Jsme největší eshop s akvaristikou v ČR a SK!
555 444 753(Po-Pá: 7-15h.)
Expedujeme ihneddoprava zdarmasklad v OpavěDokážeme poradit

Pokroucené listy

V kategorii: Hnojení

brambora - 30/11/2012

Zdravím. už měsíc hnojím EI. Poslední dobou sleduji u některých rostlin že jakoby reznou listy , sem tam děravé a pokroucené listy. Mám 540l akva , svítím 4x54w , co2 25mg\l podle testu. Většina ryb je neustále u hladiny ale co2 to určitě nebude. Stejné i když co2 vypnu. Prosím o radu díky.


Ardjuna - 30/11/2012

Příliš málo informací!
Aby bylo možné nějaký problém správně diagnostikovat, musí se nejprve projít všechny proměnné a eliminovat ty, které na tento problém s největší pravděpodobností nemohou mít (přímý) vliv.
Potřebovali bychom vědět rozměry akvária (abychom měli představu o tom, jestli je to osvětlení dostačující), výkon filtru a kapacitu filtračních náplní + způsob cirkulace vody (abychom mohli posoudit, jestli tak velké akvárium zvládne dobře čistit a dobře v něm pomocí proudění distribuovat živiny), zda používáš CO2 set nebo kvasnice (+ jakým způsobem to přesně používáš ... způsob rozpouštění CO2, čas od-do, relativní množství), jak hustě máš akvárium osázené rostlinami (a kterými druhy), kolik tam máš živočichů + jak často a čím je krmíš (zda není přerybněno nebo extrémně velká produkce odpadních látek), jaké jsou parametry zdrojové vody (zda v ní není příliš moc nějakých živin), jak přesně hnojíš (v ideálním případě si sám spočítej, kolik které živiny do svého akvária týdně hnojením dodáváš) ... atd. Pomohlo by také pár fotek celého akvária + několik detailů (především rostlin a substrátu).


brambora - 30/11/2012

Rozměry akva jsou 150x60x50. Filtr je aqua nova NCF 1500. 1500l\h kapacitu přesně nevím ale 10l určitě. Používam co2 set z 2kg lahve aplikuji přes elektrický difuzer dělá krásný jemný bublinky. Bublám od 7 do 20.00. Svítím od 9 do 20.00h. Podle testu JBL cca 25 mg\l. Cca 10 rostlin ( snažím se stále přidávat ). 3 x skalár , 3 x čichavec , 2x mřenka , 4x siamka + neonky a platy dohromady cca 25ks. Krmím 1x za den ráno používám O.S.I.Staple Granules Fine občas mražené nítěnky cca 1xtýdně. Hnojím přesně podle Vašeho receptu v článku EI 50ml makro a 25ml mikro. Substrát je černej štěrk z flexi obkladů + TABLETY NPK + MIKROPRVKY


grunda - 30/11/2012

tipl bych nedostatečný proud


Ardjuna - 30/11/2012

Zkusím napsat pár postřehů:

[color=#3366ff]Osvětlení:[/color] Nevím, jestli je akvárium vysoké 60 nebo 50cm, a nevím také, jak vysoký máš substrát ... takže odhadem: za předpokladu, že je akvárium vysoké 50cm a vrstva substrátu má 10cm a světla jsou asi 10cm nad vodou a všechny zářivky jsou typu T5HO s kvalitními reflektory, mi intenzita osvětlení vychází na necelých 70 µmol PAR ... což už je na hranici docela silného osvětlení. Samozřejmě pokud je některý z těch mých předpokladů nesprávný, tak toto číslo nemusí platit. Já mám například ve svých dvou akváriích dole u substrátu také 70 µmol PAR, ale takto silné osvětlení už vyžaduje opravdu velké množství CO2 (na hranici únostnosti pro živočichy) + kvalitní cirkulaci vody atd. Ve tvém případě by možná bylo lepší světlo umístit do vzdálenosti 60cm od substrátu (tím bys dosáhl intenzity kolem 50 µmol PAR = nižší požadavky na CO2 a živiny).
PS: Pokud znáš někoho, komu rostliny prosperují a dobře rostou, tak zjisti, jaké používá osvětlení a zkus to přizpůsobit svým podmínkám (především je důležité vzít v potaz vzdálenost od substrátu).

