Jsme největší eshop s akvaristikou v ČR a SK!
555 444 753(Po-Pá: 7-15h.)
Expedujeme ihneddoprava zdarmasklad v OpavěDokážeme poradit

Hnědá řasa na dekoraci a starších listech

V kategorii: Řasy

Zdenda6 - 16/10/2012

Ahoj,

prosím o radu ohledně hnědých řas. Tvoří se mi hnědá, jakoby prachová řasa na kamenech, písku a starších listech rostlin. Růst rostlin nic moc...

- Nádrž 120 L (Juwel Lido 120,61x41x58cm)
- Osvětlení v setu 2 x T5 24W, denně 10h. Osvětlení je cca 1 CM NAD HLADINOU !
- Dno JBL
- CO2 denně 13 hodin, 3 hodiny před světly, difusor Dennerle, cca 3 b/s, bublinky jsou tlačeny proudem k písku. Nemyslím, že by zde byl problém. Dropchecker Dennerle světle zelený.

Hnojení cca 14 dnů komplet Dennerle V30, Vitamix, železo v tabletách, denně A 1 daily NPK cca 8 kapek na 120l (doporučení výrobce 4/100l). Po tomto zlepšení růstu. Valisneria velmi dobrý růst, vyrazila mnoho nových výhonků, nahoře pod světlem na listech hnědá řasa lehce stíratelná. Ostatní i kobercové rostliny zlepšení, jen stále na starých (cca 2 týdny) listech se tvoří hnědá řasa.

Dříve PMDD, CO2 nonstop. Pak jsme trochu navýšil substrát (čistým pískem) po stranách nádrže kam jsem přesadil Blyxu a ta začala stagnovat. Dříve rostla hrozně rychle, že jsme musel vyhazovat (i když staré listy měla také hnědé).

Proud v celé nádrži, strhává co2 ke dnu, světla dost, hnojim co to dá...

KH 5-6
GH 12
PH 6
CO2 cca 40-50 mg/l (dle výpočtu z tabulky KHxPH)
NO2 méně než 0,3 mg/l
NO3 12,5 mg/l
PO4 0,2 mg/l (dříve cca 1,2 mg/l přidával jsem doplňkově)


Nyní jsem odstavil /zatemnil jednu zářivku a uvidím co se bude dít. Dále zkusím přejít na hnojivo od Easylife.

Nějaká rada pls ?

Dříve jsme neměl problém viz moje akva: http://www.aquapage.cz/akvarium.php?detail=2769


Ardjuna - 16/10/2012

Ahoj Zdendo,

1) Troufám si téměř s jistotou tvrdit, že máš určitě málo světla. Ve vzdálenosti 60 cm od světla mi podle mých měření vychází u dvou zářivek T5 s kvalitními reflektory jen cca 30 μmol PAR, což je docela málo (obzvlášť pro nízké rostlinky, kterých tam máš dost). Kromě toho nevím, jestli vůbec na těchto zářivkách nějaké reflektory jsou (ale Juwel obvykle u svých zářivek reflektory používá). Osobně bych světlo možná ještě přidal (i když nevím, jak toho v tom akvarijním setu jednoduše docílit - to bude asi trochu oříšek).

2) Podle fotografií to vypadá (možná se pletu), že tvoje akvárko není příliš staré. Rostliny vypadají docela nově - zdá se mi, že nejsou ještě moc rozrostlé. Pokud je tomu tak, tak výskyt této řasy je v nových akváriích velmi běžným jevem - nic neobvyklého. Bývá to spojeno s šokem (resp. překotnými chemickými procesy), který se odehrává v substrátu čerstvě zaplaveném vodou a přechodem rostlin z emerzního (nadvodního) na submerzní (podvodní) styl života.

3) Pokud má tvoje akvárium už pár měsíců za sebou, tipoval bych to na všudypřítomný problém s CO2 (přestože říkáš, že zde podle tebe problém nebude). 3 bubl./s ve 120L akváriu mi připadá jako dost málo. Já mám jedno 125L akvárko a přidávám do něj zhruba 5-6 bubl./s. Navíc, když snížím proud, mám nejpozději do týdne problém s řasami.

Možná ti to bude připadat už jako hodně ohraná písnička, ale je opravdu důležité mít: a) dostatečné osvětlení => ideální kolem 50 μmol PAR u substrátu; b) zajistit dostatečnou a zároveň stabilní úroveň CO2, který je navíc nutné dobře rozpouštět ve vodě a v neposlední řadě ho kvalitním proudem rozvádět po celé nádrži ke všem rostlinám [tohle bývá nejvíce podceňovaný krok !!!]; c) dostatečně přihnojovat, tak aby rostlinám nechyběly žádné živiny.

