Jsme největší eshop s akvaristikou v ČR a SK!
555 444 753(Po-Pá: 7-15h.)
Expedujeme ihneddoprava zdarmasklad v OpavěDokážeme poradit

Sentinelárium - Thajsko

V kategorii: Deníky a diskuze našich

Sentinel - 10/08/2012

Díky za pochvalu :-) , ideální to ještě není, furt je spousta práce co zlepšit ...

jo to světlo budu sledovat, když by zas vylezla řasa tak hodinu uberu.
Jen pro upřesnění, ty T5ky tam chci vyměnit z důvodu jednak modernizace a hlavně že bych stahnul dobu svícení na ten kratší interval a možná i spínání postupně. že obě by svítili jen chvíli.


grunda - 11/08/2012

vypadá to opravdu dobře


Sentinel - 16/08/2012

Dnes jsem si ověřil to co se v posledních dnech diskutuje... více osvětlení, rychlá fotosyntéza.. větší spotřeba ... (na některých listech je ještě trocha černé flekaté řasy - a tak to raději kontroluju jestli někde nepřibývá).

Zpět faktům:
NO3 - 25 mg/l
PO4 - 0.25 mg/l (dost velkej pokles nejnižší hodnota co jsem vůbec kdy naměřil)
Fe - 0.25 mg/l

Výměna 30% vody.

Protože fotosyntéza byla opravdu znatelná cca od 17-21 bylo opravdu hodně bublin, upravil jsem osvětlení o hodinu zpět.. tzn CO2 od 9:00 světlo od 11:00

Trochu se bojím řas takže jsem to raději stahnul. Dva dny to musí vydržet, od neděle budu přidávat asi i fosfor.

Už se těším až si nechám změřit světla... ;)


Sentinel - 25/08/2012

S upraveným světlem nepozoruju žádné větší změny. Černá flekatá řasa se nešíří (alespoň to tak vypadá).

Přidávám i KH2PO4, 6g do 160ml, ..
3x týdně 10ml což je 3x 1.08

Dnes jsem udělal trošku větší debordelizaci. Egeria densa se trochu rozrostla a už to byla džungle. Prostříhal jsem staré slabé stonky, nové silné zasadil vedle.
Ostříhal jsem některé Valisenérie. Rada ostříhat je co nejvíce u substrátu docela zafungovala. A ještě postřeh, to přidání fosforu je docela zvedlo (alespoň můj subjektivní pocit) uvidíme jak to půjde dál.

Odkaleno akvárko, vyčištěn filtr, 2 z 6 molitanů nahradil ve filtru zeolit uvidíme jak se osvědčí.
Vyměněna náplň denerle (jedna padla za vlast vyklouzlo mi to z ruky :( ..)

Výhledově: ještě chvíli budu "opravovat rostliny" už rozmýšlím nový layout.
Objednám nějaká hnojiva a reflektory (stříbrná páska na deklu je opravdu nedostačující). Budu asi muset trošku experimentovat s dobou když to bude svítit víc (ale docela se na to těším).


Sentinel - 01/09/2012

Další týden další měření a trocha zamyšlení
a určitě budu rád když mi napíšete své postřehy, doplňky nebo mě vyrátite naprosté nesmysly co jsem tu napsal :)

Měření
Lehce jsem se seknul při výpočtu PO4, :-/ na kalkulačce jsem počítal drasílk místo fosfor, hold error v matrixu, ale i tak zajímavé zjištění (při faktu že jsem místo 4ml dávkoval 10ml)

PO4 - 1.5 mg/l
NO3 - 25mg/l
Fe - 0.25 -
(ale bůhví jak to s tím Fe bylo když jsem měl zreagovanej roztok díky nevědomosti a vysokému pH vody).

Výměna
cca 40%vody.

Řasa
Objevila se mi zase moje "oblíbená" černá řasa flekovitá na některých listech a na rozstřikovací rampě, rampa očištěna, pár listů odstraněno (fotku řasy dodám jen co to stahnu z foťáku - alespon to vypada na černou na hnědou mi to nepříjde).

Úplně mi není jasné co jiz působuje, CO2 je ve vodě vcelku dost (indikátor, byť jen orientační je v limitu, a ryby se tváří že jsou v pohodě).

Buď je to nedostatkem toho železa nebo bylo větší množstvím fosforu (a nebo něco úplně jiného co přehlížím, protože to nebije do očí).