[color=#3366ff]Filtrace:[/color] Nejsem si úplně jistý, jestli na akvárium o objemu cca 450L je tvůj filtr dostatečně výkonný (může být, ale vidím to jako možný problematický článek). U filtru jsou důležité především 2 věci: a) kapacita filtračních náplní; b) průtok (neboli rychlost/výkonnost proudění). Velká kapacita filtračních náplní zajistí dobrou biologickou filtraci odpadních látek v akváriu (zde platí: čím větší kapacita, tím lepší). Nevím, co používáš ve filtru za náplně. Pokud už je akvárium zaběhnuté, je dobré filtr napěchovat nějakými bio-náplněmi (tj. vysoce porézním materiálem, který mohou osídlit co největší kolonie užitečných bakterií) + na začátku nechat třeba 1 menší a hrubší molitan na zachytávání hrubších nečistot. Pokud jde o "průtok" (ve tvém případě je teoretický výkon/průtok 1.500 L/h, což znamená, že tvůj filtr přečerpá teoreticky objem celé nádrže maximálně 3x za hodinu) ... tak zde není ani tak důležitý samotný výkon čerpadla, jako spíše to, zda je průtok dostatečný (nebo natolik "vyladěný", sofistikovaný) pro dokonalou distribuci živin po akváriu. Jinými slovy, z filtru musí vycházet tak silný proud, aby se voda v akváriu "točila". Neměla by tam být žádná slepá místa, kde se voda nepohybuje! Uvědom si, že všechny živiny (vč. CO2) jsou ve vodě rozpuštěné. Můžeš si to představit jako šťávu nebo čaj (sirup jsou živiny, které se ve vodě dokonale rozpustí). Když nebude voda po celé nádrži dobře cirkulovat (= točit se), ale místo toho bude stát (nebo se pohybovat jen velmi pomalu), tak rostliny v této "šťávě" odčerpají z vody živiny (sirup) POUZE v jejich těsné blízkosti. To znamená, že pokud nebude voda cirkulovat, tak v těsné blízkosti rostlin bude za chvilku voda zcela bez živin (vyčerpaná). Proto je důležité, aby se voda v akváriu "hýbala" ... a k rostlinám se neustále dostávaly nové a nové zásoby živin (rozpuštěné ve vodě). Jen tak budou mít rostliny neustále dostatek živin, které ke svému růstu potřebují (obzvláště při silném osvětlení!). Platí tedy, že čím silnější osvětlení, tím dokonalejší musí být distribuce živin (= cirkulace vody). Já třeba ve svých akváriích používám filtry, které za hodinu přečerpají objem nádrže 7x, a rozhodně nemohu říct, že je to přehnané (rostlinky se mi velmi decentně pohupují v mírném proudu; rybky mi to nikam neodnáší). Je tedy možné, že na tvé velké akvárium by mohl být stávající filtr nedostatečný. Kromě toho jsem si všiml (pokud mi něco neuniklo), že používáš rozstřikovací rampu pouze v levé polovině akvária. Pokud je to tak, pak zcela jistě budeš mít v pravé polovině akvária nedostatečnou cirkulaci vody. Zkus se nad tím zamyslet. Živiny by měly proudit ke všem rostlinám pokud možno stejně.

[color=#3366ff]Rostliny:[/color] Zde vidím největší možný problém ... a to malý počet rostlin. Vím, že tvým cílem možná není mít rostlinné akvárium ... ale o tom je bohužel toto fórum. Podle mého názoru jsou rostliny jednou z nejdůležitějších podmínek pro zdravé a dobře fungující akvárium. Rostliny by podle mého názoru měly pokrývat pokud možno celé dno (snad jen kromě dekorací). U tebe v akváriu zabírají ztěží tak 30-40% povrchu dna. Pamatuj na to, že rostliny se podílejí na čištění vody a hrají nezastupitelnou roli v provzdušňování substrátu. Kromě toho bývají rostliny jednou z hlavních zbraní v boji proti řasám (vedle krevetek, otíků a SAE ... a naší pravidelné údržby). Zde je důležité, aby sis rozmyslel, co chceš: zda chceš v akváriu napodobit nějaký přírodní biotop (kde nemusí být tolik rostlin), nebo zda chceš mít opravdové rostlinné akvárium. V prvním případě by ti možná lépe poradili na jiném fóru (specializovaném spíše na tento typ akvárií => budou tam s tím mít pravděpodobně více zkušeností); ve druhém případě by bylo žádoucí napěchovat si akvárium co největším počtem rostlin (samozřejmě tak, aby se ti to líbilo).

[color=#3366ff]Hnojení:[/color] To úzce souvisí s předchozím bodem: Pokud budeš chtít zachovat stávající skromný počet rostlin, tak určitě není moc dobrý nápad pokračovat ve hnojení metodou EI, protože při tak malém počtu rostlin si tím jen koleduješ o malér (a řasy ... viz dále). V akváriu bez rostlin (nebo jen s malým počtem rostlin) může vést nahromadění živin v přemnožení řas. V akváriu s velkým počtem rostlin něco podobného obvykle nehrozí (za předpokladu, že jsou rostliny v dobré kondici).

