Jsme největší eshop s akvaristikou v ČR a SK!
555 444 753(Po-Pá: 7-15h.)
Expedujeme ihneddoprava zdarmasklad v OpavěDokážeme poradit

Ferox, Estemative index, PMDD

V kategorii: Hnojení

radka73 - 23/02/2014

Můžete mi prosím poradit, jaké hnojivo požívat?
Mám 112l akvárium, svítím 1W/L, CO2 zatím z kvasničáku. Filtr Fluval externí. Proudění je dobré, přes rozstřikovací rampu, i jednou svisle na rozhánění bublinek CO2. Rybky zatím nejsou.

PMDD jsem zavrhla. Zatím vodu nemám změřenou, testy mi příjdou až příští týden. Mám jen nepřesné info z vodárny (středně tvrdá voda).

Favority jsou EI a Ferox. Ale potřebuju vědět, jak častá je třeba výměna vody u Feroxu a jaké balíčky dalších látek je k němu třeba přikoupit.
Samozřejmě, že se budu řídit NO3 ve vodě a dalšími.
Jak to děláte vy?
Podle metody El vidím, že je třeba tento vzorec:
Dusičnany (NO3) 20mg/l týdně
Draslík (K) 30mg/l týdně
Fosforečnany (PO4) 3mg/l týdně
Hořčík (Mg) 10mg/l týdně
Železo (Fe) 0.5mg/l týdně

Ale co ten síran draselný, síran hořečnatý... čím víc to studuju, tím víc jsem z toho jelen.

EL ma makroprvky a mikroprvky (v TEnso coctailu). A Ferox? To je kompletní hnojivo, nebo jak? Bez KNO3?

Teď používám nouzově EASY LIFE Profito, ale není tam fosfor a další.

Akvárium mám cca 10 dní v záběhu a začíná se mi tam pomalu dělat hnědá řasa na listech rostlin a na dně. Ta by měla zmizet, doufám.


administrator - 23/02/2014

Pro rostliny jsou nejpodstatnější živiny dusičnany, fosforečnany, draslík, železo, hořčík.
Železo, draslík, hořčík obsahuje Ferox. Tyto živiny by jeho přidáváním měly být v naprosté většině nádrží pokryty.
Zbývají dusičnany a fosforečnany. Dusičnany je dobré držet mezi 5-15 mg/l a fosforečnany mezi 0,1-0,4 mg/l. Stačí si na to koupit dva testy - nejlepší od JBL, např. ty od rataje jsou zralé tak do koše. Podle těch testů stačí tyto hodnoty udržovat - když budou vyšší, měnit víc vody, když nižší, přihnojit dusičnany pomocí Nitro Plus a fosforečnany pomocí Fosfo plus.


grunda - 23/02/2014

hlavně nezapomeň na CO2, při té palbě světla ti kvasnice stačit nebudou, na to vem jed;)


radka73 - 27/02/2014

To je divné.
Používám to hnojivo Easy life, o kterém jsem se zmínila. Nemá obsahovat fosfor, podle toho co jsem vyčetla na netu.
Přitom jsem testem PO4 od JBL naměřila v akva koncentraci 0,8. Ve vodovodní vodě je nula.
Odkud se vzal? Mám tam dno Manado a pod tím staré dno od Rataje.
Akva je cca 3 týdny založené. Vodu teď měním co 2 dny, třetinu až polovinu, kvůli těm řasám.
Ve fitru Fluval 104 mám molitan, keramiku a aktivní uhlí, které za pár dní vyndám a startovací bakterie.
Teď mám v akva hnědou řasu, na kobercovkách, na listech rostlin a bílém písku.
2 dny tam mám 4 otíky a 2 ancíky, kterí se činí ;-) Stačí vůbec na to 112l akva?
Zítra mi přijdou další testy, tak uvidíme.
Pak začnu hnojit tím Feroxem.