Zelená řasa se na skle vytvořila jen v rozumném, přijatelném minimu, nechám ji zas ještě tejden dva, pak půjde (ani Řím nepostavili za den, to je ok).

Doba osvětlení
Světlo jsem vrátil na interval 10-21, protože i tak po přidání fosforu byly večer i v rozumné míře bublinky na listech - nevim jeslti se nepletu ale beru to jako indikátor že světla je dost.


Proud vody
Je znatelný, ale jeden anubias se docela rozrostl nad očekávání vysoko (asi pan prodejce trošku kecal, a já si to neověřil) docela stíní a řek bych že trochu brání proudu. Bude třeba to nějak rozmyslet.

Substrát
Nakoupim rataj profi soil a rozestavím jinak kameny udělám trošku "vzdušnější" layout.
Myslíte že mohu původní substrát (uplně dole JBL Mondao, pak 5-7cm štěrku hrubosti 2-5mm) použít jako podklad a tu a tam zasypat nějaké mezery mezi kameny .. a pak to přikrít tím ratajem . cca dalších 5 cm?

Vážím si Vašich postřehů a rad, a díky za ně ;)
Příjemnou sobotu..


Gargamel - 01/09/2012

Myslím, že ta černá řasa mohla být způsobená tím, že jsi měl moc silné světlo na tolik PO4 a nestačilo CO2. Takže buď trochu srazit fosforečnany (0,5 mg/l) nebo snížit množství světla nebo přidat CO2. Nebo vše najednou.
Substráty jsem nikdy dohromady nekombinoval, takže to neporadím.


Ardjuna - 01/09/2012

No, zrovna toho Profi Soilu od Rataje bych se docela bál. Nevím, jestli jsi se už díval na moje stránky (akva.wu.cz/index.php?id=substrat), kde jsem hodil i pár odkazů na videa na YouTube. Ten Profi Soil je opravdu hodně lehký a je nutné ho nějaký ten pátek nechat namočený ve vodě. Jinak JBL Manado není tak úplně zásobní substrát. Dolů bych tedy hodil raději nějaký kvalitnější matroš. Na druhou stranu ale nad substráty taky pořád přemýšlím a přemýšlím a pořád ti nevím. Zásobní substráty jsou sice super věc, ale není to moc vhodné do situací, kdy často přesazuješ rostliny. Připadá mi lepší ho tedy používat buď v případě, kdy nebudeš měnit layout, nebo k němu zvolíš takové rostliny, které se nemusejí přesazovat, ale stačí jim buď odlomit listy (Echinodory, Kryptokoryny ...) nebo je zastříhnout (Eleocharis, některé větvící se stonkovky ...). Protože když použiješ zásobní substrát a vyrveš z něj nějakou zakořeněnou rostlinu, tak se ti nevyhnutelně dostane ten zás.substrát na povrch (nebo přinejmenším do horních vrstev), což není dobrý. Já osobně bych dal raději přednost koupi kvalitnějšího zásobního substrátu (např. Dennerle DeponitMix) a na to jemný křemičitý písek (třeba od Flexiobklady.cz - mají ho za 24,-Kč/kg v různých barvách; pěkná je třeba hnědá ...) nebo bych zkusil Akadamu (zrnitost 1-3 mm). Trochu se bojím, že s tím Profi Soilem si užiješ docela dost starostí (je opravdu hodně lehký). Už i ADA je dost lehký (sám ji mám a rostlinky s malými kořínky se do ní moc dobře nesázejí), natož pak u Profi Soilu. Stačí, aby ti nějaký sumeček nebo parmička zarejdila v substrátu a okamžitě ti všechno vyplave. Je to docela vopruz. Ale třeba s tím máš lepší zkušenosti. Neříkám, že to s tím RPS nejde, ale nejradši bych ho potáhnul olovem (kdyby to šlo) :D.


Sentinel - 01/09/2012

2Gargamel:
Jo, ty fosforečnany to byla fakt kravina jak jsem se překouknul.
S tím osvětlením, já Ti nevím, u hladini je asi intenzita opravdu velká, a u substrátu dole to zase takovej mazec nebude, protože ta černá řasa (viz fotky - spíš to vypadá jak hnědá, ale čert ví, musel jsem to trochu přisvětlit aby to bylo lepe vidět) byla jen v horních 10cm
Počkám co marcel naměří, jsem na to opravdu zvědavej.
Výměna vody snad pomůže, světlo nechávám zatím an 10-21, a trošku přidám více CO2.
Tohle a zelená prachová řasa jsou jediný dvě z kterejma se potýkám a chvíli vyhrávám já a chvíli řasa.


