🔥Probíhá akce Více zde 03d 22h 43m 08s

Jsme největší eshop s akvaristikou v ČR a SK!

podkroví 72

V kategorii: Deníky a diskuze našich

milosak - 15/06/2012

Dne 15.06.2012 v 22:23 byla založena prezentace akvária podkroví_72.


Vladik - 16/06/2012

Super!! Akorát mi tam chybí ryby.


milosak - 19/08/2012

Zdravím všechny ve spolek .

Mám problém s microsoriem, přestalo zcela růst a původní listy jsou hodně zčernalé.

Ostatní kytky celkem OK, snad momentálně trochu strádá eleocharis.
Jedině co mně připadá mezní je hladina NO3, která je současně na 5 mg


Gargamel - 20/08/2012

Určitě bych to tipoval na nedostatek makra, kdysi se mi stávalo to stejné. Takže KH2PO4, KNO3 a mělo by být po problému.


milosak - 20/08/2012

Zkusím ještě otestovat vodu na fosfor, ale denně přidávám 1,5 ml

Myslíš, že by mohlo stačit 2 ml EL nitro?

Díky za odpověď :)


Ardjuna - 20/08/2012

Možná by pomohla i nějaká fotka. Nevím, co si mám představit pod pojmem "zčernalé". Znamená to "uhnívající" nebo jakoby "spálené"? Pokud listy uhnívají, tak by mohl být problém ve špatném zasazení (ale to se mi podle fotek tvého akvária moc nezdá, protože to vypadá, že máš to kapradí přichycené ke kořeni - což je dobře). Pokud jsou listy jakoby sežehnuté, tak to by mohlo ukazovat na nedostatek nějakého prvku. Podle popisu u tvé nádrže to vypadá, že dávkuješ fosforečnany (0.07 mg/L denně = 0.5 mg/L týdně) a mikroprvky (0.05 mg/L Fe denně = 0.35 mg/L týdně). Chybí mi tam draslík, a nevím, kolik dusičnanů máš ve zdrojové vodě. Koncentrace jednotlivých látek by měly být následující: 20-30 mg/L NO3, 3 mg/L PO4, 20-30 mg/L K a 0.5 mg/L Fe + ostatní mikroprvky (stačí v malém množství). Ty píšeš, že máš NO3 jen kolem 5 mg/L. To sice možná tvým rostlinám stačí, ale je bezpečnější udržovat to na těch doporučených hodnotách. Pokud používáš vodu z reverzní osmózy nebo máš ve zdrojové vodě opravdu tak málo dusičnanů, tak bych rozhodně přidal dusičnany a navíc draslík (KNO3, K2SO4 nebo 2 ml EasyLife Nitro denně + 5 ml EasyLife Potassium denně), a také bych rozhodně zvýšil dávku fosforečnanů alespoň na 3 mg/L (KH2PO4 nebo 6 ml EasyLife Fosfo denně!). Železo také můžeš mírně přidat (2 ml EasyLife ProFito denně). [color=#339900]Všechny uváděné dávky EasyLife jsou vypočtené přímo pro tvou 72L nádrž.[/color] Pokud budeš udržovat koncentraci prvků NPK+Fe na doporučených hodnotách, a i přesto budou problémy přetrvávat, tak bude problém někde jinde než v živinách. Každopádně nejjednodušší je dávkovat rostlinám mírný přebytek živin, aby měl jistotu, že problém není v nedostatku živin. [color=#0000ff]Předávkování živinami se rozhodně bát nemusíš.[/color] Zatím nevím o nikom, komu by se povedlo vodní rostliny předávkovat nějakou živinou (to by se ti muselo povést vysypat do nádrže několik desítek gramů koncentrovaných chemikálií (a i tak by to ublížilo pravděpodobně jen živočichům). Já dávkuju do svých dvou akvárií 1 mg/L PO4 denně! (tj. 7 mg/L týdně) a nemám zatím naprosto žádné problémy s řasami. NO3 můžeš mít klidně i kolem 100-200 mg/L, aniž by to byl nějaký problém (dokonce ani pro většinu živočichů). Vysoké koncentrace draslíku také ničemu nevadí. Železo někteří akvaristé dávkují zcela běžně v koncentracích i přes 2 mg/L týdně (s pozitivními ohlasy). Tom Barr to navíc zkoušel 3 týdny s koncentrací přes 20 mg/L Fe týdně (bez zjevných vedlejších účinků). Takže se rozhodně nemusíš bát hnojit. Důležité je mít přitom přiměřené osvětlení (ne příliš silné světlo) a dostatek CO2. Jinak non-stop přidávání CO2 (jak uvádíš v popisu nádrže) není třeba. V noci rostliny CO2 nevyužijí, takže je to vyložené plýtvání. Stačí, když ho budeš zapínat tak 1 hodinu před světly a hodinu před zhasnutím ho už zase můžeš vypínat. Pokud budeš přidávat hodně CO2 i v noci, kdy ho rostliny nebudou baštit, tak se ti může přes noc nebezpečně nahromadit a otrávíš si pak živočichy.