optimas - 28/02/2014

Těch 0,8 PO4 bych se nebál. já mám ve svojí 112 tuhle hodnotu běžně a akva mám bez řas. Spíše bych měl obavy z toho osvětlení. Těch 1W/l je opravdu moc a proto ti rozbujely řasy v takhle čerstvým akva. Já bych rozhodně ubral na 0,5W/l. Já mám 0,6W/l a akva funguje, když jsem si koupil přídavné osvětlení tady z eshopu 2x24W a + setových 2x18W tak se mi udělal zelený zákal a měl jsem taky tokového čerstváčka. Zbavil jsem se ho až UV lampou. Taky jsem používal výrobky Easy Life Profito, Kalium, Fosfo, Ferro, Nitro a teď jsem přešel na Ferox. Zdá se, že po Feroxu ty rostlinky jsou takové hezčí jak po Profitu, ale hnojím teprve 2 týden a výměna vody je jednou za týden 1/3 vody. U Feroxu to není jako u EI. A chtělo by to celkovou fotku akva ať víme jak vypadají rostlinky a kolik jich tam máš.


Dejvwa - 28/02/2014

To já jsem s PO4 opatrnější, nad 0,2 nejdu. Podle mě máš tolik PO4 z toho starýho dna od Rataje, možná do sebe něco natáhlo Manado. Ale souhlasím, že světlo bude na začátek asi moc, určitě bych ubral, aspoň dokud se nezbavíš řasy. Navíc při takové palbě, bude potřeba hodně CO2!!! Jelikož PO4 u tebe nebude limitní prvek, skoro bych se vsadil, že to bude CO2 a to je špatně. Co se týče hnědé řasy, tak v nově založených akváriích je to běžné a je to z důvodu, že se nestačily rozmnožit nutrifikační bakterie. Jinak na jenom angl. foru jsem četl, že hnědá řasa má co dočinění s NO3, takže bych ho změřil raděj taky. Já mám ve vstupní vodě 47,3 mg/l NO3 a hnědou řasu mám střídavě pořát. Tak hodně štěstí ;) A zvážil bych určitě CO2 z láhve :)


optimas - 01/03/2014

Taky bych se zbavil toho burčáku a přešel na bombu. Buď z hasičáku což tě vyjde levněji nebo zainvestovat a pořídit si nějaký set tady z eshopu. Máš hodně světla málo CO2. Když se podíváš na tuhle rostlinku tak ta potřebuje až 1mg/l PO4 a když se podíváš na metodu hnojení EI tak dodáš týdně 3mg/l PO4. Takže těch 0,8mg/l je jen slabý odvar pokud budeš hnojit EI.
Tohle si přečti, je tam jak o Fosforu a dalších živinách v akva
https://www.rostlinna-akvaria.cz/clanky/hnojeni


radka73 - 01/03/2014

Posilam tu fotku toho meho akva.
Na té černobílé fotce je umístění rostlin po založení akvária. Změna je jen v tom, že Anubias je přesunutý k bílému písku, ať není u světla. A byly v úterý přikoupeny 2 rostliny. Alternanthera reinec, ta je vedle Zosterofolie a Echinodorus grisebac, ten je zatím vlevo vzadu za pařezem, kde jsou mechy. Je to na těch barevných fotkách, co jsem udělala před chvíli.
Uvažuji, že bych asi dala ten kořen s tím mechem pryč. Zatím je akva v záběhu, tak to ještě není finální podoba. Možná i to pozadí dám pryč, ale bude mi ho líto. Uvidím ještě.
Problém je v tom, že hasičáky je problém plnit. Dávaj od toho ruce pryč, když to není homologované.
takže nezbývá než koupit originální set. Mám tu vyhlídnutý, ale zatím mám jiné, důležitější výdaje :-(

PO4 zvýšit? To se bojím kvůli těm řasám. TEst dávám taky do přílohy pro jistotu.
Možná je ta hodnota nižší 0,4. Blbě vidím.
A zjistila jsem, že P04 se mi objeví ve vodě z Akvaregulátoru. Ten jsem zkusila přidávat do vyměněné vody. Ale už s ním končím.


