Jsme největší eshop s akvaristikou v ČR a SK!
555 444 753(Po-Pá: 7-15h.)
Expedujeme ihneddoprava zdarmasklad v OpavěDokážeme poradit

Jak založit rostlinné akvárium bez přidávání CO2

V kategorii: CO2

Ardjuna - 03/02/2013

.


tommate - 03/02/2013

Pěkné počtení. Poznamenal bych, že ADA nevyrábí jen Amazonii, ale i méně živné substráty, které se daleko více hodí do low-tech nebo biotopních akvárií


dartanan - 04/02/2013

Prihovaram sa za preklad clanku o "rostlinných nádržích s přidáváním tekutého uhlíku", inac, dobry clanok.


Ardjuna - 04/02/2013

.


Joeali - 05/02/2013

Moc pěkný článek, opravdu mě inspiroval. Chci své akvárium přebudovat na low-tech, protože nemám moc času. Ale dost mě překvapilo, že i do low-tech akvária bych měl týdně nalít 37ml hnojiv. Tolik hnojiva nedávkuji ani do svého 112l akvária které má přívod CO2 a celkem dobře se mu daří. Fakt se tam toho dává tolik? A rozhodl jsem se na netu sehnat sadu odměřovacích lžiček.


Ardjuna - 05/02/2013

.


dartanan - 05/02/2013

V pondelok chcem zalozit nove akvarium bez CO2, jeho rozmery budu 45x25x30 cm.
Ako subrtrat chcem pouzit rataj - stare dno zmesane s Aquaclay Ground a to chcem prekryt bud riecnym strkom, alebo niecim lahsim. (Do substratu este pridam NPK tablety - Osmocote) - pokial sa mi podari zohnat substraty od rataja v Kosiciach.

Ako osvetlenie chcem pouzit jednu T5 ziarivku s vykonom 8 W, co bude predstavovat zhruba 0,3 W/L.
Zo zaciatku budem pridavat aj tekuty uhlik.

Filter bude vlastny kanistrovy filter s objemom cca 2 litre.
Ako osadenstvo planujem nejare rasbory a zopar krevetiek Red Cherry.

Z rastlinstva sa chcem zamerat hlavne na machy - tym by sa pri takom osvetleni malo darit. No aspon dufam.

Len nejako mi nie je jasne to davkovanie hnojiva.
815 mg KNO3 (dusičnan draselný) => 5.0 mg/L NO3, 3.2 mg/L K

mam chapat ako, dajme tomu, ze mam 6 g KNO3 rozmiesane v 200 ml destilovanej vody.
Cisty objem nadrze bude cca 25 Litrov, pri pridani 1ml hnojiva dodam do vody 0.74 mg/l.

Podla prepoctu zo 100 litroveho akvaria, by som mal dodat pre 25 litrove akvarium 1,25 mg/l.
Cize mam pridat necele 2 ml hnojiva.

Pochopil som to spravne?

Dakujem za odpoved.

Ak mate nejake poznamky k planovanemu akvariu tak ich prosim napiste, aby som to ste mohol popripade zmenit.
Dakujem B)


Ardjuna - 05/02/2013

Myslím, že jsi to pochopil správně (alespoň podle doporučení v tom článku). Já sám bohužel zatím nemám s akváriem bez CO2 zkušenosti (když nepočítám ty z minulých let, kdy se ale zase používalo úplně jiné osvětlení a většinou i jiné druhy rostlin ... mechy jsem třeba nikdy nepěstoval), takže ti neřeknu, jestli jsou hodnoty uvedené v tom článku OK. Předpokládám ale, že pokud budeš mít v low-tech akváriu hodně rostlin, tak by měla týdně stačit zhruba 1/5 dávka EI (tj. kolem 5 mg/L NO3 a 3 mg/L K, pokud použiješ KNO3 ... plus přiměřené množství ostatních živin). Při menším počtu rostlin by sis možná vystačil třeba i jen s výkaly ryb. Mechy jsou dost nenáročné rostliny, takže tam toho hnojiva asi nebude potřeba tolik (pokud vůbec). Třeba se ale mýlím.