[color=#cc3300]Aktualizace:[/color]
Ještě připomenu, že listy, které již trpí nějakým nedostatkem/problémem, se už obvykle nevzpamatují. Takže jakmile změníš dávkování, musíš sledovat hlavně nové listy (jestli se u nich projevují stále stejné příznaky nebo je to lepší). Navíc rostliny mohou na změny zareagovat i za 2-3 týdny (takže čekat a sledovat).


Gargamel - 20/08/2012

3 mg/l PO4 jsou podle mě pro něj možná až zbytečně moc. Osvědčilo se mi i 0,5 mg/l. Vyšší samozřejmě neublíží, ale je potom třeba mít slabší světlo a vyladěné CO2, což nemusí všichni akceptovat.


milosak - 20/08/2012

Černání listů se ze začátku projevuje malými flíčky, které se časem mění ve velké, a potom
celý list úplně zčerná.

Draslík by měl být součástí hnojiva EL profito.

Zdrojová voda má NO3 mezi 0 - 5 mg , takže vzhledem k mým 5 microrasborkam, 2 otíkům
nebude AK moc zatížené odpadem.

Předávkování CO2 nehrozí při mé celkové tvrdosti.

Ještě jsem si všimnul, že rotala indica úplně zezelenala, jako její zelená verze.

Takže fosfor by měl být 0,25 mg


Gargamel - 20/08/2012

Vezmi KNO3 a zvedni dusičnany na 20 mg/l a udržuj je tak.
Rozpusť 50g KNO3 v 600 ml vody.
Přidáním 1 ml tohoto roztoku na 50 litrů akvarijní vody dodáš 1 mg/l NO3 (dusičnanů) a 0,6 mg/l K (draslíku).

PO4 bych držel tak kolem 0,5 mg/l. Můžeš klidně jak radí Marcel i víc, ale potom musíš mít vychytané světlo a CO2, jinak hrozí řasy.
Pro zvýšení množství PO4 proveď toto:
Nasypej čajovou lžičku KH2PO4 do 600ml vody a protřepej. Přidáním 1 ml tohoto roztoku na 50 litrů akvarijní vody dodáš 0,1 mg/l PO4 (fosforečnanů).