[color=#3366ff]CO2:[/color] CO2 bývá velmi častým zdrojem problémů v rostlinných akváriích. Zároveň je to však parametr, který za tebe těžko vyladí/vyřeší někdo jiný. Jak už jsem zmínil, množství CO2 přímo souvisí s množstvím světla. Při silném osvětlení je NUTNÉ dodávat velké (nelimitní) množství CO2. Při slabším osvětlení si rostliny pěkně vystačí i s menším množstvím CO2/živin. Obecně je tedy rozumnější (a jednodušší) nastavit si osvětlení na intenzitu kolem 50-60 µmol PAR (pomoct ti v tom může třeba měření na mých stránkách: http://akva.wu.cz/index.php?id=mereni). Kromě správného množství CO2 je samozřejmě také důležitá jeho forma a distribuce. Podle toho, co zatím vím (nebo jsem si přečetl), dokáží rostliny přijímat CO2 nejlépe v rozpuštěné formě. To znamená, že CO2, které budeš mít ve vodě v podobě bublinek = (v podstatě) vyplýtvané CO2. Pro-rostliny-užitečné CO2 je jen to, které nevidíš. Podle mě se tedy zdá být ideální používání CO2 reaktoru (tj. zařízení, které ti CO2 dokonale rozpustí ještě předtím, než se ti dostane do akvária). To samozřejmě neznamená, že si nevystačíš s nějakým skleněným difuzorem nebo atomizérem (či jiným podobným hardwarem), ale obzvláště ve velkém akváriu pak může být zajištění dokonalé distribuce CO2 pomocí těchto zařízení velmi obtížné.

[color=#3366ff]Ryby:[/color] Pokud bys měl akvárium zcela zarostlé rostlinami, nemusel bys mít žádné problémy s odbouráváním jejich odpadních látek. Ve tvém případě je klidně možné, že se ti bude organický odpad v substrátu hromadit a následně prosakovat/rozpouštět do vodního sloupce. Ve stavu, v jakém to teď máš, je určitě důležité často a důkladněji odkalovat. Typoval bych, že budeš mít ve vodě docela dost organických látek (což nemusí být pro kvalitu vody zrovna ideální).

[color=#3366ff]Substrát:[/color] Křemičitý písek by neměl působit problémy. Otázkou ovšem je, jak tlustou vrstvu máš a jaká je jeho zrnitost. Ideální zrnitost pro rostliny se uvádí někde mezi 1-3 mm. Názory na tloušťku vrstvy substrátu se mohou lišit. Já osobně se domnívám, že je lepší používat 2cm zásobního substrátu + 3-5cm křemičitého písku.

[color=#3366ff]Řasy:[/color] Nyní se konečně dostávám k tomu, co je vidět na tvé první fotce. Myslím si, že se zcela jistě jedná o řasy (a nikoli projevy nedostatku živin). Jak už jsem zmiňoval, v akváriu s malým počtem rostlin, velkým množstvím živin ve vodním sloupci a silným světlem, je invaze řas jediným možným logickým důsledkem. Pokud chceš tento problém vyřešit, bude to podle mého názoru vyžadovat přehodnocení tvého současného přístupu k akváriu.

Pokud by se jednalo o mé akvárium, postupoval bych následovně:
- V první řadě bych zajistil, aby bylo dole u substrátu cca 50-60 µmol PAR (ne víc, ale určitě také ne míň než 40 µmol PAR).
- Zvážil bych pořízení nového, výkonnějšího filtru ... nebo použití dvou filtrů (což by mohlo být vhodnější). Mým cílem by bylo v první řadě zajistit dobrou cirkulaci vody v celé nádrži. Rovněž bych se postaral o to, aby byly rozstřikovací rampy po celé délce akvária (nebo bych vymyslel jiný způsob, jak zajistit dobrou cirkulaci vody rovnoměrně po celé nádrži => třeba pomocí přídavného čerpadla).
- Celé dno akvária bych hustě osázel rostlinami (čím více, tím lépe). Dbal bych ale přitom na to, abych měl vepředu malé rostlinky a větší pak vzadu. Důležité by pro mě bylo i to, abych je pravidelně zastřihoval ... aby mi (až povyrostou) nepřekážely v dobré cirkulaci vody. Všechny uhnívající listy nebo listy napadené řasami bych se snažil okamžitě odstranit (aby se řasy nešířily).
- 1x týdně bych se snažil měnit 50% vody (pokud by to nebylo možné, snažil bych se tomuto schématu co nejvíce přiblížit).
- U CO2 bych se snažil o co nejlepší rozpouštění a co nejlepší distribuci (s tím by mi pomohl především dobrý filtr = dobrá cirkulace vody). CO2 bych zapínal tak 1-2h před světly a vypínal tak 1h před vypnutím světel. Přes noc se mi osvědčilo zapínat vzduchování, protože jednak se tím dokonale odstraní mastný film na hladině, a jednak tím rychleji z vody vyprchá CO2 (které v noci nikdo nepotřebuje), což ocení především ryby a ostatní živočichové.
- Pořídil bych si dostatek živočichů, kteří se živí řasami (krevetky, otíci, parmičky SAE). Ty by mi hodně pomohli s pravidelným a včasným odstraňováním řas. Spíše bych tedy volil větší počet těchto užitečných živočichů a menší počet ryb.
- Pravidelně každý týden (při výměně vody) bych se snažil důkladně čistit akvárium: odstraňovat uhnívající listy a všechny řasy (+ podle potřeby filtr).