dartanan - 05/02/2013

Dakujem Marcel za odpoved.
A co myslite na to, zeby som nahradil - rataj stare dno, iba obycajnym strkom a Aquaclay Ground, s tym, ze by som do toho vyzmykal spinu a obsah filtra z druheho akva. Malo by to ten isty ucel? Stare dno by malo obsahovat prave nitrifikacne bakterie.


LaXo - 05/02/2013

Určite urobíš lepšie ak použiješ sajrajt zo zabehnutého akva s existujúcimi nitr. baktériami.
Kým sa totižto "Staré dno" dostane ku tebe ako zákazníkovi, už tam dávno žiadne nitr. baktérie nežijú.


Vespertilio - 06/02/2013

Jak se jmenuje ta kobercová rostlinka z fotek akvária? Díky


grunda - 06/02/2013

Eleocharis parvula


Vespertilio - 08/02/2013

Jak často čistit molitan z filtru u akvárií bez přidávaného CO2? Někde píší co nejčastějí, někde právě naopak po delší době...a samotné čištění. Odsát vodu z akvária a tam vymáchat molitan, je to ten nejlepší způsob? :)Díky za odpověď.


Ardjuna - 08/02/2013

To záleží ... Na žádnou otázku neexistuje jedna černobílá odpověď.

V mládí většina lidí vidí všechno černobíle a hledá nějaké přímočaré nekompromisní řešení (mladí indiáni často vyrážejí do boje), ve stáří si pak začínají uvědomovat, jak měli v mládí na všechno pohotovou odpověď, a jak často se mýlili (staří indiáni se snaží řešit věci smírem a válka pro ně bývá poslední možností).

Nikdy není špatné posuzovat věci selským rozumem. A ten mi říká, že filtr je dobré čistit vždy, když se zhorší kvalita vody v akváriu ... když se začne hromadit více odpadu, než kolik stačí organismy v akváriu (nebo ve filtru) zužitkovat. Rozumně velký filtr (s dostatečnou filtrační hmotou) se u některých akvárií nemusí čistit měsíce, u jiných je potřeba ho čistit každý měsíc. Záleží na dalších faktorech, které jeho účinnost ovlivňují: počet ryb (v přerybněném akváriu dostává filtr hodně zabrat), počet rostlin (hodně rostlin přispívá k dokonalejšímu odbourávání odpadních látek = menší zátěž pro filtr), substrát (kvalitní porézní substrát může filtru významně pomoct), krmení (překrmování = opět větší zátěž pro filtr) ... Každé akvárko je jiné. V některých případech jde akvárko provozovat i bez filtru (jen s kvalitním substrátem a rostlinami).

Každopádně obecné pravidlo (které jsem nevymyslel já) praví, že filtr bys měl čistit vždy, když je zanesený bordelem => není na škodu, když zhnědne (to je naopak žádoucí, protože to znamená, že je plný bakterií), ale neměl by být "zablácený" = ucpaný, zanesený. Takže bakterie ve filtru ano, ale příliš bordelu ne! Kdykoli tato situace nastane, je dobré filtrační hmotu z filtru vyndat a vymáchat jí v odkalené (akvarijní) vodě. V běžné vodě z vodovodu by se filtrační náplně proplachovat neměly, protože tato voda může obsahovat chlór (nebo jiné chemikálie), které by mohly zlikvidovat užitečné bakterie, které ve filtrační hmotě přebývají a starají se o odbourávání (a přeměnu) amoniaku a dalších odpadních látek.
PS: Pokud máš ale vodu v akvárku jako břečku, tak v ní asi filtrační náplně moc nevyčistíš. V takovém případě bych doporučoval napustit si do kýblu pitnou vodu z kohoutku a nechat ji 24h odstát (případně do ní přidat nějaký přípravek na odstranění chlóru). V této odstáté (nebo ošetřené) vodě pak můžeš filtrační náplně také bez problémů vymáchat.