optimas - 01/03/2014

Já jsem nepsal aby jsi zvedla ještě PO4, ale že některé rostliny potřebují 1mg/l PO4 a ty zrovna máš tu rostlinku o které jsem psal. Máš strašně málo rostlinek, zvláště pak rychlerostoucích stonkovek. Při založení akva by mělo být osazeno 80% dna a když vidím ty tvoje kytky tak to jsou skoro všechno pomalu rostoucí. Ty nemáš dost rostlinek nato aby to žraly ty živiny. Začni číst o akva
http://www.horacovoakvarium.cz/clanky_menu.htm
http://prirodni-akvarium.cz/index.php?id=rasy_atlas
http://rybicky.net/forum/
Takhle z toho testu moc poznat nejde, ale taky to vypadá na těch 0,4, ale pořád to není ten důvod proč tam máš tu řasu. hlavní problém je to světlo je ho strašně moc na tak málo rostlinek. Když se podíváš na moje akva http://rybicky.net/nadrze/18550 tak ho mám dosti zarostlé a PO4 se mě pohybuje kolem 0,6-1mg/l a nemám žádnou řasu. Ubrat světlo a dodat CO2. Vidím, že tam máš i Dropcheckr, ale je ti prakticky k ničemu, protože jde vidět, že je barva tmavá. barva toho roztoku v DC má být světle zelená až lehce do žluta. Pokud ti do vody dává PO4 ten Akvaregulator tak nechávej vodu odstát a nebo si kup takový co neobsahuje fosforečnany
http://www.akvarko.cz/clanky.php?str=130


radka73 - 01/03/2014

Dnes jsem vyměnila 1/4 vody, dala jsem tam odstátou bez akvaregulatoru a PO4 je 0,1-0,2.
Přídavné osvětlení jsem tedy vypnula a svítím 2x18. Kdybych nechala zapnuté jen to přídavné co mám vpředu (80W), tak není osvětlené pozadí.
Co kdybych nechala všechna světla a snížila dobu svitu? Teď jsem měla těch 11 hodin. Což je asi dlouho.
Vyřeším to přikoupením dalších rostlinek a zřejmě i krevetky. Snad tu řasu spasou.
Když přežívají otíci a ancíci, tak by mohly přežít i ony. Nechám to pořádně zarůst a pak budu řešit další.
Akorát jak s tím hnojením, aby mi nechíply ty rostlinky. Místo burčáku a než si pořídím CO2 bombu mi bylo doporučeno přidávat do vody tekutý uhlík.

A myslela jsem si, že hnědá řasa se dělá jen při slabém osvětlení. Zelená při silném. A vidím, že tomu tak asi není.


optimas - 02/03/2014

Ty svítíš 80W + ještě 2x18W????? To máš skoro 120W. Ukaž co máš za přídavné osvětlení nebo pošli odkaz kde jsi to koupila. A stačí bohatě 10hod. svítit. Já svítím 8-12.00 15.00-21.00. Jestli máš profito tak dávkuj dál profito. Já ho taky dával sice ale každý den 1,5 - 2 ml denně. Takže začni po těm menších dávkách. Tady máš něco jak na tu řasu.
Léčba:
Z výše uvedeného vyplývá, že kromě světla hrají hlavní roli při přemnožení rozsivek v akváriích s malým počtem rostlin především křemičitany, fosforečnany a dusičnany. V hustě osázených akváriích tato jednoduchá matematiky neplatí, protože v tomto prostředí k přemnožení řas v důsledku nadbytku živin obvykle nedochází ... alespoň tedy pokud jsou tam ve velkém množství přítomny rostliny, které většinu živin spotřebují a kromě toho řasy připraví o značnou část světla.