brambora - 30/11/2012

Nejdřív bych chtěl moc poděkovat. Akva je 60 cm na výšku a osvětlení je tedy cca 60 cm nad substrátem. Možné je jednu světelnou rampu vypnout a svítít jen 2x 54w T5. Co se týká mojí rozstřikovací rampy přemýšlel jsem že bych ji umístil na šířku a ne délku akvária myslím ze by se tak proud dostal po celé ploše. Máš pravdu v tom že pravá strana akva spíš stojí. Právě že bych rád jednou docílil rostlinného akva. O víkendu se chystám do Prahy na burzu nakoupit kytky a snad to bude lepší. Co se týká co2 jaký reaktor bys mi doporučil ?. Substrát je cca 10 cm. Podklad křemičitý písek a vrchní vrstva černý štěrk 2 - 4 mm. Ještě k tomu osvětlení to je pro mě opravdu maďarsko mohl bys poradit co pro mě bude nejlepší jestli svítit 2x54 nebo 4x54w atd. Moc děkuju.


Ardjuna - 30/11/2012

Pokud máš osvětlení 60cm nad substrátem, tak určitě můžeš svítit 4x54W (pokud máš tedy zároveň kvalitní reflektory - např. Juwel ... pokud reflektory nemáš, tak bude intenzita světla o hodně nižší, což už by mohl být problém). Mělo by ti to dát dole u substrátu zhruba 50 µmol PAR, což je pro rostliny ideální a plně dostačující světlo.

Pokud jde o CO2 reaktor, tak co vím, tak mají akvaristé docela dobré zkušenosti s Aqua Medic 1000 za 1.500,- (http://akvaristika.inshop.cz/aqua-medic/uprava-sladkovodni-vody/reactor-1000-%5Bid%3D71113-1-DB3%5D.html) nebo bych možná zkusil Aquato GigaJet za 3.000,- (http://www.aquascape.cz/eshop/difuzory-reaktory/245-aquato-gigajet.html). Ty reaktory jsou ale už docela drahé, takže né každý je používá. Pokud jsi aspoň trochu zručný kutil, tak si můžeš dobrý reaktor vyrobit i sám pod 1.000,- Kč (návod např. zde: http://akva.wu.cz/index.php?id=co2reaktor).


danyboy77 - 30/11/2012

S filtrem Aqua Novou mam osobni zkusenost a neni to zadna vyhra. Mam ten mensi model s oznacenim 1200. Je to napodobenina starsiho modelu Eheim Professionel,ale neni uvnitr tak propracovany a mezi kosi s bio materialem jsou netesnosti,takze cast vody ktera prijde z akvaria do filtru putuje od spodu az k vrchnimu kosi kde se teprve prefiltruje. Dalsi vec je ze nema zadny predfilt a fitracni naplne dodavane k filtru,jsou hruuuza!!! Urcite si pridej aspon pomocne cerpadlo,treba Hydor Koralii,nebo si udelej rozstrikovaci rampu po cele zadni strane. Mam taky tvou velikost akvaria a k te Aqua Nove jsem poridil radeji poradny filtr Eheim 2080 a to uz je jine kafe :D ...ale i ta cena :(


grunda - 30/11/2012

pokud někdo chce reaktor, tak mám jeden Sera 500(nebo tak nějak) volně ložený, kdo si napíše, tomu ho pošlu


brambora - 01/12/2012

Ahoj. Co za něj chceš ?.


kovval - 01/12/2012

Jo taky by mě zajimala cena?


grunda - 02/12/2012

nechci za něj nic, první si napsal Marcel, takže putuje k němu


danyboy77 - 02/12/2012

A ja mam doma starou a zlou volne lozenou manzelku,tak kdo si napise tomu ji privezu :D


grunda - 02/12/2012

tu budeš nabízet asi dlouho:D


danyboy77 - 02/12/2012

Taky si myslim :o:D


grunda - 02/12/2012

jj, jen počkej až se někde potkáme, tuhle stránku si vytisknu a ukážu ji tvojí ženě:P