Opravdu bych nepodceňoval hlavně ten CO2: 1) maximální možná koncentrace, kterou ještě ryby snesou; 2) co nejlepší rozpouštění => ideální je používat atomizér nebo reaktor; s difuzorem to jde ale také dobře; 3) silný proud => nebudeš-li mít kvalitní cirkulaci vody (tak, aby se ti voda v akváriu "točila" jako válec a rovnoměrně "omývala" všechny rostliny, bude ti k ničemu, že přidáváš do vody dostatek CO2 => nedostane se ti totiž ke všem rostlinám ... a pokud ano, tak ho díky nevhodné podobě nemusejí dobře a snadno asimilovat). Jakmile ti proud neroznese v dostatečné míře živiny opravdu ke všem rostlinám, začnou se ti na některých z nich chytat řasy. Pak už pro ně bude snadné se šířit po akváriu i na ty relativně zdravé rostliny.

Pokud něco z výše uvedeného nebudeš schopen zajistit, pak je ještě možné si trochu pomoct jinými způsoby ... např. si pořídit několik "řasožroutů" (krevetky, SAE, otíci ...), častěji měnit vodu a čistit akvárko + filty ...


Zdenda6 - 17/10/2012

Ještě než se pustím do odpovědí tak děkuju moc za komentář.

Tedy:

1/ Zářivky jsou bez reflektorů. Mám je zakoupené a v minulosti jsem je tam asi týden měl, ale vyndal jsem je protože jsme se nic moc nezlepšilo (spíše naopak, ale teď zpětně když nad tím přemýšlím tak to byla asi příliš krátká doba). Takže dnes reflektory na obě zářivky opět nasazeny.

2/ Nádrž založena cca v březnu. Nicméně postřeh správný. Rosliny (Blyxy) jsem cca asi před 2 týdny vylovil otrhal spodní hnědé listy od řasy a opět zasadil. Rostliny v popředí jsou zasazeny nové ve stejnou dobu před cca 2 týdny.

3/ Zvýšena dávkování CO2 a prodloužen interval dávkování . Původně 7-20:00, nyní 4-20:00. Světla od 11-21:00.

4/Co se týče proudu + strhávání CO2 snad napoví foto níže.
Proud strhává bublinky na čelní sklo, pak podél předního skla dolu na dno. Nad předním sklem jsou dvě malé hadičky (které jsem napojil na vývod), které podpořují proud dále na druhou stranu a bublinky jsou až u Valisnerií (které rostou opravdu dobře, kdy každý týden odstřihávám nové šlahouny).

Nicméně mohu ještě přidat čerpadlo. O tom popřemýšlím kam umístit, atd.

Zatím díky a určitě moc uvítám další rady, komentáře tipy, atd.:)


Ardjuna - 17/10/2012

Ahoj Zdendo,

tak jsem se psal s odpovědí a celé se mi to povedlo smazat, takže už jen stručně:
- zdá se mi, že s CO2 by problém být nemusel
- tipoval bych to teď hlavně na nedostatek světla (především v nižších patrech)
- zkusil bych použít nějakou novou "pokusnou" středně vysokou rostlinu (nějakou červenolistou nebo třeba pogostemon erectus, pokud se ti ho povede sehnat); pokud ti dobře poroste, světlo by mohlo být dostatečné; pokud se jí nebude příliš dařit, světlo bude asi stále problém
Poznámka na závěr: Jakékoli změny se na rostlinách projeví obvykle tak za 2-3 týdny, takže musíš vyčkat ... a teprve pak posoudit, jestli měly provedené změny smysl.
PS: Zapínání CO2 7 hodin před světly je zbytečné (stačí tak max. 2-3 hodiny - za předpokladu, že se ti dobře rozpouští a máš zajištěnu jeho dobrou distribuci).


milosak - 17/10/2012

Jenom bych upřesnil o předstihu spouštění CO2 před světly.

Rozpouštění je hodně závislé na celkové tvrdosti vody v AK.

Při vysokém GH např. u mě nestačí 3 hod. a tak jsem zvýšil na 4. Ještě mě napadlo jedno řešení, které by bylo ovšem za daleko větší peníz
a to by byl programovatelný Eheim, který by omezil při rozjezdu proud v AK .

Ono se to nezdá, ale jednou jsem po krmení jsem zapomněl zapnout filtraci a za 5 hod sycení bez filtru bylo na katastrofu zaděláno.