Vyghum - 09/02/2013

Jak píše Marcel, je to individuální pro každé akvárium a filtr. Pokud máš externí filtr s předfiltrem (kusem molitanu na nasávací trubce), tak při dobré konstelaci nemusíš čistit filtr častěji než jednou za rok a to možná jenom proto, aby ses ujistil o tom, že je opravdu v pořádku. Při pravidelné údržbě čistíš jen předfiltr, který zachytí převážnou část velkých nečistot. Tak to dělám já a popravdě řečeno čistím proudem vody ze sprchy, možná jsem měl štěstí nebo nemáme ve vodě moc chloru, ale žádného kolapsu akvária kvůli vybitým bakteriím jsem se zatím nedočkal ;)
Nicméně k tomu dotazu - nevidím důvod proč by se mělo k údržbě filtru v akva s nebo bez CO2 přistupovat rozdílně. Jediné kritérium je to, co píše Marcel - filtr nesmí být zanesený bordýlkem, což se pozná na sníženém průtoku filtru...


Vespertilio - 10/02/2013

Díky za odpovědi. No poslední dobou mám pocit, že se mi výrazně zhoršila kvalita vody. Je poměrně kalná...Nevím tedy, jestli mám vodu měnit častěji, nebo je problém v nekvalitním filtru, popřípadě je filtr znečištěný. To jsem vyloučil, koukl jsem na molitan a je jen hnědý, takže nejspíš plný užitečných bakterií. Vodu vyměnuji tak, že zhruba každé 3 týdny 20 % jde s odkalením pryč a je nahrazena vodou novou. zde jsem se ale dočetl, že u přídodního akva není radno provádět velkou výměnu vody, snad pouze jen při velkých zásazích do nádrže.

Přemýšlím o koupi nového vnějšího filtru. Mám nějaký starší vnitřní, sice pracuje nejspíš dobře, ale jelikož už má svoje roky, stálo by za přemýšlení koupit novej. Navíc jsem si omylem spláchl do záchodu:D takovej malinkej molitánek, kterej byl původně přímo v prostoru pro aktivní uhlí, takže tím je možná efektivita filtru trochu narušená. Tenhle ztracenej kousek jsem sice nahradil domácím kouskem molitanu aspoň v trošku podobném tvaru, ale netuším, jestli pracuje tak jak má.:)

V článku se píše, aby filtr přefiltroval objem akvária 10-15 x, tj. u 150 l akvária by průtok musel být minimálně 1500 l/h, ale filtry určené např. pro 250 L akrária mají protok pouze kolem 500-600 l/h...To je zvláštní.


Vyghum - 10/02/2013

Internet je plný rozporuplných informací. V době nedávno minulé se v urputné snaze zabránit růstu řas psalo, že má být proud v akváriu co možná nejmenší. Uběhla nějaká doba a nové poznatky, sepsané mimo jiné i na tomto webu, naopak říkají, že proud je žádoucí. Nebudu tu opisovat již napsané, jen chci říct, že přesná definice pro každé akvárium neexistuje a musíš si svoje optimum nalézt sám. Jsou akvária, kde rostliny vlající ve vodním víru mají vitální růst a excelentní vzhled, stejně tak jsou akvária, kde je minimální proud nebo jsou dokonce bez filtru a také mají vitální rostliny a výborný vzhled. Jsou různé přístupy a tomu odpovídající výsledky... a teď babo raď ;o)


grunda - 10/02/2013

u akvária bez CO2 není třeba tak velký proud. Stačí 2-4 násobek objemu akva, filtr bych každopádně čistil každý měsíc, výměny vody bych naopak dělal minimálně(za předpoklad, že nemáš přerybněné akva). Chtělo by to prezentaci a pak budeme moct poradit konkrétně na míru;)