2Marcel:
Koukám na tvůj web vcelku pravidelně, ale pravda, videa jsem moc neprohlížel. S tím substrátem, no mě se líbil barvou a cenou. Rybky mám docela akční .. mřenky parmičky.. to by ten rataj opravdu nevydržel, takže zkouknu ten denerle, a ten odkaz, a promyslím a pak napíšu jak jsem to vymyslel.
Každopádně rataje zkusím dát do nějaký malý nádrže, co chci do práce na stůl, jen tak pro zkušenost :)

Ještě Marceli jak jsi tehdy psal nějakej ten tvrzenej polystyren, podařilo se ti ho v ty tlouštce 2-3mm sehnat? ja jsem obvolal hornbach, obi, baumax, všude maj jen 2cm a výce. A pak mi nabízeli bílé neob stříbrné neprůhledné plexi cca 1000kč za m2, což mi přijde docela dost. Teď jsem psal do nějaký plastový výroby do kladna na nacenění plastových desek 5mm a prej by mi je poslali už nařezaný na konkrétní rozměr tak uvidíme co pani pošle za cenu.


Gargamel - 01/09/2012

No to je přesně ta řasa. Objevuje se když je ve vodě moc PO4 vůči světlu. Zvýšeným PO4 jsou rostliny rozežrané, chtějí víc CO2 a pokud ho nezajistíš, začne právě tahle řasa. Řešení jsem ti popsal v minulém příspěvku.


Ardjuna - 09/09/2012

Ahoj Sentineli,
tak jsem se snažil přijít na to, co přesně je ta tvoje řasa zač, a i když jsem zatím nenašel přesný typ, myslím si, že se opravdu jedná o nějaký typ černé (resp. červené) řasy - ruduchy. Vzhledem k tomu, že máš v akvárku poměrně slabé světlo (kolem 20 umol PAR u substrátu a 50 umol PAR uprostřed akvárka), tak bych zkusil především zvýšit osvětlení alespoň na těch 50 umol PAR u substrátu (pomocí těch reflektorů, které máš v plánu dokoupit). To by mělo zajistit dostatek světla pro všechny rostliny v akváriu. Nedostatek světla může vést ke stagnaci nebo dokonce odumírání některých (obzvláště světlomilných) rostlin. A jakmile začnou rostliny nějakým způsobem strádat, začnou se logicky objevovat řasy. Tato rovnice se opakuje se železnou pravidelností ve všech nádržích ([color=#cc0000]"strádají-li rostliny, nastupují řasy"[/color]).

Další krok, který bych doporučoval, je odstranit VŠECHNY napadené listy (případně celé rostliny, pokud na nich už není žádný zdravý list). Tenhle krok určitě nepodceňuj! Listy napadené černou řasou se už samy nevzpamatují (ledaže bys je zkusil ponořit do nějaké očistné lázně - např. roztok EasyCarbo, Excel apod.). Rostliny napadené řasou se rozkládají a uvolňují do vody čpavek (amoniak), což podporuje další bujení/rozkvět řas! [color=#336600]Nechávat ve vodě napadené rostliny/listy, tedy rozhodně není dobrý nápad![/color] Veškeré napadené listy tedy nekompromisně odstraň a jakmile tato černá řasa začne bujet na dalších (nových) listech, okamžitě je odstraň. Cílem toho je, aby se ti tato řasa nedostala na další (dosud zdravé) listy. Jakmile se jednou jakákoli řasa rozbují, velmi rychle se začne uchycovat i na nových listech (pokud se jim nedaří opravdu dobře a jsou schopné jí odolat). Také se snaž očistit všechno vybavení, na kterém ji také najdeš (např. roztřikovací rampa, rohy nádrže ...). Dobrý nápad by byl také vyčistit důkladně filtr a všechny náplně + hadice (nebo alespoň jejich konce). Filtrační náplně propláchni samozřejmě pouze v odkalené vodě. Jakmile v akváriu objevíš řasu, snaž se ji vždy CO NEJDŘÍVE (pokud možno okamžitě) odstranit - v rámci prevence. Jak se říká: [color=#3300ff]lepší je špetka prevence než tisíc doktorů[/color].