Světlo
Světlo je jednou z věcí, kterou můžeme během přemnožení rozsivek minimalizovat. Bez světla budou rozsivky odříznuté od jednoho z požadavků na svůj růst. Buď můžete omezit fotoperiodu (tj. svítit o pár hodin denně méně), nebo můžete na pár dní* vypnout světlo úplně (samozřejmě za předpokladu, že tím nic jiného neutrpí újmu). Myslete přitom na to, že rostliny jsou schopné bez světla přežít jen několik málo dní!

* Obvykle se doporučuje provádět úplné zatemnění akvária na 3 dny (ne více!).

Živiny
Akvária s malým počtem rostlin:
Pokud nemáte naprostou jistotu, že je vaše voda z vodovodního řadu vhodná pro použití v akváriu, používejte pouze vodu demineralizovanou (např. z reverzní osmózy) nebo destilovanou. Pitná voda z kohoutku může velmi často obsahovat velké množství křemičitanů, dusičnanů a fosforečnanů, které budou růst řas neustále podněcovat. V takovém případě pak příliš nepomůžou ani časté výměny vody, protože pokud budete do akvária dodávat vodu bohatou na tyto živiny, v podstatě tam budete neustále ládovat to, co řasy chtějí. S tím souvisí i zajištění dostatečného proudění vody v nádrži. Oblasti, kde voda neproudí, jsou oblastmi, kde se může snadno usadit detrit (odpadní látky). Ty se tam pak rozkládají a začínají hnít, což následně vede ke zvýšení hladiny dusičnanů a fosforečnanů (tím opět rozsivkám zajišťujeme trvalý zdroj výživy). Proud odpadní látky udržuje ve vodním sloupci, odkud jsou postupně odfiltrovávány filtračním systémem. Kromě toho lepší proud (především u hladiny) zvyšuje výměnu plynů, což znamená lepší činnost užitečných bakterií rozkládajících odpadní látky (a také vyšší redox). Podobně je dobré být opatrný i při výběru substrátu, neboť některé substráty v sobě mohou obsahovat větší množství křemičitanů. Opatrní byste měli být i při výběru krmení a hnojiva, neboť některá z nich v sobě mohou obsahovat větší podíl fosforečnanů. A s tím souvisí i to, že byste si měli dávat pozor na překrmování. Pomoct může také manuální odstraňování rozsivek pomocí škrabky, kartáčku nebo odkalování (myslete však na to, že dokud nepřipravíte rozsivky o jejich zdroj potravy, tak se budou neustále vracet). Někteří akvaristé nechávají jednoduše rozsivky být, dokud se systém nestabilizuje a ony zcela přirozeně neustoupí, příp. dokud samy z vody nevyčerpají všechny živiny (především křemičitany). Další možností je nasadit do akvária řasožravce (i zde ovšem platí, že se jedná jen o "maskování skutečného zdroje problému", neboť přestože vám tito živočichové mohou s omezením řas výrazně pomoci, neřeší to příčinu problému, a naopak si díky jejich činnosti nemusíte ani včas všimnout, že máte v nádrži nějaký skrytý problém). Jako obvykle je důležitá hlavně pravidelná údržba a péče o akvárium (čištění filtrů, odkalování substrátu, pravidelné výměny vody atd.).
Rostlinná akvária:
Postup, který se v rostlinných akváriích mnohokrát osvědčil, je postup zaměřený především na dobrý růst a výbornou kondici rostlin. Pokud se ve všech směrech bude dařit rostlinám, nebude se tolik dařit řasám. Přestože se zatím nepodařilo prokázat, co přesně za tím stojí (existuje mnoho teorií jako "alelopatie", "speciální vrstva perifytonu na listech" nebo "quorum sensing" ... žádná z nich však dosud nebyla potvrzena), řada vědeckých studií prováděných v ekosystémech blízkých prostředí rostlinných akvárií potvrzuje, že v těchto ekosystémech k přemnožení řas nedochází ani v případě výrazného nadbytku živin (konkrétně dusičnanů a fosforečnanů) → jinými slovy, mezi množstvím živin (N+P) a přemnožením řas nebyla v těchto systémech (= systémech s větším množstvím rostlin) nalezena žádná prokazatelná souvislost. Pokud do systému, kde je hustá populace rostlin, přidáte živiny, výsledkem nebude přemnožení řas, ale spíše rapidní nárůst rostlinné biomasy. Tyto závěry bohužel dodnes řada akvaristů přehlíží či bez jakýchkoli argumentů zpochybňuje, a neustále dokola opakuje, že nadbytek živin = řasy. Přestože toto tvrzení není samo o sobě nepravdivé, je třeba dávat pozor, v jakých podmínkách platí, resp. do jakých podmínek ho můžeme "beztrestně" aplikovat.