Ardjuna - 11/02/2013

Já, když si něčím nejsem jistý nebo narazím na zjevně rozporuplné informace, mezi kterými se prostě nedokážu rozhodnout, se vždy snažím řídit podle zdravého selského rozumu. Minimálně pro stanovení určitých "rozumných" mantinelů je to myslím dobrý pomocník. Těžko může něčemu prospět, když budu mít v akváriu centrifugu (= extra super výkonný filtr) ... a podobně nebude asi moc dobré, když se budu snažit napodobit stojaté vesnické rybníčky "brčály" (= žádný filtr, žádná cirkulace vody). Mně osobně je v podstatě ukradený, jak velký má můj filtr výkon. Co mě zajímá, je, jestli mi dokáže aspoň trochu "rozpohybovat" tu vodní masu, co mám v akváriu (a to jednak kvůli tomu, aby měly všechny rostliny neustále čerstvý přísun nových živin ... a jednak kvůli tomu, aby mi nečistoty a rozpuštěný bordel z celého akvárka postupně prošly filtrací).

Různých přístupů a metod existuje nepřeberné množství. Vždycky ale bude záležet na tom, čeho chceš dosáhnout, proč to akvárko máš a co v něm chceš mít. Pokud chceš mít v akvárku jen nějaké mechy, anubiasy nebo kapradiny, tak ti stačí málo světla, málo živin (a samozřejmě i málo CO2) ... a tím pádem i méně časté výměny vody. Pokud chceš mít v akvárku různobarevné druhy rostlin, pak jim opět musíš vytvořit vhodné podmínky pro život, což už ale bude chtít asi o něco více světla, více živin ... a kvůli tomu pak i častější výměny vody, lepší a důkladnější údržbu akvária apod. Vyšperkované akvárko vyžaduje mnohem více práce a zásahů než akvárka, u kterých je ti jedno, jestli v nich jsou řasy nebo jestli máš přerostlé rostliny.

Tím chci jen říct, že je podle mého názoru vždy lepší si nejdřív stanovit určité cíle, kterých chceš se svým akvárkem dosáhnout ... proč ho chceš mít. Pod slabým osvětlením ti i při sebelepší snaze některé druhy světlomilných rostlin prostě neporostou. Při silném osvětlení je zase potřeba doplňovat do akvárka větší množství živin a CO2, jinak ti rostliny zcela nevyhnutelně zkolabují. Stejně tak pokud budeš mít v 50L akvárku 50ks závojnatek, tak bez extra výkonné filtrace a častých výměn vody prostě neobejdeš, protože některé ryby prostě produkují extrémně velké množství odpadních látek. Naproti tomu u akvárka, které bude na všech úrovních napěchované rostlinami si můžeš klidně dovolit použít mnohem slabší filtraci, protože většinu "filtrování" budou provádět rostliny. Podobně velké množství rostlin je užitečné i pro nízkou hladinu živin ve vodním sloupci. Čím více rostlin, tím méně bordelu ve vodě ... tím delší intervaly mezi výměnami vody si můžeš (teoreticky) dovolit. Na druhou stranu je ale potřeba myslet i na světlo, a tedy i to, že čím silnější světlo, tím rychleji ti porostou řasy ... aby měl tedy jejich růst v silně osvětlené nádrži pod kontrolou, musíš častěji měnit vodu a důkladněji provádět údržbu + mít dostatečně výkonný filtr (který ti bude zvládat odbourávat větší množství potenciálně rizikových látek) ... atd. V akváriu je prostě celá řada faktorů, které spolu úzce souvisejí: světlo, živiny, množství rostlin, množství ryb (= zdroj odpadních látek) atd. A tohle všechno musíš nějak rozumně sladit ... pokud chceš, aby ti to fungovalo.


Další stránka