Ardjuna - 20/08/2012

Ještě k tomu draslíku (K) v EasyLife ProFito: Pokud dávkuješ 1.5 ml tohoto hnojiva denně, tak to ti dává 0.1 mg/L K denně = 0.7 mg/L K týdně. A to je opravdu málo, když uvážím, že doporučená dávka je kolem 20 mg/L K týdně (tj. asi 20x více než kolik nyní dodáváš). Je samozřejmě jen na tobě, jakým způsobem se rozhodneš hnojit: jestli střídmě (např. metodou PMDD, PPS Pro apod.) nebo raději trochu víc (např. metodou Estimative Index). Osobně bych ti na základě svých zkušeností doporučoval raději metodu EI, protože tímto způsobem dodáš do akvária všeho dostatek a nebudeš tak muset nikdy složitě zkoumat, jakého prvku má ta které rostlina nedostatek (resp. co je příznakem toho a toho problému s tou a tou rostlinou). Odhadnout, kterého prvku je v akváriu málo, je nesmírně těžké, protože projevy nedostatku mohou být u různých rostlin různé, nemluvě o tom, že v akváriu může chybět hned několik prvků a jejich kombinací mohou vznikat další a další problémy. Navíc příjem některých prvků je vázán na dostatek jiných prvků, takže pokud se rozhodneš jít cestou dávkování přesného množství NPK+Fe, budeš muset často testovat vodu, sledovat rostliny (jejich nároky se totiž budou každý týden měnit podle toho, kolik biomasy budeš mít aktuálně v akváriu ...) a mít vyvážený poměr světla a CO2. Netvrdím, že není možné dávkovat rostlinám přesně to, co potřebují; ale rozhodně to vyžaduje mnohem větší úsilí a sledování. To já si raději místo drahých testů koupím pár gramů chemikálií a namíchám rostlinám všeho dostatek (až nadbytek). Nemusím pak nic měřit a složitě zjišťovat, jestli jim něco nechybí - vím totiž zcela bezpečně, že jim nic chybět nemůže (teď mluvím samozřejmě jen o živinách). V klidu se pak můžu soustředit na světlo, CO2 a čistotu v akvárku. Světlo stačí nastavit jednou a víc se o něj člověk nemusí starat. S dodávkou CO2 je to už o něco složitější, ale pokud ho správně nastavíš, také se už o to nemusíš starat. Jediné, co pak člověku zůstane na práci, je pravidelná údržba akvária (odkalování, zastříhávání, čistění filtrů ...). Tenhle způsob mi připadá nejjednodušší a musím říct, že bych ho už za nic nevyměnil. Rostlinám se opravdu daří, nic jim nechybí a krásně prosperují. A to mi dělá radost.


Gargamel - 20/08/2012

Mám podobný názor. Když se správně nastaví světlo, je to potom radost. Žádné problémy, žádné testování jen stačí 3x týdně pořádně přihnojit a o víkendu nebo 1x za dva týdny vyměnit vodu.


milosak - 21/08/2012

Díky všem.

Dám tomu ještě jednu šanci, a potom budu uvažovat o EI


milosak - 31/08/2012

Už jsem chtěl mazat do práce, ale musim to tady nastínit.

Stonkovky začaly krásně růst, dokonce jsem dnes poprvé zpozoroval,
že po odstřižení stonku rostou nové dva, opakuji dva nové výhonky.
Tak to jsem v této nádrži zatím nezažil. :)

Na mikrosoriu zatím viditelně hodně malé zlepšení a eleocharis, tam tipuji cca 25% zlepšení.

Přeci jenom ten starý vypelichaný je zastřižen až dole u substrátu a teď nevim, jak se ho zbavit
(níž už stříhat nemohu)


milosak - 28/09/2012

Mám jeden malý dotaz.

Jelikož se stále nemohu zbavit sinice a zelené řasy, tak rychle, jaky bych si představoval provádim v současnosti léčbu pouhým NO3 (hnojení 2,5 ml EL denně)
a čekám na výskyt GSA.

Po 5 dnech se začíná zelená řasa na kořenu rozpadat (pomalu) no sinice ve značně zdevastovaném
eleocharisu zatim vegetí.

Moje otázka zní, nebylo by ještě vhodné přidávat ještě něco málo železa??
Přeci jenom mám strach z ještě většího poškození mojí rostlinné fauny :|


Venny - 29/09/2012

Ahoj, jen reakce na tvoji větu "Draslík by měl být součástí hnojiva EL profito." Z vlastní zkušenosti vím, že profito ho tam má minimum a musím přihnojovat draslíkem zvlášť. Koukni na můj poslední příspěvek do deníku Stone Garden.


Gargamel - 29/09/2012

Sinici musíš okamžitě všechnu manuálně odstraňovat a z eleocharisu pečlivě odkalit. Nemůžeš čekat, až se rozpadne. Strašně to kazí vodu - problémy + další řasy.
Přidání dalšího železa nikdy neuškodí.