Shrnutí
Co platí pro všechny řasy:
Ať už máte problémy s rozsivkami, sinicemi, ruduchami nebo zelenými řasami, většina z nich potřebuje k životu (růstu) tytéž základní věci: světlo, rozpuštěné organické sloučeniny (angl. DOC = dissolved organic compounds), dusičnany, fosforečnany, a v některých případech i křemičitany (u rozsivek). Jakmile jim tyto věci seberete (nebo omezíte), nepřežijí (nebo se výrazně zredukuje jejich množství). V rostlinných akváriích pak nejdůležitější roli v boji proti řasám hrají samotné rostliny. Pokud jsou rostliny ve velkém počtu, efektivně připraví řasy o většinu živin a světla.


optimas - 02/03/2014

Abych pravdu řek, tak když jsem se díval na tu vaši první fotku tak mě to jako hnědá řasa nepřipadá. Spíš bych to viděl na zelenou vláknitou řasu, protože z té rostlinky co je nahoře odstávají takové dlouhé fousy z koce listů. Jak jste došla k tomu závěru že je to hnědá řasa? Dále co by mě zajímalo jaké máš hodnoty vody NO3, NO2, PH, KH, FE, PO4 už víme. nejdůležitější je to NO3 mělo by se pohybovat nad 10mg/l a pokud máš ryby tak NO2 a to by mělo být na 0. Pokud je vyšší mužou se ryby otrávit.


radka73 - 02/03/2014

Kde odstávají dlouhé fousy z konce listů?
No řasa je hnědá, zelenou nikde nevidím. Posílám foto...

A přídavné osvětlení mám toto: http://www.zoo-hobby.cz/p/led-osvetleni-extra-2x-10-1w-80-cm-diversa
Má se to násobit čtyřma. Teda pokud je to pravda.

Ryby mám jen 4 otíky a 2 ancíky. Žijou v pohodě od úterka a snaží se čistit.

Hodnoty vody z vodovodu:
Řídím se zatím hodnotami z vodárny:
Teplota 14.2 st. C -
pH 7.9 6.5 - 9.5
Acidita 0.1 mmol/l -
Alkalita 1.05 mmol/l -
Tvrdost celková 0.87 mmol/l 2,0 - 3,5(4)
Železo 0.11 mg/l 0.2
Mangan 0.023 mg/l 0.05
Dusičnany 4.57 mg/l 50
Chlór volný 0 mg/l 0.3
Barva 5 mg Pt/l 20
Zákal 0 jZF 5
Vápník 30.7 mg/l min.30 (4)
Hořčík 5.08 mg/l min.10 (4)


