sebe ho vsem doporucuju, kdo se ho rozhoduji koupit. PH controler mi sam o sobe nepomohl zbavit se rasy. To az diky vycerpavajicim informacim ktere mi poskytl Marcel. Pomohl mi nastavit svetlo podle reakci rostlin a hlavne snizit davky co2 ktere byly v mem pripade dopingem pro rasu. Stale jsem se slepe snazil udrzovat DC do slabe zlute barvy coz byla chyba. Kdyz jsem snizil davky z cca 50-80mg/l na davky 20-25mg/l tak se konecne ulevilo zivocichum a do tydne mi vycistily akva. Tak snad to uz ted bude jen lepsi a lepsi :D Bylo by mozne zaradit do e-shopu i nahradni ph sondy?

Mam ted momentalne trosku problem se dvema rostlinkama, krouti se jim listy a ja zatim neprisel na to cim to je. Drasliku dodavam dostatek, mikra taky. Mohl by to zpusobit nedostatek Horciku?


Angus - 25/08/2013

Takže nyní hlidas dropchecker na zelenou barvu? Také se již snažím to s CO2 nepřehanet


danyboy77 - 25/08/2013

Ano presne tak. Mam skleneny DC tak kdyz na nej kouknu tak je tmave zeleny diky tmavemu zdi co mam za akva, ale kdyz dam za DC bily plast tak je limetkove zeleny. A podle tabulky Dennerle naplne, nastavenemu PH a memu KH mi barva odpovida 20-25mg/l co2. Co2 reaktor mam momentalne odpojeny, foukam ted pres atomizer.

Byt tebou tak tvou nastupujici hnedou rasu bych vubec neresil a nechal ji byt. Men vodu tak jak doporucuje ADA a nasad rasozravce. Rasa pak pomine ;) Hlavne neprepal svetlo a mej dostatecnou distribuci. O zbytek se postara priroda.


danyboy77 - 11/09/2013

Mohl by mi prosim nekdo potvrdit, ze jde o nedostatek fosforu? Zloutnuti mezi zilkami na starych listech u Staurogyne repens.


Vyghum - 12/09/2013

No nevím čéče, já bych to tipoval spíš na Fe...


danyboy77 - 12/09/2013

Myslis? Cpu tam Tenso. Myslis ze by mohla byt uz amazonia po cca 7mesicich tak vycucana, ze by nestacily davky mikra mnou dodavane tensem? Je to divne. I listky HC mi zacaly od vcera sklovatet a opadavat:( V pondeli nam nesel proud a tak byly 8hodin vypnute filtry. Cely den jsem pak ani nesvitil a nehnojil. Mohlo by zo mit nejaky vliv?


Ardjuna - 13/09/2013

Já bych to tipoval také buď na nedostatek železa nebo vápníku/hořčíku. Bohužel pokud přidáváš do akvárka živiny v omezeném množství (tj. nepoužíváš metodu EI), tak pak musíš čas od času řešit podobné problémy, které akvaristé používající metodu EI prakticky neznají. Metoda EI byla právě proto "vymyšlena", aby člověk nemusel řešit problémy s nedostatkem živin. Bohužel bez laboratorní analýzy nebo složitého hledání příčin a chybějících prvků lze jen těžko zjistit, co vlastně rostlinám v akvárku chybí. A aby to nebylo tak jednoduché, pokud máš nedostatek ne jednoho, ale hned několika prvků, tak mohou být projevy těchto nedostatků velmi rozmanité. Kromě toho v akvaristice si zatím nikdo nedal tu práci, aby důkladně popsal projevy nedostatků různých živin u různých rostlin. Takže i když si někdo tipne, co by to mohlo být, šance, že se trefí, je dost malá.


danyboy77 - 13/09/2013

Diky kluci za vase nazory ;) Vychazel jsem s toho, ze bych mel mit v substratu jeste dostatek zivin jak si mi i ty sam nedavno psal. Ale uz je zrejme dost vystaveny kdyz se tohle zaclo projevovat. Tak ho asi nadopuju Osmocotetabletkama. Od stredy jsem zacal pouzivat Ferox s NPK a dnes rano jsem tam jeste zvlast pridal i tenso tak uvidim co to udela :)


Burik - 13/09/2013

EI všichni vychvalují,ale já s ním bohužel nemám nejlepší zkušenosti..krevety mi při tom chcípaly(zřejmě moc NO3),řasy sice nebyly,ale byla sinice a to celkem dost..nevím kde byl problém,když měly být všechnyživiny ve správném poměru

Ale uvažuju,že to ještě zkusím..ale zřejmě poloviční dávky,než jsou v návodu

Ale když koukám u Adama Votavy na akva,tak vidím,že to jde i bez EI pěkně.