Ardjuna - 17/10/2012

Myslím, že tvrdost (ať už celková nebo přechodná) nemá na rozpouštění přidaného CO2 ve vodě žádný vliv. Nedávno jsem zrovna podobný problém řešil s jedním chemikem. Při dodání CO2 do vody se CO2 ve vodě rozpustí a jeho malá část (méně než 1%) pak zreaguje s vodou za vzniku kyseliny H2CO3, která pak částečně dále disociuje na HCO3- a H+ (díky tomu pak dojde k mírnému poklesu pH; na KH nebo GH to ale nemá žádný měřitelný vliv). Množství minerálů obsažených ve vodě tudíž s rozpouštěním CO2 nijak přímo nesouvisí. Koncentrace přidaného CO2 tedy bude naprosto stejná ve vodě měkké i tvrdé (bude ho tam přesně tolik, kolik ho tam dodáme).

Druhá věc je ovšem celkový obsah uhlíku ve vodě ... a právě to si mnoho lidí plete. V tvrdší vodě může být vyšší celkový obsah uhlíku (protože tato voda obsahuje samozřejmě více uhličitanů (HCO3/CO3). To ale nijak přímo nesouvisí s CO2, které uměle přidáváme do nádrže. Při sycení CO2 platí, že ve vodě je přesně tolik CO2, kolik ho tam přidáme (a na to opravdu tvrdost vody nemá vliv). CO2 se rozpustí [resp. přemění z CO2(g) na CO2(aq)] v měkké i tvrdé vodě stejně. Více k tomu na http://akva.wu.cz/index.php?id=co2chemie nebo http://www.barrreport.com/showthread.php/4381-CO2-solubility-as-a-Function-of-KH.


Gargamel - 17/10/2012

Ano celková tvrdost nemá na rozpouštění CO2 vliv. Dá se ale to samé říct i o KH neboli uhličitanové tvrdosti?
Podle mě na to KH vliv má - to jen mým pozorováním, kdy jsem používal různé zdroje vody. Z chemického hlediska o tom moc nevím. Ono totiž většinou kde je vysoká celková tvrdost, je vysoká i KH (uhličitanová tvrdost, jinak řečeno alkalita).
Z pozorování více akvaristů vyplynulo, že vysoké GH (celk. tvrdost) rostlinám vůbec nevadí. Vyzkoušeli to pomocí vysokých dávek hořčíku a vápníku, které GH zvedají. Rostliny rostly naopak spíše lépe. Vyvrátilo se tak, že za špatným růstem rostlin je GH. Ovšem KH se ukázala jako klíčová, protože ta podle pozorování těch samých akvaristů způsobovala horší růst rostlin. Domnívám se, že rostlinám KH vadí právě kvůli tomu, že se při vysokém KH se špatně rozpouští CO2 a rostliny ho nejsou schopny přijmout - špatný růst.


milosak - 18/10/2012

Pravdou je , že KH vysoký mám, nyní 13 , teď co jsem vyladil světlo a o hodně přitlačil CO2 všechen růst se markantně zlepšil.

Podle mých odhadů jedu na 5 - 6 b/s a to je dost na 72l , nebo ne ?


Ardjuna - 18/10/2012

#7 (gargamel):