Další věc, na kterou bych myslel, je, že řasám stačí mnohem méně živin než rostlinám. Je tedy zcela zbytečné snažit se řasy "vyhladovět". Mnohem dřív bys totiž vyhladověl rostliny, a řasy by to pravděpodobně stejně přežily. Řasám stačí asi 1000x méně živin než rostlinám. Snažit se tedy omezovat řasy přidáváním menšího množství fosforečnanů (apod.) nemá tedy podle mě moc velký smysl. To znamená, že na hnojení bych neubíral. Řasy neřasy, snažil bych se neustále držet koncentraci živin na doporučených hodnotách: cca 20 mg/L NO3, 20 mg/L K+, 3 mg/L PO4, 0.5 mg/L Fe + stopové prvky. To je důležité zejména proto, aby ti PROSPEROVALY ROSTLINY. Jakýmkoli ubíráním živin můžeš poškodit zdraví rostlin. Pamatuj na to, že "zdravé rostliny = žádné řasy". Na to se snaž vždy myslet, když budeš v akváriu něco dělat. Nesnaž se tedy zaměřovat na to, jak bys odstranil řasy, ale HLAVNĚ na to, jak dodat ROSTLINÁM všechno, co potřebují ke zdravému růstu. Pokud rostliny potřebují 50 umol PAR u substrátu k tomu, aby dobře rostly, uprav podle toho osvětlení. Pokud rostliny potřebují 20 mg/L NO3, 20 mg/L K+, 3 mg/L PO4 ... tak ji to dej. Pokud potřebují rostliny dostatek CO2, dej jim dostatek CO2. Pokud se ti rozbujely řasy, tak se je snaž maximálně eliminovat (odstranit všechny napadené listy, očistit vybavení, filtry ... prováděj pravidelné výměny vody). Hlavně ale zaměř své snahy na zlepšení podmínek a zdraví ROSTLIN. Jakmile se ti povede zajistit rostlinám vhodné podmínky (přiměřené osvětlení, mírný přebytek živin + stabilní dodávku CO2) a pokud mechanicky odstraníš většinu řas, nové řasy už by se objevovat neměly - pokud budou rostliny prosperovat, řasy už by neměly kvést.

Snažil bych se tedy postupovat po třech (čtyřech) klíčových krocích:
1) světlo: zajistit rostlinám přiměřené osvětlení (kolem 50 umol PAR u substrátu).
2) CO2: zajistit rostlinám stabilní a dostatečný [co největší] přísun CO2 - přemíra CO2 rostlinám rozhodně nijak neuškodí (akorát musíš dát pozor na to, aby sis neotrávil ryby).
3) živiny: zajistit rostlinám mírný nadbytek živin (lepší je mírný nadbytek než nedostatek - při nedostatku budou rostliny opět strádat a mohou se zase objevit řasy).
4) čistota v nádrži: zajistit rostlinám co nejčistší prostředí (pravidelné výměny vody, čištění filtrů, čištění skel + pokud je to možné, tak i odkalování ...).


Gargamel - 09/09/2012

Pěkně sepsáno Marceli.
Já se připojím se svou zkušeností s touto černou řasou. Dost dlouho jsem bojoval s tou samou, co má Sentinel na fotce a taky jsem o ní dost četl. Na německých fórech jsem se dočetl, že bývá v akváriích pokud jsou fosforečnany na vysokých hodnotách (nad 1 mg/l) a přitom je v akváriu moc světla a málo CO2. Prostě nerovnováha. PO4 může být klidně vysoko (i nad 3 mg/l) a pokud dodržíš to, co napsal Marcel (vhodné světlo, dostatek CO2), tak se neobjeví. Pokud toto ale nedodržíš, máš problém.
Já jsem se ji nemohl nějakou dobu vůbec zbavit, protože jsem měl opravdu vysoko fosforečnany (okolo 5 mg/l) a to přesto, že jsem měl opravdu hodně CO2. Světlo už jsem nechtěl ještě víc škrtit, protože by byl růst rostlin už příliš pomalý, takže mi zbylo jedinné řešení - snížit PO4. Snižoval jsem ho postupně cca 1 měsíc na hodnoty kolem 1 mg/l za současného pečlivého odstraňování veškeré řasy, která se objevila. Situaci jsem nakonec dostal pod kontrolu. Z osobní zkušenosti tak můžu říct, že množství PO4 má na tuto řasu vliv.