Ardjuna - 29/09/2012

Ahoj Miloši,

podle zkušeností mnoha zkušených akvaristů se řasy objevují obvykle kvůli nepoměru mezi intenzitou [color=#3300ff]osvětlení[/color] a koncentrací [color=#3300ff]CO2[/color] ve vodě. Živiny (přestože se nám to může zdát divné) v tom nehrají obvykle skoro žádnou roli. Na Internetu sice najdeš spoustu článků o tom, že za přemnožení řas může především nadbytek živin, ale tomu odporuje řada pokusů, které někteří akvaristé dělali. Z toho, co zatím vím, je celkem zřejmé, že v akváriích, kde je hodně rostlin a kde se těmto rostlinám daří, se řasy z nějakého důvodu neobjevují. Proč přesně tomu tak je, se zatím s jistotou neví. Každopádně celá řada akvaristů přišla na to, že přemnožení většiny řas souvisí právě s nepoměrem mezi intenzitou osvětlení a koncentrací CO2, přípapadně s kolísáním hladiny CO2. Osvětlení se dá změřit PAR metrem, takže pokud budeš mít u substrátu kolem 50 umol PAR, pak je to pro rostliny ideální prostředí. Tím můžeš pustit z hlavy osvětlení. Dále, pokud budeš přidávat do akvária týdně 30 mg/L NO3, 30 mg/L K, 3 mg/L PO4, 0.5 mg/L Fe + doporučené množství stopových prvků, můžeš pustit z hlavy i živiny (tím totiž zajistíš, že budou mít rostliny všech potřebných živin dostatek). [color=#999999][Dávkování živin ale není dobré příliš podceňovat. Pokud bys měl slabší osvělení, je možné dávkovat i méně hnojiva, ale pokud máš světlo dole u substrátu kolem 50 umol PAR, pak je důležité dodávat týdně do akvária výše uvedené množství živin. Pokud ti to bude připadat moc a budeš proto dávkovat méně, tak se problémů s řasami nemusíš nikdy zbavit.][/color] Jediné, co ti pak zůstane jako možný problém, který může mít vliv na špatný růst rostlin, je CO2. Správné nastavení CO2 patří podle mých zkušeností jednoznačně k tomu nejtěžšímu. V některých případech totiž nestačí nastavit CO2 tak, aby byl zelený dropchecker. Koncentrace CO2 by totiž měla být v ideálním případě stabilní a poměrně vysoká už od chvíle, kdy se zapnou světla, protože právě v tomto okamžiku ho rostliny potřebují opravdu akutně. Udržovat tedy správnou a dostatečnou koncentraci CO2 není tak snadné, jak se může na první pohled zdát. Samozřejmě nejlepší je používat k tomuto účelu pH regulátor, ale protože jeho cena (alespoň u kvalitních modelů) začíná na 5-ti tisících Kč, není to zrovna levná záležitost. [Pro zájemce doporučuji: [color=#336600]Aquato[/color] za 5.000,- Kč => http://www.aquascape.cz/eshop/ph-sondy-regulatory/248-aquato-ph-kontroler-komplet.html, nebo [color=#336600]Dennerle[/color] za cca 8.000,- Kč => https://www.rostlinna-akvaria.cz/eshop/co2-do-akvaria/dennerle-ph-controller-evolution-deluxe]. Pokud ale CO2 nebude v akváriu ve správné koncentraci (v poměru k intenzitě osvětlení), bylo by neobvyklé, kdyby se ti řasy nerozrůstaly - obzvláště černá štětičková řasa (BBA) a parůžkatá řasa (staghorn). Pokud se tedy budeš chtít úspěšně zbavit většiny řas, je dobré zvýšit především přísun CO2. Začít můžeš tím, že přidáš CO2, tak aby byl dropchecker světle zelený. Pak je už potřeba přidávat CO2 každý den jen po troškách (doporučoval bych tak 1/4 otáčky na jehlovém ventilu za den). Po otočení ventilu je potřeba pečlivě sledovat chování ryb/krevetek. Pokud se začnou chovat divně (např. začnou mít trhané pohyby nebo začnou rychle pohybovat žábrami (= zrychleně dýchat), je třeba začít více čeřit vodní hladinu (např. namířit výpusť z filtru [nebo pomocné čerpadlo] tak, aby dělala na hladině vlnky). Tím by se měla voda lépe okysličit a ryby by měly být schopné snést více CO2. Pokus se tedy ryby tímto krokem zklidní, můžeš zase o trošku přidat CO2. Tímto postupem se po čase dostaneš na maximum pro tvé akvárium. Přesné nastavení tedy provedeš pomocí jehlového ventilu v kombinaci s čeřením hladiny. Tento postup řadě lidí v boji s řasami osvědčil. Jak už jsem řekl, nastavení správné koncentrace CO2 bez pH regulátoru není žádná sranda a je to docela piplačka. Kromě toho je důležité také hlídat nebo zajistit, aby se ti přes noc CO2 ve vodě příliš nenahromadilo, protože by ti druhý den v kombinaci s přidáváním dalšího CO2 mohlo otrávit ryby. Na noc tedy může být vhodné pouštět do akvária místo CO2 spíše kyslík (nebo více čeřit hladinu). Každopádně pokud se nemá řasa dále rozrůstat, je nutné kromě zvýšení přísunu CO2 také manuálně odstranit co největší množství této řasy. Řasu není vhodné nechávat v nádrži, protože řasa BBA ani Staghorn sama o sobě nezmizí (ani kdybys do vody pumpoval extrémní množství CO2). Podle toho, co jsem četl, je BBA dokonce schopná přežít i několik měsíců mimo vodu, a po opětovném ponoření do vody zase začne růst. Tyto ruduchy je možné odstranit i chemicky (obvykle pomocí větší koncentrace tekutého uhlíku - např. EasyCarbo nebo Excel, příp. H2O2), ale pokud máš ve vodě ryby, je třeba s tím postupovat obezřetně ... a nevyřeší ti to příčinu problému. Tu vyřešíš jen zvýšením koncentrace CO2 (nebo snížením intenzity osvětlení, které by ale nemělo jít pod 50 umol PAR).