Ardjuna - 13/09/2013

Když jsem psal o metodě EI, myslel jsem to spíše obecně - o principech. Ona ta metoda je pro drtivou většinu akvaristů trochu předimenzovaná (podle mého názoru). Důležité je ale pochopit její pointu, což je "nelimitní množství živin" (což ale neznamená "extra přehnané dávky všech živin"). Pokud má někdo v akvárku hodně ryb (= hodně výkalů, které obsahují dusíkaté látky a fosforečnany), tak už asi ani nemusí moc hnojit, protože už nelimitní množství spousty živin mít bude. Jiní lidé mají zase ve vstupní vodě hodně dusičnanů a železa, takže u těch taky nemá smysl tyhle živiny přidávat a už jsou prakticky v režimu EI (alespoň s některými prvky). Další zase nemají v akváriu tolik rostlin, takže tam nepotřebují přidávat 30 mg/L NO3, ani 3 mg/L PO4 apod. Jiní zase možná mají akvárka opravdu hodně zarostlá, ale zase nepoužívají žádné extra silné osvětlení, takže jejich rostlinám bohatě stačí třeba jen 5-10 mg/L NO3 a 0.2 mg/L PO4. Někdo má zase výživný substrát, takže u něj není třeba přidávat hnojivo ještě do vody (nebo jen v minimálním množství - typicky např. ADA substráty). Každý má prostě trochu jiné podmínky, a důležité je jen to, aby věděl, co ve svém akvárku má, a to, co tam nemá, pak v nějaké rozumné míře dodal. Nedostatek některé živiny tedy nastane jen ve chvíli, kdy tam ta živina prakticky skoro vůbec není, nebo rostlinám její příděl dramaticky nestačí. Podle mých zkušeností je ale extrémně těžké zjistit, která živina je za konkrétní deficit zodpovědná, a proto mi připadá jednodušší přidávat do akvárka v nějaké rozumné míře pro jistotu od všech živin mírný přebytek, a tím jakékoli projevy nedostatku jednoduše eliminuju a nemusím to řešit.

Jinak si ale myslím, že dokonce ani plné dávky EI (30 mg/L NO3, 3 mg/L PO4, 10 mg/L K ...) nebudou drtivé většině ryb nebo krevetek nijak viditelně vadit. Osobně mám zkušenost s tím, že se mi bez problémů množily krevetky i při 50 mg/L NO3 a 7 mg/L PO4 (nutno dodat, že se ale jednalo o japoniky, red cherry a sakury - možná některé citlivější druhy by s těmi dusičnany mohly mít problém).


Burik - 13/09/2013

pak opravdu nevím,čím to bylo..jakékoliv i nenáročné cherry prostě do 2 týdnů zmizely a zemřely

přitom dle testů byla voda ok.

nyní mám ve vstupní vodě cca 10mg/l NO3

Tak uvažuji,že EI rozmíchám polovinu množstvíla dodal o polovinu méně NO3 a dalších látek

Současné akva není tak zarostlé,jsou tam převážně nenáročné a pomalu rostoucí rostliny..svítím 70W výbojkou,která je 40cm nad hladinou..akva 54L,takže poloviční,nebo třetinová dávka by mohla stačit


danyboy77 - 13/09/2013

Tak zkus hnojit jako Grunda , makro 1/3 EI mikro easylife profito.


Burik - 13/09/2013

Asi zkusím..Profito se mi tu válí.Nebo mám Tropicu..


Ardjuna - 13/09/2013

Nejvíc záleží na světle. Pokud máš decentní osvětlení, tak rostliny opravdu moc živin potřebovat nebudou. Jinak mě jednou pochcípaly skoro všechny krevetky (dokonce i japoniky) kvůli tomu, že jsem používal vodu z reverzní osmózy, a na pár týdnů jsem tam přestal přidávat vápník a hořčík. Díky tomu měly krevetky kritický nedostatek vápníku a jakmile svlékly krunýř, neudělal se jim nový. Zaboha jsem nemohl přijít na to, proč mi umírají a trvalo mi dost dlouho, než jsem přišel na tu příčinu s nedostatkem vápníku. Takže extrémně měkká voda nebude pro krevetky to pravé ořechové. Ale samozřejmě netuším, jestli by to mohl být problém i u tebe - to musíš vědět ty ;)


Burik - 14/09/2013

nevím co je decentní osvětlení..PAR metr máš zabalenej a neměříš:-)

Já mám zdrojovou vodu,celkem tvrdou v tom by problém být neměl.

Opravdu si myslím,že to bylo NO3.

Zkusím na ten staghorn ještě dát světlo o pár cm výš..asi je ho tam stále moc.


danyboy77 - 14/09/2013

Decentni osvetleni je 50PAR u dna. Marcel mi radil, ze se da 50Par u dna nastavit bez par metru pomoci Riccie a rostlin ktere normalne nebublaji. Driv mi bublala Blyxa coz znamenalo ze tam mam moc svetla. Tak jsem na dno dal kamen s navazanou riccii. Tak jsem pak zvysoval svetlo dokud blyxa neprestala bublat a zacal sledovat riccii na dne. Kdyz uz je svetla malo tak uz i ricca malinko bubla, coz uz by melo byt pod 50PAR. Tak jsem svetlo troskusnizil aby byli na riccii pekne bublinky ale Blyxa aby nebublala. Pak by se melo svetlo pohybovat u dna kolem 50PAR.


Burik - 14/09/2013

to je zajímavý poznatek:-)ale riccii kvůli tomu shánet nebudu...když jsem tu výbojku pořídil,tak jsem ji měl nízko,že všechny kytky bublaly jak zblázněný..teď už se nic takového neděje,tak snad už je světlo tak akorát


Ardjuna - 14/09/2013

Přesně jak říká Dan, velmi obecně by se dalo říct, že pokud ti rostlinky "bublají" i u dna, tak už budeš s největší pravděpodobností nad 50 µmol PAR. Kolem 35 µmol PAR už nebublá obvykle ani Riccia fluitans. Bohužel teď nemůžu dělat žádné pokusy, ale po novém roce zkusím vymyslet nějaké vodítko, podle kterého by si i laik mohl celkem spolehlivě nastavovat osvětlení.


Předchozí stránka

Další stránka