Sentinel - 09/09/2012

Děkuji za postřehy a snahu s kterou se mi snažíte pomoci, vážim si toho. Věřím, že se mi podaří to vylepšit (jen je otázka jak rychle :))

Dnes jsem odstranil většinu listů s černou řasou z echinodorů, z maleho anubiasu a valisenerie co měli řasu jsem ostříhl až u kořenů, zítra ještě zkontroluju rohy akvárii, a uvidíme, jestli jsem na něco nezapoměl. Jako 100% to asi nevyčistím, ale minimálně jsem oslabil početní převahu.
Vyměněno 40%vody.

Přepnul jsem CO2 na "emergency lahev" (mala půl litrovka když dojde velká) => zjistím přesně cenu plnění a jestli ještě v Plzni jsou další plnírny.

Během zítřka dodám obrázek s hodnotami a místy kde jsme je s Marcelem naměřili.
Zatím za vše děkuji. :)


Sentinel - 05/10/2012

Měsíční pozorování:
Černá řasa je stále přítomna, ale pozitivní je že nenapadá další rostliny, postupně otrhávám i ty listy, které jsem ve změti džungle přehlédl.

Párkrát jsem provedl propletí rostlin a trochu otrhal echynáč, pravidelné odkalování a hnojení.
Zřejmě nezreagované CSM-B funguje o "trochu" lépe než zreagované.

V pondělí 1.10. jsem nainstaloval jewel reflektory - a to co kytky za týjden převedli to jsem opravdu koukal (fotky dodám někdy o víkendu až tam trochu poklidím). Spoustě z nich začali růst malé lístky, a dokonce zakucelka, která mi z neznámého důvodu až doposud stávkovala, se odhodlala růst (v předchozím akváriu - kde jsem nehnojil a vůbec vše dělal naprosto neřízeně rostla jako divá - teď se rozeběhla po přidání reflektorů).

Pokud platí Marcelovo měření a po přidání reflektorů je v nádrži 2.7x více světla z jedné trubice, pak jsem u dna docílil oněch pověstných 50PAR. (plus minus stíny od kytek).

Na závěr postřeh z krmení ryb.
Mřenky jsou stejně hladové po krmení zeleným jako parmičky nebo ancistrusy. V mém akváriu zmizí denně 1 list spařeného salátu - a když náhodou odjedu na víkend, ryby mi to vrací v podobě ohryzaných listů. => situaci se mi podařilo minimalizovat s pomocí přikrmování Sera Spirulina tabs.
Salát sice dodávám, ale když jsem někde pryč, tak mi kytky nemizí. Salát bych v tomto případě přirovnal bych to ke "Svijanům v lednici" - když tam jsou tak prostě zmizí, ale když tam nejsou nemusím pro ně nutně letět :). Obdobně je to se středem salátové okurky to je oblíbený artikl u mřenek nádherných.


Ardjuna - 05/10/2012

Ahoj Sentineli,

kdyby se ti náhodou ty řasy po zvýšení intenzity světla nezlepšovaly, přestože rostlinám by se zcela jistě mělo dařit lépe, pak mě ještě napadlo, že by mohlo pomoct zvýšení (resp. zefektivnění) proudění v nádrži. Nevybavuju si teď, jak silný proud ve svém akvárku máš, ale zrovna nedávno jsem se byl mrknout na jedno akvárium, kde bylo na první pohled celkem dost CO2, které bylo navíc dokonale rozpuštěno ve vodě díky použití reaktoru (pH kolem 6.5), ale přišli jsme na to, že kvůli nedostatečnému proudu ho bylo na některých místech nedostatek. V tomto ohledu bych rostliny přirovnal k "sítku", které nestále prosívá vodu a odčerpává z ní živiny. Když ale voda kolem rostlin příliš neproudí, tak rostliny odčerpají jen to málo, co je v jejich těsné blízkosti a s dalšími živinami už mají útrum. Když je ale v nádrži dobré proudění (tzn. že se voda neustále točí kolem VŠECH rostlin), rostliny na to zpravidla velmi dobře reagují. Obvykle ani není potřeba přidávat CO2; stačí jen zvýšit proud a rostlinky hned začnou perličkovat. Mám s tím osobní (velmi pozitivní) zkušenost. Klidně si můžeš udělat malý pokus: když v části akvária zvýšíš proudění (např. pomocí pomocného čerpadla), uvidíš, že ti rostlinky, na které je čerpadlo namířené, začnou lépe/rychleji růst. Samozřejmě ten proud nesmí být silný jako ve výřivce; ideální je, aby se všechny rostlinky alespoň mírně pohupovaly. V akváriu je ale často spousta překážek, které dobrý proud rozbíjejí. Proto je také důležité si dobře promyslet celkové uspořádání nádrže (rostlinek, kamenů, kořenů ...), tak aby bylo opravdu možné zajistit tomu proudění dobré podmínky.