PS: Omlouvám se za rozvláčný příspěvek. Pokud budeš chtít, můžeš si o řasách načíst nějaké informace na https://www.rostlinna-akvaria.cz/rasy.


Gargamel - 29/09/2012

Milosak: Važ si toho, že ti Marcel takto pěkně odpověděl a dal si s odpovědí takovou práci. Napsal to výborně.


milosak - 29/09/2012

Diky Marceli za tvuj příspěvek.

Myslím, že tvoje stránky a zdejší taktéž mám nastudovaný.

Po tvojí návštěvě jsem nechal světlo běžet na maximum a pokud si pamatuji, tak těch 40 - 50
PAR by tam mělo být (u dna)

Co se týká sycení CO2, tak k tomu uvádím: večer je měřák žlutozelený a krevety všechny sedí
vedle sebe u hladiny a na prst spuštěný k nim reagují malátně.

Proud je dle mě dostatečný.

Co ztráta CO2 během noci, ale zde na foru hodně lidí doporučuje
(a já to nyní dělám taky) na noc CO2 vypínat.
Spuštění CO2 teď probíha 2 hod předem, a proto se naskýtá otázka, že je to
asi malý předstih ??

Jediný řešení, které mě napadá je vyndat svoje živočichy a ještě přitlačit na CO2, nebo zkusit
znovu sycení CO2 celou noc.


Další stránka

Získejte výhody

Přidejte se na naši Facebookovou stránku a získejte slevy, informaci o nových článcích a návodech, praktické tipy, inspirace a mnoho dalšího

Přidat se můžete zde

Jsme i na INSTAGRAMU

Na náš Instagram, stejně jako na naši FB stránku, pravidelně každý den přidáváme zajímavý obsah, jako slevy, tipy, videa a mnoho dalšího. Přidejte se i na náš IG a nic Vám neunikne.

Přidat se můžete zde