Jde o to, že některé rostliny (např. vallisneria) upřednostňují jako zdroj uhlíku HCO3/CO3 před CO2. Těmto rostlinám se tedy bude dařit lépe v tvrdší vodě, kde je většina uhlíku ve formě HCO3/CO3. Např. ve vodách s pH nad 8 (= typicky tvrdá voda) už není žádné CO2, ale veškerý uhlík je tam ve formě HCO3; při pH nad 10 už začíná převažovat CO3. POZOR: Tohle platí jen v případě, že do vody nepřidáváme žádný CO2 !!! Takže pokud máme tvrdou vodu a nasadíme si do akvária rostliny, kterým se daří v měkké vodě (která má zároveň nízké KH), tak tam tyto rostliny budou strádat. Většina rostlin ale preferuje CO2 (před HCO3/CO3), což je také důvod, proč přidáváme do vody CO2. Když přidáváte do vody CO2 z tlakové lahve, nemusíte se zajímat o to, zda máte vodu tvrdou nebo měkkou (nebo zda má nízké či vysoké KH). Když do vody přidáváte CO2, toto CO2 zůstává z 99% ve formě CO2 ... a pouze méně než 1% se přeměňuje na H2CO3, a pak dále na HCO3 nebo CO3 v závislosti na pH. KH tedy může hrát nějakou roli pouze v akváriích bez umělého přidávání CO2. Znovu musím zopakovat, že pokud do vody přidáváte CO2, rostliny budou "happy" a vrhnout se nejprve na tuto formu uhlíku ... teprve když by dodané CO2 z vody vyčerpaly, "přepnou se" na získávání uhlíku z HCO3/CO3. To je mimochodem také důvod, proč je velmi důležité zajistit rostlinám dostatek CO2 a udržovat jeho stabilní úroveň (bez výkyvů). CO2 je totiž pro rostliny lehce stravitelné (tzn. že při jeho "trávení" nemusejí spalovat tolik energie), narozdíl od HCO3 nebo CO3, k jejichž štěpení musejí rostliny vydat spoustu cenné energie. Navíc si rostliny musejí pro štěpení uhlíku vytvářet speciální enzymy (tzv. rubisco). Když tedy rostliny mají ve vodě dostatek volného CO2, nepotřebují si vytvářet tolik enzymů. Když ale CO2 z vody vyčerpají, musí se "přeorientovat" na příjem uhlíku z jiných zdrojů (= HCO3 nebo CO3) ... což znamená, že si musejí složitě vytvářet nové enzymy. Teď si zkuste představit, co se asi děje, když máte po zapnutí světel ve vodě CO2 málo. Jak na to budou reagovat rostliny? Budou nucené si vytvářet nové enzymy, aby mohly nedostatek lehce stravitelného CO2 pokrýt ze zásob HCO3/CO3. Když se pak během dalších pár hodin koncentrace CO2 ve vodě zvýší, rostliny se zase přepnout na příjem CO2 a začnou odbourávat přebytečné enzymy (aby ušetřenou energii mohly přesměrovat do růstu). Pokud se tento scénář často/pravidelně opakuje, rostliny to neustálé "přepínání" velmi vysiluje. Proto je hodně důležité, aby měly rostliny hned po zapnutí světel dostatek CO2 ... a jeho koncentrace by měla být pokud možno stabilní (bez výkyvů). Nemělo by dojít k tomu, že budou mít v některém okamžiku rostliny CO2 nedostatek.

Takže KH (= uhličitanová tvrdost neboli alkalita) je tvořena především HCO3 a CO3. Čím vyšší KH, tím vyšší je vodě poměr HCO3/CO3 ku CO2. Opět opakuji, že teď mluvíme o uzavřeném systému (bez umělého přidávání CO2). Když budete mít vysoké KH (= hodně HCO3/CO3 a velmi málo nebo žádné volné CO2), rostliny, které neumí přijímat uhlík z HCO3/CO3 vám v takovém prostředí pravděpodobně odumřou; ty rostliny, které to umí, poznáte podle toho, že se jim bude na horní straně listů srážet vápník (např. vallisneria nebo egeria). Proto řada akvaristů používá spíše měkkou vodu s relativně nízkým KH, což vyhovuje většině rostlin (a v takových systémech může být ve vodě relativní dostatek volného CO2 i bez jeho umělého přidávání). Vše, co se někde dočtete o rozpustnosti CO2 ve vodě v závislosti na pH, KH nebo GH ... platí pouze pro uzavřený systém (bez umělého přidávání CO2). Pokud do akvária přidáváte CO2, nehrají tyto parametry téměř žádnou roli (nebo abych byl přesný: mají na to méně než 1% vliv).

Viz odkazy v příspěvku #6.

#8 (milosak):
Počet bublinek je v podstatě nic neříkající údaj. Důležité je přidávat do vody dostatek CO2 - ideálně tolik, kolik ryby/krevetky snesou. Orientačně v tom může pomoct barva drop checkeru, ale opravdu jen orientačně. Já mám např. barvu drop checkeru žlutou a krevetky se chovají zcela normálně. Ve druhém akvárku mám drop checker světle zelený a když jsem zkoušel ještě o trošku přidat CO2, některé rybky už se začaly chovat divně (tak jsem to zase trochu stáhnul). Každý druh ryb může snést rozdílnou koncentraci CO2.


Gargamel - 18/10/2012

Ano, nad tím nízkým KH, které je vhodné pro rostliny jsem už přemýšlel. Např tato nádrž Horáce: http://www.akvarko.cz/akvarium.php?nadrz=5142 je úplně bez přidávání CO2. Když jsem si ji kdysi víc prohlížel, objevil jsem, že KH jeho vody je jen 2°dKH. Proto přihnojovat COčkem ani v tak zarostlém akváriu nemusel. Kdyby se ale o něco podobného pokoušel člověk s vodou KH 8°dKH, pravděpodobně by pohořel - musel by radikálně snížit množství světla a to už by zase některé z těch rostlin neakceptovaly.