Sentinel - 06/10/2012

2Marcel:

Ahoj, s tím proudem vody.. je to docela k zamyšlení ... Ono akvárko má 120l. a je tam Eheim 2217, což nadimenzováno to asi bude dobře, ALE

.. layout není uplně ideální.. Pravá část (ve směru pohledu) je trochu méně "pod proudem" než levá. Jednak proto že je tam napojení (ještě přes hadičku protože mám zvednuté víko dřevěným nástavcem a přes ten vede plastový ohyb od filtru. . a ještě jsem si všiml že eheim dodává trošku jiné náhradní trubky než jsou u filtru - myslím že mají o trochu větší díry - tak jsem je spojil hadičkou a tu trubku s většíma dírama dál více do zádu - kde už by mohl být menší tlak vody - ale asi to tam tím pádem i více proudí.
Druhý neduh je že echynodory jsou opravdu vysoké a trochu proudění brání. Prostě výška akvária 40cm není pro tyhle rostliny ideální, a hloubka třicet není zase ideální pro mnoho skalek. To jsem tehdy při koupi trochu podcenil.

Vrtá mi hlavou jedna věc. proč výrobci filtrů neprodávají delší rozstřikovací rampy? přeci 30cm rampa nemůže udělat ideální proud v celém akvárium pokud je dvakrát tak dlouhé ne?

S tím rozpouštěním CO2... .
Aktuálně je difuzor v levo, a asi není uplně v proudu je na straně, vedle sacího koše. Možná že by bylo opravdu lepší aby byl na zadní straně, nebo tam kde je větší proud.. chvíli to ještě nechám pak se v tom zas pohrabu. Hlavně změním ten layout.


Gargamel - 06/10/2012

Já jsem měl kdysi v akváriu dvě výkonná čerpadla. Každé jsem dal do jednoho zadního rohu a nasměroval jsem je šikmo k přední stěně. V některých částech akvária ale šlo vidět, že rostliny strádají. Nakonec jsem přes celou zadní stěnu dal nahoře trubku s vyvrtanými otvory a nabarvil v barvě pozadí. Ten rozdíl byl opravdu velký, rostliny to řádně ocenily a řasa zcela zmizela. Udělal jsem to přesně tak, jak je popsáno v tomto článku: https://www.rostlinna-akvaria.cz/dulezitost-proudu-v-akvariu-80 Voda se tehdy přečerpávala 7x za hodinu. Všechno se v proudu mírně pohupovalo, prostě paráda.
Teď rostliny dost brzdím světlem a nepotřebuju takový proud, takže jsem tu trubku vyndal (nevypadalo moc pěkně, protože jsem ji měl napojenou na čerpadla). Pokud bych ale jel znovu EI se silnějším světlem, provedl bych toto:

Koupil bych trubku o délce zadní stěny a vyvrtal bych do ní otvory (nesmí byt moc široké a musí být celkem daleko od sebe, aby měl ten proud z trysek sílu, pokud by byly otvory velké nebo by byly blízko sebe, jen by to tak čůralo, což nechceme - ten proud musí mít sílu). Následně bych to natřel v barvě pozadí a umístil úplně nahoru, takže by to nešlo vůbec vidět.
Vzal bych dva vnější filtry, jejichž celkový udávaný průtok by musel být minimálně 10x přečerpání vody za hodinu (Pro 100l akvárium tedy dva filtry o celkové síle čerpadel minimálně těch 1000 l/h, případně jeden silnější - tak 1300 l/h). To už záleží na délce akvária. Z každé strany bych pak na trubku napojil hadici z obou filtrů. Proudy by se v trubce uprostřed srazily a vytryskly by ven otvory. Nasávání obou filtrů by bylo v zadních rozích akvária. Do každého sacího koše by pak byla napíchnuta hadička s přívodem CO2 - z bomby bych si udělal rozdvojku a jehl. ventilem bych to nareguloval tak, aby šly třeba 2 bublinky z levé hadičky a 2 z pravé.
Pokud se to provede pečlivě, vůbec to nebude rušit vzhled v akváriu a výsledek bude fantastický. Mohly by se použít čerpadla na každou stranu trubky jako jsem to měl jeden čas já, ale vypadalo by to příšerně, takže vnější filtry to jistí.