optimas - 02/03/2014

U vstupní vody jsou tyhle hodnoty normální, ale v akva potřebuješ Dusičnany NO3 min. 10mg/l nejlépe tak kolem 20mg a železa by mělo být kolem 0,5-1mg/l. Na těh fotkách není mo dobře vidět jestli je to zelené nebo hnědé a ta zelená řasa jak jsem psal mi připadala na te fote nahoře v tomhle tématu u 3 tvojeho příspěvku na te cryptokošce ji na pravé straně na špiče listů vlají takové fousy.
Pokud je to opravdu hnědá řasa jak tvrdíš tak by jí mělo zlikvidovat světlo, ale ty jsi měla světla jak se zdá dostatek. To přídavné osvětlení, já myslel že to máte nějaké další zářivky, ale s tímhle opravdu nemám zkušenost a kolik to opravdu dává to nevím. Já byh vám poradil aby jste se zaregistrovala tady http://rybicky.net/ udělala si tam profil a do něho svoje akva. pak šla do sekce forum a našla řasy a tam popsala svůj problém. Tam ti ho určitě poradí vyřešit opravdu odborníci na slovo vzatí. mě tam taky hodně pomohli. tady na Rostlinnyh akvariich to není špatné, ale moc lidí tady nehodí. takže ti doporučuju jít tam


radka73 - 02/03/2014

Zkusila jsem to: http://rybicky.net/nadrze/20282 . Budu pokračovat.
S tím KNO3 je třeba opatrně? Teď můžu vycházet z hodnot vody z vodovodu. Když tam mám 4,57 mg/l.
Tak můžu jednorázově dát do akva na 100l 2 ml = 1mg. Tzn. 10 ml, abych se přiblížila k hodnotě zhruba 10mg/l a pak denně tam dodávat 2 ml, čili 1 mg?
Nezkazím tím nic? Nechci nijak ty řasy živit.
Na fosfor se vykašlu a Profita tam dám denně 2 ml (týdně je doporučeno 10ml na 100l). Akorát, že neobsahuje uhlík. Ten bych přikoupila zvlášť.
Prý je dobré ho stříknout stříkačkou přímo na napadená místa. Řasy ho nemají rády.


optimas - 02/03/2014

Vyházet z vodovodu teď nemůžeš protože ještě nevíš kolik máš v akva hodnotu NO3. Musíš se řídit toho co máš v akva za vodu a pak teprve z vodovodu. A je to tak, že s tím KNO3 je třeba opatrně. Nejlépe je mít nějaký test na NO3 třeba od SERY a změřit si to. Já třeba přidám 4ml EasyLife Nitro 4ml po výměně vody a hodnota NO3 mi vyleze skoro na 20mg a to mám na celý týden a už nepřidávám. Zatím bych s tím hnojením ještě počkal jak už ti radili v tom tvém profilu. Když jsem se díval nna ten tvůj filtr a máš tam psáno jen keramiku a aktivní uhlí a 3 koš je prázdný, tak to je špatně. Jak ti píše kolega v profilu spodní koš tu keramiku prostřední biomolitan a nahoru biomolitan+filtrační vatu třeba od SERY. Aktivní uhlí vyhoď je k ničemu. na Fosfor nezanevři, protože ho rostlinky taky potřebují, ale ve tvém případě v novém akva je to kontra produktivní. Ano ten Carbo by měl takhle fungovat. já používám tady z eshopu tohle https://www.rostlinna-akvaria.cz/eshop/co2-do-akvaria/invital-carbon-500ml je to na stejné bázi ale levnější. I když hodně lidí říká, že je to zbytečné používám to. Takže zatím nehnoj a snaž se zbavit te řasy a vysaď stonkové rostlinky. Zajeď do Hornbachu na ul. Rudná když jsi z Ostravy a tam mají slušný výběr rostlinek. Dej tam Egerii Densu, Limnophila sessiliflora,Ceratophyllum demersum je nejlepší žrout živin z akva, ale ten neseženeš v Hornbachu. Světlo nechej jak ti radil kolega jen bych si koupil spínací hodiny a nastavil to přes spínací hodiny, dopoledne aspoň 2-3 hodiny pak dal od 12-15 pauzu a pak 5-6 hodin do večera


radka73 - 10/03/2014

Test vody v akva:
PH - 6,7
GH - 6-7
KH - 4
NO2 - 0,05 cca
NO3 - 10mg

Zítra dorazí ten tekutý uhlík. Tak uvidíme.