Jinak mi ale potom neleze do hlavy, proč v některém 100l akváriu stačí přidávat 1 bubl/s a v dalším je pro dosažení té samé koncentrace CO2 dodat třeba 3 bubl./s. Do teď jsem žil v domnění, že za to může primárně množství světla, biomasy v akváriu a KH. No ten tvůj příspěvek mi zní logicky a o tom KH a závislosti na rozpuštění CO2 už nejsem až tak přesvědčený.


Zdenda6 - 19/10/2012

Ahoj všem,

takže ještě doplňuji, že jsem dnes zakoupil čerpadlo Eheim 600 l/h (asi ho ale trochu přiškrtím) pro podpoření proudu.

Má smysl to napojit na spínací hodiny světel nebo CO2 nebo nonstop ? Případně má smysl aby běžela cirkulace, když je vypnuto CO ?


Ardjuna - 19/10/2012

Já mám v jednom akváriu také pomocné čerpadlo, a to zapínám/vypínám společně se světly ... hlavně proto, aby si rybky/rostlinky mohly večer odpočinout. Když rostlinky "spí", tak moc živin/CO2 nepotřebují ;)


Zdenda6 - 20/10/2012

To Marcel:

díval jsme se ještě na Tvou nádrž RED EYE (125 l). Jaké osvětlení jsi tam měl/máš ? Připadá mi to stejné jako mám já v setu Juwel 2x24W T5 a také s reflektory. Přemýšlím totiž na zakoupení ještě jedné stejné rampy, která by šla bez problému přidat. Nicméně pokud máš stejné osvětlení a ještě několik cm nad akváriem (já to mám cca 1 cm nad hladinou) a Tvé akva roste krásně, nevím zda by mělo smysl.

Z.


ceklis - 01/12/2012

zdravim pomze mi niekoto ako sa mam zbavit tejto riasy respektive zamedzit rast? je len na staršich listoch
dik


Pepis - 01/12/2012

Ahoj, nevím jak dlouho je akvarium zaběhlé, ale většinou je příčina čpavek po založení akvária a hodně světla. Poučné čtení najdeč tady na webu https://www.rostlinna-akvaria.cz/hneda-rasa-70


ceklis - 01/12/2012

cpavok to uz neni pred zabehnutim to vizeralo katastrofalne cca 2-3mesiace je to len na starich listoch na Staurogyne
repens a Alternanthera reineckii ktora ma byt cervena a je zelena iba vnutornu stanu listou ma cervenu.neviem ci to mam odstrihat a nehat len nove listy?


Gargamel - 01/12/2012

V zaběhlém akváriu se to vyskytuje na starších listech, pokud nejsou rostliny v kondici. Osvědčilo se mi zajistit stabilní a dostatečnou dávku CO2 a kvalitně a pravidelně hnojit. Tak se rostliny vzpamatují a řasa se nebude tvořit. Opravdu důležité je mít to CO2 stabilní, nastavit třeba 3 bubl/s a nechat to tak. Stabilní musí být nejen během dne (spustit 2 hodiny před světly), ale i v dlouhodobém horizontu. Samozřejmostí je potom dobrý proud. Čím více svítíš, tím více bubl/s je třeba pouštět a tím silnější proud musí být.
Hnojil bych něco ve stylu EI nebo třeba 1/3 dávek EI pokud máš málo rostlin a k tomu nastav CO2 a čekej až se rostliny zlepší. Po cca třech týdnech by mělo být viditelné zlepšení (pokud máš tedy správně nastavené světlo).


ceklis - 01/12/2012

kupil som PH regulator CO2 je stabilne stale..jedine zeby som mal nastavene vysoke Ph a to mam nastavena na 6,5 a Kh mam 6-5 coz je na take vysoke Kh dost nizke Ph DC mam stale zelene troska do zlta.Alternanthera reineckii jedna sa mi zacala krutit.je to naznak nedostatku zivin? NO3 50mg mma dost PO4 3mg Fe 0,5.mg tyzdene

spravne nastavene sletlo nechapem ako to myslis?


Gargamel - 01/12/2012

Podívej se tady: http://www.akva.wu.cz/index.php?id=mereni a nastav světlo tak, aby bylo u dna cca 50 PAR.


Další stránka