Sentinel - 08/10/2012

To druhé čerpadlo by bylo super, ale asi to teď nepořídím, spíš změním ten layout. Co se týká trubky, nahodil jsem dotaz na jednoho prodejce skleněných trubek, uvidíme co dá za cenu, možná bych dal trošku menší průměr, a trysky (díry) tak 5-7cm od sebe. A mohlo by to vypadat dobře.

Poznámka k černé řase: zajímavé je, že na rozstřikovací ramě je přesně nad (okolo) direk - resp tam se začína tvořit.. (to jen takové pozorování).

S tím CO2 do nasávání, jsem trošku v rozpacích, věřím že ti to funguje, o tom bez diskuze, jen nerozumím tomu, že se neotráví bakterie ve filtru, to mi nejde na rozum, jak to tam vevnitř žije.


Gargamel - 08/10/2012

Když jsem měl kdysi BBA, taky se mi tvořila v těch tryskách. Pak jak se vzpamatují rostliny ale zmizí. Není to ale z týdne na týden. Spíš počítej tak měsíc, dva.
Určitě to žádný negativní vliv na bakterie nemá, provozuje to tak spousta lidí.


Sentinel - 27/10/2012

Aby byl vidět nějaký progres, přidávám pár fotek (pravda, dneska jsem zrovna uklízel a protrhával, takže je to trochu spořádanější, a odstranil všechnu BBA z rampy a odstranil pár napadených listů. Už toho nebylo tolik.
Stále hnojím stejně a dodávám CO2. Zadní kout v pravo se docela zelená (i přes to že na některých starých listeh řasa je.

Stále jsem se nedostal k předělání krytu se světly a objednání skleněné trubky pro rozstřikovací rampu, která bude trochu užší a voda bude trochu více tryskat. Zeolit místo dvou molitanů ve filtru funguje ale zároveň trošku ovlivňuje výtlak - nebo se mi to jen zdá.

Proud vody: Marceli asi jsi měl pravdu, s tím proudem vody. Jak povyrostou víc kytky už se to tam tak moc nerozproudí, musím prostě udržovat stav "zalesnění" (hold malá akvária mají v tomto nevýhodu).

Jak často čistíte hadice od filtru, filtr jako takový jednou za měsíc propláchnu a společně s tím vyměním i nápln do dropcheckeru. Ale třeba hadice mi přijdou trošku zahumusené (bohužel tím jak je filtr vedle akvária tak na hadice jde také světlo.


Sentinel - 10/12/2012

Změny za poslední dobu.

Echinodor, strašně clonil, to akvarko bylo pro něj prostě opravdu malé, takže putoval ke kamarádce do velké nádrže. -> důsledek, nějak jsem tím porušil rovnováhu a během tří týdnů, jsem se nestačil divit, i přes výměny vody, prostě tak vylítla černá/hnědá řasa že jsem si řek dost.

Vyndal jsem všechny kytky, všude kde byla řasa vyhodil, zbytek namočil do PMFE asi na půl hodinky do silnějšího roztoku, a pak do slabšího než jsem připravi nádrž.

Poznámka k PMFE: asi po dvou hodinové lázni difuzoru (hořejšek pokapaný pmfe) jsem jej vyčistil do běla - takže potvrzeno, funguje to.

Původní substrát jsem použil jako základ (florapor + 5mm písek) a zasypal hnědým křemičitým pískem. Layout je volen tak aby voda mohla proudit - vzadu a vlevo skály. V předu bude trávníček.

Zatím svítím od 15-21h a bublám CO2 dvě hodiny před světly.

V půlce týdne plánuji vyměnit 40% vody a změřím hodnoty PO4 NO3

Po jak dlouhé době mám začít přidávat Mikro a makro prvky ? a zvyšovat světlo, já vím, že se to tu řešilo už xkrát, ale tak proč si to nezopakovat :-P

Pozn.: npk jsem do písku nedal, a osmocote také ne, nicméně NPK tablety tam přidat nebude problém.

Přidávám fotku jak vypadá akva den po založení, s květinama které nepostihla řasa.


Předchozí stránka

Další stránka